Peugeot 306: Veel rook uit uitlaat bij filerijden

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo, deze 306 1.6 xt Belfort is van 1996 en heeft 182.000 km gelopen. Een tijd terug viel het ons op dat wanneer je weer gas gaf bij filerijden er erg veel zwarte rook (geen witte) uit de uitlaat komt.
Vanaf dat moment 15 W 40 olie erin gedaan i.p.v. 10 W 40. Hiermee was het probleem uit de wereld, dachten we.
Nu sinds een paar dagen is hetzelfde probleem weer terug en er is ook bij de olie en de benzine een spulletje toegevoed wat dit tegen zou moeten gaan, maar ook dit helpt niet.
Bij normale snelheden op de snelweg ( 100-120 km ) is er niets aan de hand, het probleem doet zich dus alleen
voor bij lage toerentallen (filerijden) en vooral bij het daarna optrekken kun je je achterligger bijna niet meer zien, ook redelijk asociaal vinden wij zelf om zo je medeweggebruiker in de rook te zetten.
Wie heeft hier een verklaring, dan wel oplossing voor?

vossehol

Geplaatst door vossehol (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Mausx (0), 16 jaar geleden

waarschijnlijk heb je last van een lekkende verstuiver. die zou ik eerst eens laten testen.
zwarte rook duidt op teveel brandstof.

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Verlies je veel olie of koelvloeistof ?

vossehol (0), 16 jaar geleden

Hallo Mausx en Oldtimer, die verstuiver wil ik wel laten testen, maar waarom rookt ie dan niet bij snelheden boven de 50 km maar wel bij juist die lage toerentallen, verder staat in het boekje dat het normaal is dat ie per 1000 gereden km ongeveer een halve liter olie verbruikt, ik kijk dat elke 1-e van de maand na en dat klopt ongeveer wel, er moet iedere maand wel wat olie bij maar die halve liter per 1000 km klopt wel ongeveer, ik heb niet het idee dat er beduidend meer bij moet, gemiddeld wordt er wel zo'n 1000 tot 1100 km per maand met deze wagen gereden, ik moet er wel bij zeggen dat het korte afstanden zijn. In februari zijn we ermee naar Oostenrijk gereden en toen kwam die halve liter per 1000 km heel aardig overeen.
Alle verdere adviezen/informatie is heel hartelijk welkom,
Vast bedankt.

vossehol (0), 16 jaar geleden

Sorry, vergeten te vermelden dat ie geen koelvloeistof verliest, dat blijft op een constant peil.

Mausx (0), 16 jaar geleden

als een verstuiver minimaal lekt dan hoopt de brandstof op bij stationair draaien. en als er vermogen gevraagd word dan verbrand het makkelijker.
en dan heb je ook nog de openingsdruk. als die te laag is geeft ie ook teveel en die druk veranderd bij een hoger toerental waardoor op dat moment de verstuiver wel goed werkt.

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik denk meer in de richting van een kapotte lamdasonde of lekkage rond de lambdasonde meting van de waarde's moet hier uitslag geven.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.