auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: Verbrande olie-lucht na uitzetten motor

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: TU5JP4

Betreft m'n eigen autootje. Sinds een paar maanden in bezit met ca. 67.000km op de teller gekocht. Geen last of problemen gehad. Omdat ik niet wist welke olie er voorheen was gebruikt, heb ik de motor Forté geflushed en nadien voorzien van total quartz 5W40 incl. Forté top-end treatment. Sindsdien ruik ik, gelijk na afzetten van de warme motor, de stinkende lucht als van olie op een heet uitl.spruitstuk of kat. Na de oliewissel had ik nog het idee dat het door wissel oliefilter-element gekomen was met wat gemorste olie op de kat of voorpijp, maar na diverse lange ritten en ca. 1500km verder, blijft deze penetrante lucht aanwezig. Niet alleen aan de voorzijde buiten de auto, maar ook binnenin. Absoluut geen olielekkage te ontdekken en ook geen bruine aanslag-sporen van in het verleden gelekte olie op uitlaat. Afdekplaat boven bobine en distr.deksel losgehad, maar niets te zien van kleine lekkage o.i.d.. Carterventilatie-slangen in orde. Ik was van plan me er niet meer aan de ergeren, maar doe het wel.
Het enigste wat ik zie is dat de temp. (op de meter) erg hoog oploopt na afzetten motor, uiteraard doordat er dan geen circulatie meer is, maar de naald staat dan tegen het rode gebiedje aan, m.a.w. gloeiend heet.
Heeft iemand een idee?

Geplaatst door

hans4074 (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nou hans, daar ben je klaar mee ;). niet toevallig een scheurtje in de carter ontluchtings slang ?

[quote=Renaultmonteurtje]Nou hans, daar ben je klaar mee ;)[/quote]
Dat kun je wel stellen! Vanaf vakantie-adres met slechte internetverbinding, klagende vrouw en kinderen over die stinkende en benzine zuipende "rot" auto.....heb je je aansteker nog?
Gelukkig gaan we straks fietsen. (LOL)

Heb de carterventilatie slangen al onderworpen aan een blaas-test.....en die was goed. Het kan dan nog aan de aansluitingen liggen, maar kan me niet voorstellen dat het daar zo heet gaat worden dat bij eventuele lekkage die verbrande olie-lucht ontstaat? Onder de motorkap snuffelen geeft ook niet echt een plaats waar het sterker ruikt.

hans4074 0
badge

13 jaar

aansteker ligt in de kar, en ik heb vakantie ;) kan die mooi blijven.

is van de oliedop de o ring nog wel goed, maw dicht hij wel goed af? zelfde met de peilstok

o ring van het oliefilterhuis niet lek?

Ik heb de oliedop er wel afgehad om eens boven dat gat te sniffen, maar dat ruikt anders, dus ook verbrande olie-lek-lucht lijkt daar niet vandaan te komen. Nadat ik de 1ste keer de lucht rook, heb ik em op de brug gehad......nergens iets te zien. Motortje eigenlijk te droog voor peugeot-begrippen = meestal wel ergens wat zweetspoortjes, dus heb daarna eerst kilometers gemaakt om em na 500km nog eens aan onderzijde te controleren.....gewoon (te?) kurkdroog. Als er ingebrande olie op de uitlaat of spruitstuk zou zitten, dan krijg je veelal zo'n bruinige ingebakken aanslag. Niets te zien en toch onmiskenbaar die lucht. Misschien geurvreters, of toch even wachten tot jij en ikke terug zijn van vakantie i.v.m. bruikleen aansteker?

hans4074 0
badge

13 jaar

jeetje Hans, lastig vraagstuk zo


is de afdichting van de temp sensor nog wel goed. dat is het enige wat ik zo kan bedenken

Hans, de vakantie nog goed door gekomen ?

Ha grote vriend, ja hoor inmiddels al weer 3 weken aan het werk. Verbrande olielucht nog steeds aanwezig en ook nog niet echt tijd (en zin) gehad me hier weer eens mee bezig te houden. k'Zet nu de garage deur maar even op een kiertje na thuiskomst.
En jij? Ook weer aan de slag?

hans4074 0
badge

13 jaar

Goed hans, begin maandag aan week 3 na de vakantie. Gaat altijd veel te snel haha


even over het olie luchtje

had deze week ook een Peugeot, daar zat een vacuum potje op de carter ontluchting, was ook een Tu5 blokje. meschien bij jou ook lek ?>

Ohw, dan ben ik weer een week eerder aan vakantie toe dan jij!?

Bij een (vacuum?) potje op het carterventilatie/ontluchtings-systeem kan ik me iets voorstellen, maar zou niet weten waar dit te moeten zoeken bij een TU5JP4?
Wel goed van je dat je met me mee blijft denken.
Inmiddels heeft het motortje er ook een hoog fluitend/jankend geluidje bij gekregen na koude start, stationair. Zodra ik hier de straat uit ben gereden is het geluidje ook weer verdwenen tot de volgende koude start. Klinkt als drooglopend lagertje en komt van distributie-zijde. Zonder multi-riem is geluidje er ook. Distributie-riem is reeds vervangen bij vorige eigenaar, maar weet niet of rollen en waterpomp ook mee vervangen zijn. Wellicht heeft olie-lucht hier iets mee te maken?

hans4074 0
badge

13 jaar

heb je best kans van dat het toch achter de D-riem zit, misschien een keerring die iets lekt en op de olie op het warme metaal komt, zodra je de motor uitzet zit er nog olie, welke dan verbrand en je dan pas waar neemt. Beetje het zelfde idee als smeren met olie bijvullen


Ik meen dat dat vacuüm potje t.h.v. de rembekrachtiger zat, maar kan uiteraard ook niet origineel zijn geweest, "petje" was er wel mee bezig geweest

Ik ga de distributie binnenkort maar eens helemaal blootleggen.

hans4074 0
badge

13 jaar

Goed plan hans,

dat jankend doet mij dan denken aan de meeloop rol, of krukaspoelie die uitgeslagen is of een beginnend druklager v/d koppeling

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.