Peugeot 206: Voorstellen en prolemen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600 16v

Hallo allemaal,

Ook ik wil me graag even voorstellen.
Mijn naam is Ronald en kom uit Groningen.
Heb in 2000 een peugeot 306 gekocht en die heb ik vorige week naar de sloop gebracht.
Helemaal opgereden maar wel zeer tevreden hierover.

Nu heb ik sinds vorige week een peugeot 206SW 16i 16v gekocht uit 2002.
Ja toch al wel een redelijk oude tweedehands.

Hier aangemeld omdat er naar mijn idee toch wat mankementjes mee zijn
die ik graag zou willen oplossen door met jullie hierover te praten.

Hij geeft een storing uitlaatgas code PO240, dus wil ik de kat en beide sondes vervangen.
Hiermee zou dat weg moeten gaan. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Nu heb ik nog een ander probleem.
Wanneer ik rij dan zit koelvloeistof temperatuur tussen de 80 en 90 graden, olie zit rond de 110 graden.
Tijdens het rijden wil de olie wel richting de 140 gaan, ook al met een snelheid van 130.

Wanneer ik stil sta bij een stoplicht is er met de olie niets aan de hand, die zakt netjes terug.
De koelvloeistof gaat dan instant naar het rode toe en geeft dan ook de melding temp te hoog op de boordcomputer.
Wanneer ik dan ga rijden is hij binnen no time weer tussen de 80 en 90 graden.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Guikie

Geplaatst door Guikie (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

P0240 = Turbo/Super Charger Boost Sensor B Circuit Range/Performance, heeft betrekking met de turbo, die zit hier niet op.

p0420= omzetting graad kat onvoldoende, wat resulteert niet een nieuwe katalysator, maar EERST de oorzaak weg halen

waar heb je de auto mee uitgelezen ? en welke van de 2 codes zijn opgeslagen

Guikie (0), 12 jaar geleden

Hallo Renaultmonteurtje,

Sorry, de cijfers per ongeluk omgedraaid. Het moet inderdaad zijn PO420.
Hij is bij een franse auto sloperij uitgelezen en gereset, daarna de sondes (contacten) schoongemaakt.
Na een halve dag kwam de melding weer terug.

Uitlezen is met een klein handzaam apparaat uitgelezen en daarna via de computer kreeg ik het te zien.
Weet niet hoe dat heet of wat je graag zou willen horen?

wkhoek (0) PRO, 12 jaar geleden

inzake de hoge temperatuur: werkt de koelfan wel?

Guikie (0), 12 jaar geleden

Ja de koelfan slaat gewoon aan.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

ok. ik zou eerst kijken als het brandstof cq ontstekings systeem correct werkt. en er geen valse lucht is (klein scheurtje in de uitlaat tot aan de eerste lambda sonde is genoeg). voor het vervangen.


welk singaal geeft de lambda sensor voor de katalysator. deze hoort met een warme motor te pendelen tussen de 0.2V en 0.8V

Guikie (0), 12 jaar geleden

Bij de sloperij die hem heeft doorgemeten geven ze aan dat de waardes van de beide sondes goed zijn.
Ook de metingen in de uitlaat zijn goed en binnen de toegestane waardes.

Even voor de goede orde, de vraagstelling komt dus niet alleen van mij af maar ook vanaf de sloperij.
Zij zijn ook erg benieuwd naar de eventuele oplossing van de problemen aangezien zij deze code
voor het eerst krijgen te zien.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

is ook gekeken naar de feultrims (brandstof injectie tijd aanpassing), als deze erg afwijken ( meer dan 8%) dan is er bv een probleem met de brandstof druk, het zij te hoog het zij te laag.


aan een nieuwe kat. zit je zowiezo. het nadeel van dit probleem, haal je de oorzaak niet weg, dan sta je weer met een kapote kat

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

De motorcomputer meet onder zwaardere belastingen dan dat je krijgt bij een uitlaatgas test met een 4-gas tester.
Stilstaand gaat er - ook bij 3000 rpm - slechts weinig lucht door de motor en heb je relatief weinig uitlaatgas.
Rijdend met 80 tot 100 km/u maak je meer gassen en dan werkt de kat niet genoeg meer.
Je zult dus rijdend moeten kijken wat er gebeurt en of de lambdasondes daar goed aangeven of niet.
Zie ook: http://www.dtcsearch.com/P0420/

Guikie (0), 12 jaar geleden

Fueltrims is niet naar gekeken, dat zal dan ook rijdend moeten gebeuren.
Zal dus op zoek moeten gaan naar een kabel hiervoor.
ODB2 to USB en dan een diagnostic tool op de laptop installeren?


Edit, die kabels zijn hier in Nederland dus moeilijk los te krijgen.
Hoop begin volgende week meer te weten te komen of ik aan een kabel kan komen.
Als ik zo'n compleet apparaat zou aanschaffen kan die dan ook real-time meten
onder het rijden?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Elk apparaat dat codes en data uitleest bij een auto doet dat real-time.
Zelfs het kastje wat bij jou gebruikt werd - je krijgt het alleen niet onmiddelijk te zien.
Live data meekijken vergt 2 personen aan boord tijdens de meting. Je wilt geen overstekende bomen raken. Voor loggen heb je 1 persoon nodig.
Hoe makkelijk of moeilijk dat gaat ligt aan het gekozen apparaat - iedere keer op de knop drukken of een log-file maken.
De meeste PC-programma's kunnen loggen. Dan kun je achteraf op je gemak zo'n file bekijken.
Enige nadeel van loggen is dat de hoeveelheid data die je kiest (1, 2 enz. items) de uitleessnelheid beinvloedt.
Soms moet je alleen die ene sensor die je wilt zien kiezen om snel genoeg te kunnen uitlezen en loggen.
Om de lambdasonde na de kat te beoordelen moet de snelheid constant gehouden worden.

Is de meting die gedaan is bij jouw auto opgeslagen op de computer?
Dan die file uploaden naar een of andere host en link plaatsen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.