Vandaag een vreemde ervaring meegemaakt met een Peugeot 406
2.2 ltr 16V van ongeveer 2001.
Klant wil auto vanmorgen na de strenge vorstnacht warmdraaien.
Na enige tijd auto slaat af en motor zit muurvast.
Auto op de brug gezet, na ontdooien motorolie afgetapt komt er eerst een kleine hoeveelheid water. daarna olie.
Mijn vermoeden is dat ijsvorming de oliezeef heeft verstopt en de smering niet op gang gekomen is.
Water is geen koelvloeistof, olie is ong. 3000 km geleden ververst.
Is dit een euvel wat meer voorgekomen is, en wat kun je er tegen doen.
Klant rijdt lange afstanden.
Wie reageert?
Gerard van Ingen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klant van ons is vanmorgen gestrand met een Berlingo Multispace 1.8 benzine met een brandend olielampje.Hier bleek de carterontluchting bevroren en was bijna alle olie eruit geperst.Gelukkig voor hem konden we na een reiniging en doorspoelen van de motor hem zonder verdere problemen weer op weg helpen.( al is 2 uur wachten op de wegenwachthulp in seze kou geen pretje).
Het is algemeen bekent dat stationair warmdraaien van een motor niet goed is voor de smering omdat de olie te koud is en niet overal een volledige oliefilm bewerkstelligt met dit stationaire toerental.Als je klant dit elke morgen doet en nu met -15 nog eens, is denk ik niet een verstopte oliezeef de oorzaak, maar gewoon de onvolledige smering.Maar zeker weten doe ik het natuurlijk ook niet.
Dit is van Peugeotgtiforum gekopieert, misschien is dit wel het probleem?
Hier een niet zo leuk bericht:
Mijn baas rijdt een 807 2.2 16V. uit 2003.Gisteren moest hij een bestelling wegbrengen naar een klant. Toen hij daar weer weg ging startte de auto niet meer. de board computer gaf aan dat er geen olie meer in zat. Olie gepeild, er zat geen druppel meer in. de garantie is net een week afgelopen en hij heeft net nog een beurt gehad. De monteurs konden het niet gevonden krijgen waar de olie was gebleven. Nadat ze het blok hadden geopend zagen ze het. Achter het motorblok loopt een leiding voor de overdruk van de olie. deze leiding is bevroren. door dat stukje rijden is de olie onder druk in het blok komen staan, toen hj de auto startte is de motor vaccuum getrokken, is alle olie bovenin de motor terecht gekomen en toen zat alles op de zuigers in het inlaatspruitstuk, overal behalve in de carter. Nu zijn ze er bij de garage een heel nieuwe motor in aan het leggen want het is gewoon een fabrieks fout. de buurman rijdt dezelfde auto en heeft al hetzelfde gehad, maar moest een paar honderd meter verder. Hij zag een grote pluim rook uit zijn uitlaat komen en stond ook zonder olie. als hij door was gereden was heel zijn blok vast gebonkt, maar daar waren ze op tijd bij om er olie bij te doen.
P.S. er komt een terug roep actie van Peugeot Nederland
Thijs
Groeten
Robert
205GTiGriffe
We gaan over een mogelijke garantie contact opnemen met de Peugeot dealer.
Een nederlandse winter moet zo`n auto kunnen hebben.
Gerard van Ingen
Siem, voor de 1800 xu7jb motor is een carterventilatie verwarming verkrijgbaar.(en voor bijna alle peugeots/citroens) Zit niet standaart op de auto ,wel op uitvoeringen voor koude landen. als je klant interesse daar in heeft om deze storing in de toekomst te voorkomen wil ik het onderdeelnummer wel opzoeken.
Ik denk dat de klant dit graag zou willen Tonie.Als het niet teveel moeite is?
Ik zal morgen even kijken Siem,is ergens een bericht van om het spul te modificeren.
Het wordt volgende week Siem ,beetje druk gehad deze week
De vorst is voorlopig over Toni, dus ik heb er geen haast mee.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar