close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Vermoedelijk lekke kop of koppakking.

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Goedenavond forumleden,

Tijdens een controle vandaag constateerde ik dat de koelvloeistof in het expansievat lichtbruin i.p.v. blauw van kleur is.
De koelvloeistof is in februari 2014 vervangen tijdens een grote onderhoudsbeurt.
Even een stukje voorgeschiedenis; vorige week heb ik de motor warm laten draaien, met uitgeschakelde klimaatregeling, om te controleren of de radiatorfan ging draaien als de motor boven een bepaalde temperatuur kwam. De motortemperatuur steeg tot het streepje halverwege de 90 en 130 graden, is zo rond de 110 graden, maar de radiatorfan ging niet draaien. De klimaatregeling ingeschakeld en de motortemperatuur zakte naar normale waarde. De koelwaterthermostaat werkt naar behoren, het oliepeil is goed en tijdens het rijden ook geen bijzonderheden geconstateerd. De temperatuursensor voor de aansturing van de radiatorfan is natuurlijk defect.
Kan het zijn dat de kop of de koppakking lek is doordat de motor te warm/heet is geweest of is er (nog) iets anders aan de hand?

Bij voorbaat hartelijk dank voor de info.
Met vriendelijke groet, André.

Geplaatst door

ABA1 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is de motor wel te heet geweest?

voyager 0

7 jaar

tja, lichtbruin is meestal geen olie maar verkleuring door roestvorming. vraag me af of het koelsysteem volledig ververst is, eigenlijk moet je het systeem goed spoelen en daarna opnieuw vullen. zou dat eerst nog eens doen. de koelvin wordt aangestuurd door het motorstuurrapp, dus zou de auto eerst eens even geheel laten uitlezen voor je allerlei onnodige delen vervangt. lekke koppakking komt eigenlijk bij deze types erg weinig voor.

gepubliceerd door voyager @
Is de motor wel te heet geweest?

Dat is mijn vraag!
Hoe anders kan er in het expansievat lichtbruin spul zitten?

ABA1 0

7 jaar

Hoi harry4203,

Dat is een antwoord waar ik wat mee kan.
Ik ga naar de dealer en laat een onderzoek door hun verrichten, meten is weten.
Je hebt gelijk, voordat ik mij allerlei scenario's in het hoofd haal zal ik je raad opvolgen.

Dank je harry4203

ABA1 0

7 jaar

Vaak gaat een lampje op het dashboard branden als de motor te heet wordt.Maar zoals Harry al zei, het kan roestvorming uit het blok zijn.

voyager 0

7 jaar

Vandaag naar de dealer geweest voor controle van de auto.

Alles blijkt normaal te zijn; geen overdruk in het koelsysteem, koelvloeistof beveiligd tot -35 C, Ph-waarde koelmiddel is goed, aansturing koelerventilator lage snelheid juist, aansturing hoge snelheid door simulatie is ook goed. De werkplaatschef heeft mij erbij gehaald en de monteur heeft nogmaals de handelingen in mijn bijzijn gedaan en ik kon op de laptop de uitlezing van de motor met
componenten en de acties van de sensoren zien. Een verklaring van het verkleurd zijn van de koelvloeistof kon de monteur niet geven. Ik laat tijdens de eerstvolgende onderhoudsbeurt met APK, dat wordt ergens in maart 2017, de koelvloeistof vervangen.

Heb mij ten onrechte zorgen gemaakt.

Groet van André.

ABA1 0

7 jaar

Mooi

voyager 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.