Heren /Dames,
Wie kan mij vertellen wat ik allemaal moet doen om een turbo te vervangen van een Peugeot 307. SW ?(graag toegelicht met foto of beschrijving.)
Is alleen de turbo vervangen niet genoeg ?
hoor het graag !
groet
Renze.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het zou heel fijn zijn als we weten om welke motor het gaat,zodat ik de juiste info kan geven.
volgens mij zijn dit de gegevens:
Motor: Hdi 1.6 16v 9hv dv6ted4
10 jaar
Juist,die gaan vaak kapot!Bij deze motoren is het heeel belangrijk om goede volsynthetische olie te gebruiken en regelmatig de olie en oliefilter te vervangen.De turbo loopt vaak kapot omdat ie geen oliedruk meer krijgt door sterk vervuilde olie.Er loopt een drukleiding van de turbo naar onderen naar het blok.Die leiding zit vast met een zogenaamde banjobout en 2 koperen ringen.Deze bout eruit draaien en in deze bout die hol is zit een zeefje dat dicht zit door de vervuilde olie.Er wordt aangeraden om dit zeefje door te steken,want ze gaan erg makkelijk dichtzitten met alle vervelende gevolgen vandien.Niet vergeten ook de 2 koperen ringen opnieuw te plaatsen en nog beter ze te vervangen door 2 nieuwe.
aanzuigfilter in het carter gaat ook verstoppen met als gevolg verlies van oliedruk en dus uitgelopen lagers en turbo's die stuk gaan. Loszittende verstuivers veroorzaken vaak wat extra roetvorming in het carter met deze gevolgen.
Haal ook even de vacuumpomp er af daar zit nl ook een filtertje in wat dicht gaat zitten.
Alleen de turbo vervangen is NOOIT goed.
Er is altijd een oorzaak waardoor de turbo kapot gaat.
Als die oorzaak niet verholpen wordt kan je iedere week een nieuwe turbo steken.
Google maar eens op "psa dv6 turbo" dan vindt je genoeg hier over.
Hierboven staat al veel info.
Mvg
zoals andere hier al zeggen, belangrijkste is dat je weet welke rede de turbo defect is geraakt.
voor dat je nieuwe turbo op zit moet je weten hoe je olie retour is. dit door de olieretour van de turbo los te nemen en onder de wagen opvangbakje te zetten.
alle verstuivers de stekker van los en dan op de startmotor alleen draaien. je moet dan een mooie constante stroom hebben (bij ford zeggen ze 100ml per minuut)
als je dit hebt dan is er geen grote verstopping aanwezig en is de rede waarschijnlijk dat de turbo te vaak nog aan het nadraaien was en toen de motor afgezet is geweest.
bij turbo's is het altijd slim om eerst even stationaair te laten draaien en dan af zetten. zo draait de turbo zo langzaam mogelijk en dus het minste probleem dat oliefilm laag snel weg is.
je moet rekening houden met het volgende
carterpan onderuit en olie zeef vervangen
verstuiverlekkage oplossen of in ieder geval nieuwe afdichtingen plaatsen
vacuumpomp schoon maken en kijken of er geen vuil voor de filter zit.
banjonetbout in de blok zit, bij de nieuwe de filtertje eruit halen.
motorflush erin doen, warm draaien en dan alle olie eruit en dan nieuwe erin met nieuwe filter (zo is alle vuil uit de motor geflushed)
al met al veel dingen dat eigenlijk beter is om te doen dan later achterkomen dat de turbo weer kapot is.
als de turbo de nieuwe zit dan wederom eerst olie retour controleren. dus stekkers los en puur op de startmotor ronddraaien.
hierna stekker erop, alle storingen wissen en dan stationaair warm laten draaien.
tijdens de proefrit niet zwaar belasten en een keer of 2 vol belasten.
hierna even na laten draaien. de eerste 500-1000km rustig rijden.
als je zelf wil vervangen dan haal je het niet met een boek aan foto's van hoe het moet. komt meer bij kijken
en als de turbo dan weer kapot loopt heb je geen garantie. laat je het bij een garage doen dan ben je meer kwijt maar als hij weer kapot gaat dan kost het je niks. dit ivm ze de eerste keer niet alles hebben gedaan
Klopt inderdaad een veel voorkomend probleem het blijkt uiteindelijk een lange schakel te zijn zoals hierboven omschreven en het begint met de afdichtringen van de verstuivers.
De DV6 motoren hebben specifieke aandacht nodig bij vervanging van de turbo zodat herhaling van de
turbo schade wordt voorkomen.
Het is dus van groot belang dat volgende werkmethode wordt opgevolgd:
Lucht inlaat systeem:
Vervang het luchtfilter door een nieuwe.
Controleer het gehele lucht inlaat systeem inclusief carterventilatie systeem op vervuiling
en/of vreemde voorwerpen.
Controleer de luchtslangen op vernauwingen, knikken of beschadigen, vernieuw indien nodig.
Indien er olie aanwezig is in het lucht inlaatsysteem dient het gehele lucht inlaat systeem
gereinigd te worden.
BELANGRIJK: Indien bij het verwijderen van de turbo de bevestigingsmoer van de rotor
ontbreekt, moet deze worden terug gevonden voordat het luchtsysteem weer wordt
aangesloten.
Olie aftappen:
Motorolie moet op bedrijfstempratuur zijn.
Zorg ervoor dat de wagen horizontaal staat (in lengte‐ en breedterichting)
Draai het oliefilterelement los zodat het circuit volledig kan worden afgetapt.
Verwijder de vuldop en de peilstok.
Verwijder de aftapplug.
Laat de olie via de aftapplug wegstromen. NIET aftappen door leegzuigen!
BELANGRIJK: Indien de oliepeilstok van kunstof is met een geel handvat dient deze te worden
vervangen door een wit exemplaar van composiet met een oranje handgreep.
TECHINFOT003 TECHNISCHE INFO ‐ 1.6 HDi DV6 , revisie 08‐06‐2011 3
Reinigen:
Spoel de motor met een motorsysteem reiniger zoals Würth(0893558) of Forté Motor Flush.
Volg de bijbehorende gebruiksaanwijzing van leverancier nauwkeurig op.
Reinig de oliekoeler en het filter aan de motorzijde grondig met remreiniger en droog de
onderdelen met perslucht.
Reinig de remvacuümpomp en de zeef grondig met remreiniger en droog deze met perslucht.
Indien de verontreiniging niet geheel kan worden verwijderd dient de vacuümpomp te worden
vervangen.
BELANGRIJK: Indien er vervuiling in de olie wordt aangetroffen is het aan te raden om het
systeem nogmaals te spoelen voordat verder wordt gegaan.
Bij wagens met meer dan 60.000 km dient het onderste olie carter te worden vervangen. Bij
wagens met minder dan 60.0000 km dient het onderste carter altijd gereinigd te worden.
Het carterfilter dient altijd te worden vervangen door een nieuw filter
Controleren/ vervangen olie leiding:
Vervang de olie leiding (6) door een nieuwe leiding
Vervang de olie aanvoer banjobout (4B &4A) door een nieuwe banjobout incl afdichtringen.
Vervang de olieafvoer aansluiting inclusief pakking en retour slang door een nieuwe.
BELANGRIJK: Controleer of het zeefje uit de oude banjobout niet achterblijft in het blok.
Zorg ervoor dat bij het aandraaien van de banjobouten de leiding niet meedraait. Dit kan
worden voorkomen door gebruik van een hulpstuk. Aan de kant van de motor een hulpstuk
met een diameter B 7,5mm en aan de kant van de turbo een diameter A 8,5mm .
TECHINFOT003 TECHNISCHE INFO ‐ 1.6 HDi DV6 , revisie 08‐06‐2011 4
Let op de juiste montage zoals illustratie(D)weergeeft, de leiding moet door de centerlijn van de
aansluiting lopen (E & F)
Olie vullen en testen:
Vervang het oliefilter element door een nieuw element.
Monteer de aftapplug voorzien van een nieuwe afdichting.
Vul de motorolie tot de voorgeschreven hoeveelheid.
Verleng de olie afvoer leiding van de turbo naar een geschikte opvangbak.
Start de motor en laat deze 60 seconden stationair draaien. De hoeveelheid opgevangen olie
moet MEER dan 500ml zijn in 60 seconden. Herhaal de test 2 a 3 keer om er zeker van te zijn
dat de oliestroom correct is.
BELANGRIJK: Zorg ervoor dat de motor niet draait terwijl het oliepeil lager is dan het
minimum.
Sluit de nieuwe olieretour leiding van de turbo weer correct aan.
Vul de motorolie tot de voorgeschreven hoeveelheid.
Laat de motor met stationair toerental draaien totdat het motoroliedruk lampje dooft (max. 1
minuut)
Zet de motor af en wacht 5 minuten
Controleer het olieniveau met de peilstok. Het oliepeil dient dicht bij het maximum te staan
zonder deze te overschrijden.
BELANGRIJK: Rij 30‐40km met de auto en ververs de motorolie nogmaals en vervang het
oliefilter nogmaals.
Extra controle:
Controleer visueel of er vervuiling zichtbaar is rondom de verstuivers. Indien dit het geval is
wijst dit op een lekkende verstuiver.
Indien er een probleem geconstateerd wordt dient dit opgelost te worden voordat verder
wordt gegaan.
Ook als er geen koolafzetting aanwezig is dienen de verstuivers te worden gecontroleerd op
het juiste aanhaalmoment (0,4daNm + 75°)
Controleer het EGR systeem op vervuiling. Indien nodig reinigen of vervangen.
Controleer het roetfilter op verstopping en vervang indien nodig.
Controleer de uitlaatleiding van de turbo op barsten. Indien beschadigd, moet deze worden
vervangen.
Alstublieft
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar