Peugeot 406 2.0 HDI 66kW: Turbo-geluid

Bouwjaar: 2002

Hallo,

Na terugkomst van vakantie waarin zo'n 4000 Km is gereden, waarvan 3000 Km met 1.000 Kg caravan, valt het mij op dat het gefluit van de turbo duidelijker hoorbaar is als voorheen.
Er is geen vermogensverlies waarneembaar.
Moet ik me om die harder hoorbare turbofluit zorgen maken ?

m.vr.groet,
Eduardo

Eduardo

Geplaatst door Eduardo (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Aan en afvoerslangen van de turbo even kontroleren en als alles heel is zou ik me maar niet teveel zorgen maken hij koolt vanzelf wel weer dicht.Ik denk dat de turbo, omdat hij flink heeft moeten werken lekker schoon gebrand is.

Eduardo (0), 19 jaar geleden

Hallo Oldtimer, dank voor uw reactie. Nog even een vraag:
waar vind ik die aan-en afvooerslangen van de turbo gezien vanaf de voorzijde van de auto ?

m.vr.groet,
Eduardo

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Moet hier even over nadenken< 66 kw is 110 pk toch<, heeft te maken met of der een interkoeler op zit, de meest kwetsbare slang in dit verhaal zit aan de onderkant tussen de kunststof pijp en de interkoeler, ik heb ze al gebarsten en ook dichtgetrokken gezien afhankelijk van hoe er met de auto gereden wordt.

paulmichiel (0) PRO, 19 jaar geleden

66 kw is 90 pk, kwx1,36 is PK.

Groeten,

Paul

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Bedankt Paul, wij Oldtimers rekenen nog in paardekrachten en kg/meter's en een momentsleutel heet bij ons nog een pondensleutel, dat zal in mijn leven wel niet meer veranderen.

Eduardo (0), 19 jaar geleden

Hallo Oldtimer, Lekker houden zo....:)
De meest deskundige mensen die ik ken denken ook zo en zullen dat waarschijnlijk ook nooit meer veranderen.
Mijn HDI is dus een 90 PK, heeft die ook een intercooler ?

vr.groet,
Eduardo

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Nee dus, die heeft een korter kanaal en geen intercooler,tussen de turbo en het kortere kanaal zit nog wel een stukje slang wat er wel eens afschiet en wat je dan moet vervangen door een slang van het type met intercooler.

Eduardo (0), 19 jaar geleden

Maar ik mag aannemen dat als die slang niet goed vast zit ik wel degelijk vermogensverlies constateer ??

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Wel iets maar niet zo gek veel.En een wat hardere inlaatbrom.

Walther11923 (0), 19 jaar geleden

Is het een jankend geluid?

Eduardo (0), 19 jaar geleden

Hallo Walther,

Nee, het is het gebruikelijke turbo-fluitje, alleen wat nadrukkelijker te horen.

wivo12282 (0), 19 jaar geleden

De laatste tijd ben ik behoorlijk vooruit gegaan mbt. dieseltechniek.... misschien heb je er wat aan..
Ik liet me o.a. vertellen dat een gierende turbo niet erg is, tenzij het 'fluiten' wordt, dan kan de turbo lek zijn en olie verliezen, gaat steeds erger worden. Vermogenverlies zul je pas na een tijd(je) gaan merken, als bv. de kanalen dichtslibben met deze olie. Ook kan het gevolgen hebben voor de verbranding an sich: onvoldoende druk en olie van de turbo zorgt voor rijk mengsel.. en dus minder goede verbranding en dus rook.... Ook kan dit zorgen voor aanslag op je uitlaatkleppen en hierdoor weer drukverlies in de cylinder.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.