Hallo,
Ik had een vraag over deze auto.
De accu was leeg en hij wilde niet starten, dus aanduwen.
De auto stond ongelukkig dus hij moest eerst achteruit en dan kon hij vooruit aangeduwd worden.
Helaas begreep een vriend dit verkeerd en liet de koppeling los toen de auto achteruit rolde en in zijn 1 of 2 stond..
Juist, lijkt me niet zo goed.
Even later vooruit geduwd deed de auto het weer prima.
Dus nieuwe accu en klaar.
Ik reed een stukje in de bak, lekker op het gas, je kent het wel.
Was misschien niet heel handig, want toen ging er iets heel ergs kapot.
Hij koppelde wel maar schakelt niet meer.
Dus waarschijnlijk is de versnellingsbak kapot...
Kwam ook een extreme stank vanaf...
Is de auto nu kapot doordat ik er teveel van vroeg?
Of had het misschien met het aanduwen te maken?
Alles draaide de verkeerde kant op... Lijkt me niet toch?
Dank u wel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik denk dat de drukgroep van de koppeling stuk gegaan is.
Bedankt voor de reactie.
Is zoiets duur om te laten maken?
Hoe is dit nu kapot gegaan?
13 jaar
In de drukgroep zit een beweegbare plaat welke met een (diafragma)veer de koppelingsplaat vastzet op het vliegwiel. Door de veer te lossen met behulp van het koppelingspedaal, en wat daar nog bi komt, kan die verbinding verbroken worden. Het vliegwiel en de drukgroep draaien met de motor mee. De koppelingsplaat staat bij ingeschakelde versnelling en ingetrapt koppelingspedaal stil. als de auto stil staat. tijdens het rijden is de snelheid van de koppelingsplaat afhankelijk van de snelheid van de auto en de ingeschakelde versnelling.
De plaat in de drukgroep moet natuurlijk beweegbaar vastzitten aan het huis van de drukgroep. Hiervoor gebruikt men meestal 3 of meer verende strippen die aan 1 kant vastzitten aan het huis en aan de andere kant aan de drukplaat. Bij het koppelen zal de drukplaat en het vliegwiel de koppelingsplaat mee gaan nemen in de draaiende beweging. Op dat moment wordt er behoorlijk aan de verende strippen getrokken... Daar kunnen ze tegen... Maar als de beweging de andere kant op is zullen de verende stripjes zich opvouwen als de kracht die erop komt te groot wordt. Het is dus zaak om tijdens het aanslepen een hogere versnelling te gebruiken en de koppelingspedaal niet te snel op te laten komen. In jouw geval komt daar bij dat door in de achteruitversnelling vooruit te rijden de koppelingsplaat niet stil stond of meedraaide, maar in tegengestelde richting... Als je van plan bent om nog langer met de auto te doen? adviseer ik e ook de koppelingsplaat en het druklager te vervangen. Of je moet ervan overtuigd zijn dat het pas nieuw was.
Het is allemaal al wat ouder. En de auto stond niet in zijn achteruit maar in zijn voorui maar rolde achteruit.
Komt eigenlijk op hetzelfde neer, maar even voor de duidelijkheid.
Ik ben bang dat dit een gevalletje sloop is. Auto is uit 94.
Heel erg bedankt, mocht iemand nog een aanvulling hebben, u bent welkom!
13 jaar
Realiseer je wel dat de koppelingsplaat, drukgroep en -lager "slijtageonderdelen" zijn. Ook als je een andere auto aanschaft (met wat meer kilometers op de teller) loop je de kans dat je binnnen afzienbare tijd voor deze reparatie staat.
Groet,
Bert
13 jaar
Dat snap ik.
Het ging er meer om of de auto kapot was gegaan door het verkeerd aanduwen of door het rijgedrag.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 806 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar