close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 607: Ventilatie werkt slecht, (koelvloeistof) vocht passagierszijde

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 HDI

Beste Mensen,

Wie kan mij helpen met het volgende probleem.

Ik heb een peugeot 607 2.2 HDI uit 2001 waarvan de ventilatie alleen nog redelijk op de voorruit werkt.
Bij het richten naar de voeten of voorkant werkt deze (bijna) niet meer. De blower is wel hoorbaar maar blaast niets uit de roosters.
Ook beslaan alle ramen heel erg en is het bijna niet te doen om zicht te behouden. Ik probeer dan ook van alles uit om toch nog zicht te krijgen door bijvoorbeeld de airco erbij te gebruiken en dan weer het raam een stukje open te zetten etc. etc. Maar ook dan duurt het heel lang voordat er een beetje zicht is. Soms werkt de ventilatie iets beter als ik de tempratuur verlaag naar ongeveer 19 graden en de recirculatieluchtknop gebruik. Ik ruik ook een sterke koelvloeistofdamp en heb ontdekt dat er een kleine lekkage plaatsvindt aan de passagaierszijde links bij het luchtschachtje. (De lekkage is niet constant denk ik omdat het niet altijd vochtig is)

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? kan dit bijvoorbeeld de radiatorkachel zijn (aangezien de lekkage),
of is er nog iets anders aangezien de luchtoevoerrichtingen niet meer goed werken?

Alvast bedankt voor de mogelijke reacties.

Groeten Rafie

Geplaatst door

Rafie83 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als je zeker weet dat het koelvloeistof is wat je ruikt in de auto, i.c.m. met (koelvl.stof) lekkage op die hoogte, ga er dan maar vanuit dat de kachelradiateur lek is. Controleren d.m.v. koelsysteem op druk zetten = afpersen en kijken.
Een lekke kachelradiateur kan goed dit soort klachten geven. Kijk ook nog even naar de staat van het interieurfilter. Als deze verstopt zit, dan werkt de ventilatie ook niet goed, maar een verstopt filter geeft geen koelvl.stof lucht!

hans4074 0
badge

14 jaar

Ik sluit mij aan bij bovenstaande maar ter aanvulling nog het volgende: de luchtrecirculatie klep wil bij een 607 wel eens problemen geven. Deze zit aan de rechterzijde van de wagen onder de voorruit in de parafan. Heb 2 keer meegemaakt dat deze klep geblokkeerd is geraakt met dit slechte ontwaseming als gevolg. Je kunt hem eenvoudig zichtbaar maken en controleren of die nog werkt door de knop te bedienen en te controleren of de klep daadwerkelijk van stand verandert. Eventueel is deze provisorisch vastzetten zodat er weer voldoende frisse lucht binnen komt.
Misschien ten overvloede, maar de kachel motor draait wel de goede kant op? Als er ooit iets aan deze bedrading 'hersteld' is dan kan het zo zijn dat er draden verwisseld zijn en dat ie zuigt in het interieur ipv blaast. Dit is eenvoudig te controleren met een beetje rook of een vlammetje bij de kachel roosters.

wkhoek 0
badge

14 jaar

Bedankt voor de reacties,

Nee er wordt echt lucht geblazen. Zover ik weet is er ook nooit met deze bedrading geknoeid. Ik heb vandaag weer wat vocht aangetroffen aan de passagierszijde en het rook ook wel naar koelvloeistof. Ik heb de luchtfilter eruit gehaald en was idd wel redelijk vies. Deze heb ik weer schoongespoten met lucht, maar tevergeefs...het probleem blijft onveranderd.

Ik zal nu de recirculatieklep controleren bij de parafan... die aan de linkerkant zit van de passagierszijde.

Maar ik begin wel te denken dat het de kachelradiateur moet zijn. Is daardoor mogelijk dat de ventilatiestanden met lucht van buitenaf (geen recirculatie) niet meer (optimaal) werken. Hiermee bedoel ik de richtingen die ze dan op dienen te blazen... vooruit, voeten, voren...?

Groeten

Rafie83 0

14 jaar

[quote=Rafie83]Ik heb de luchtfilter eruit gehaald.
Groeten[/quote]
Het interieurfilter is inderdaad ook een soort luchtfilter, maar heb je wel de juiste gecontroleerd en schoon geblazen?

Als je het interieurfilter er uit gehad hebt, had je ook gelijk de werking van de recirculatie-klep kunnen controleren, want die zit er onder.

hans4074 0
badge

14 jaar

Even opnieuw een update.

Ik heb wel de juiste filter gehad. Heb op Han´s advies de werking van de kleppen (onder het interieurfilter) gecontroleerd...en 1 ding is zeker...deze werken niet goed. Recirculatieklep werkt wel... maar de bovenste klep om lucht van buitenaf af te sluiten of juist aan te zuigen werkt niet goed... Dit is wat er gebeurt: Hij staat ten alle tijden dicht... ook al wordt er met de kachelstanden verhoogd van snelheid of verlaagd. Bij het helpen van de klep om te openen gaat deze idd wel open. zodra de stand hoger wordt gezet wil af en toe wel verder opengaan maar kan spontaan ook weer dichtschieten. indien ik de recirculatiestand gebruik sluit hij wel, maar zit hij daarna weer vast. soms hoor je ook 3x keer een tik bij de klep... dit geluid lijkt erg op het overslaan van tandwieltjes te lijken.

Het lijkt erop dat het eerst de boel uit mekaar halen wordt...!
Maar alvorens nog even 2 vraagjes:

Is het mogelijk dat door het niet opengaan van deze klep er een bepaalde druk wordt opgebouwt en daardoor een lekkage kan optreden bij de kachelradiateur (slangen)?
Deze kleppen zitten toch vast aan de aanjager zelf... de blower die direkt daaronder zit?

Rafie83 0

14 jaar

no offence, maar volgens mij was de tip van mij. En verder: nee, de klep kan niet de lekkage van koelwater veroorzaken. De kleppen zitten in het kachel huis geintergreerd. Ze zitten niet vast aan de blower.

wkhoek 0
badge

14 jaar

[quote=wkhoek]no offence, maar volgens mij was de tip van mij.[/quote]
Je hebt helemaal gelijk! Ik had dit in m'n laatste verhaaltje ook even duidelijk(er) aan moeten geven.

hans4074 0
badge

13 jaar

BEIDEN bedankt voor de hulp.
aanstaande zaterdag moet ik alles open halen..... ben benieuwd... komt sowieso een nieuwe kachelradiateur in.
De rest moet nog een verassing zijn. Ik hou jullie nog op de hoogte over het verloop.

Nogmaals bedankt voor de hulp en tips.

Groeten Rafie

Rafie83 0

13 jaar

Ben vandaag bij de dealer geweest. Daar konden ze het probleem ook niet vinden of ontdekken. Ze hebben een uitgebreide uitleesdiagnose uitgevoerd, maar ook die herkende de storing niet. Er was geen enkele storing te bekennen overigens. Ze stelden voor om het klepje te verwijderen met enkel het gevolg dat ik mijn recirculatiestand niet kon gebruiken..... Doen dus... heb ik gezegd. En dat probleem is opgelost op een alternatieve wijze....haha. Koste me alsnog veel geld voor iets wat ik achteraf gezien ook zelf kon doen... maargoed.

Heb nog even een vraagje over het vervangen van de kachelradiator (ivm de lekkage). Moet ik voor het vervangen van mijn kachelradiateur mijn hele dashboard demonteren.... of kan ik er ook bij door enkel de zijpanelen te verwijderen bij de middenberm links en rechts en handschoenenkastje.

Gr.

Rafie83 0

13 jaar

Heeft iemand een idee of je bij het vervangen van de kachelradiateur de hele dashboard moet demonteren of kan dat ook eenvoudiger???

Groeten Rafie

Rafie83 0

13 jaar

Dashboard hoeft er niet uit.

1. Speciaal gereedschap = 2 klemmetjes om kachelslangen dicht te knijpen.



[ 1] slangklem (-).1512.
2. Verwijderen
Maak de accukabel los .
Verwijder het instrumentenpaneel (/) .



Laat de druk in het koelsysteem ontsnappen.
Klem de toevoer- en afvoerslang ( 1) van de kachelradiateur dicht, Met het gereedschap [1].
Maak de slangen los.
Maak de bevestiging (2) los.
3. Aanbrengen
VERPLICHT : Monteer nieuwe O-ringen op de toevoer- en afvoerleidingen van de kachelradiateur.



Maak de stekker los van de elektromotor van de mengklep.
Verwijder de drie bevestigingen (3) van de elektromotor en verwijder deze.
VERPLICHT : Plaats een opvangbak onder de aansluitingen (4) van het verwarmingsaggregaat (5).
Verwijder de bevestiging (6) om de aansluitingen (4) van het verwarmingsaggregaat (5) te kunnen losmaken.
Maak de draadbundel ( 7) los.

Druk de aansluitingen (4) in de richting van het schutbord en verwijder O-ringen .
Verwijder de twee bevestigingen (8) van het verwarmingsaggregaat (5).
Draai de drie bevestigingsklemmen (9) van het verwarmingsaggregaat (5).
Verwijder de kachelradiateur (/).
Sluit de leidingen van de kachelradiateur aan alvorens deze definitief op zijn plaats aan te brengen.
Ga verder te werk in omgekeerde volgorde van verwijderen.
OPMERKING : Vul het koelsysteem bij en ontlucht het.

hans4074 0
badge

13 jaar

Bedankt hans,

Zodra het gelukt is laat ik het nog even weten.... het wordt pas volgende week schat ik in.

Groeten

Rafie83 0

13 jaar

en.. al opgelost?

wkhoek 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 607 of stel zelf een nieuwe vraag.