close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 407: Vermogen compleet weg

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0HDI 100kw

407 2.0 HDI
03-2006
207000 KM
Roetfilter 80% vol

Eigenaardig probleem. Het is nu twee keer gebeurd (willekeurig) dat het vermogen compleet weg valt. Toerental zakt terug naar stationair, terugschakelen, vol gas, heeft allemaal geen zin. Gebeurde deze week na een rit van 250 km midden in de Kennedy tunnel Antwerpen, geen veilig gevoel. Na ongeveer 10 seconden was het vermogen weer volledig terug.

Drie week eerder ook gebeurd, toen op een autoweg, ook nu vermogen terug na ongeveer 10 seconden. Na dit probleem is volgens mij de wastegate op de turbo vervangen; deze sloot niet meer goed af volgens de garage (bleef soms open staan)... of was het een andere klep. Een variabele turbo heeft meestal geen wastegate??

Nog een aantal dingen:

80% snelweg kilometers van de 65000 km. gem. p/j
Auto is reeds twee keer uitgelezen, kan niets ontdekt worden.
Geen witte/ zwarte rook uit de uitlaat (ook niet bij stationair gas geven)
Roetfilter zit voor 80% vol
Auto trekt nog goed
Turbo geluid ook normaal
Geen meldingen op display/ na diagnose

Kan dit met het roetfilter te maken hebben? Auto schokte sinds een maand ook af en toe op constante snelheid (vervolgens 20 minuutjes lang 3500-4000 rpm gedraaid met 100km/h en sindsdien geen probleem meer); regeneratie vloeistof is niet op.

Waar kan het in zitten? Roetfilter vervangen of reinigen? Wat wordt vaker gedaan?

Geplaatst door

Schuren (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als het roetfilter nog nooit vervangen is lijkt het mij verstandig daar mee te beginnen 207000 km is al een heel eind.
Doordat het roetfilter verstopt begint te zitten kan het ook zo zijn dat hij ongewilt de UGR klep opendrukt.

oldtimer 0
badge

13 jaar

zou na moeten kijken maar staat mij iets bij dat interval 180.000km is maar dat zou ik dus moeten kijken eventueel
verder grote beurt is pas uitgevoerd?? of nog niet
dieselfilter kan namelijk ook problemen geven

verder bij het uitlezen staan er geen storingen in de motor ebe zelf zeg je
hebben ze de geschiedenis geraadpleegt in de bsi (hoofdcomptuer) daar kan staan of er bij xx km-stand een storing is geregistreerd
als je dit weet dan moet je de volgende keer met lopende motor uitlezen
dan zal er namelijk tijdelijke storing staan (en in de 10 seconden dat je probleem hebt gehad permanent)
verder zit er een additief eenheid op de type en is uitgelezen of deze nog wel goed werkt

roetfilter 80%vol is veel
normaal zou hij dan gaan regeneren
daarna zakken naar 9%
hoge percentage kan dus komen door verstoping van de filter waardoor een andere onder moet

Bedankt voor de input, ben weer stukje wijzer geworden. Vandaag is de auto weer bij de garage geweest (Nefkens Noord), geeft aan dat de auto technisch helemaal in orde is (hij is zo goed als binnenste buiten gekeerd)

Roetfilter blijkt 61% vol, niet 80% (hoe ze daar ook eerst op kwamen, geen idee). Roetfilter vervangen was zonde van het geld en zou niet het probleem moeten zijn. Nu twijfel ik nog er wel geregenereerd wordt. Want na regeneratie zou het toch minder dan die 61% moeten zijn? Dit wordt nog gecheckt. Zodra ik daar mee van weet plaats ik het nog even.

Is het afdoppen van de EGR/UGR (zelfde toch?) nog een optie indien er verder niets blijkt uit diagnose en de problemen weer de kop op steken?

Schuren 0

13 jaar

je zou ook kunnen zoeken naar een bedrijf die probeerd roetfilter te reinigen
61% dan houdt het in dat de roetfilter mogelijk toch geregenereerd is maar dan van 80 naar 61%
toen afgebroken ivm niet goed lopen/klant vraagt vermogen/ of iets anders
als dit te vaak gebeurt slaat hij ook een storing op

heb zo'n voorgevoel dat hij op dat moment gaat regeneren
maar dat is een gok
beste zou zijn dat we meting gegevens weten van wat hij in die tijdbestek van het probleem doet
dan kunnen we pas echt meer weten

roetfilter vv advies doen
maar geen garantie dat het probleem oplost
wat je wel kan doen is laten regeneren maar dan nog niet zeker of de roetfilter wel te rede valt

bij het uitlezen zie ik vaker dat hij 20-40% aangeeft

verder op het moment van het probleem en je trapt je koppeling in
valt hij dan uit of blijft hij netjes rustif lopen net als of je geen gas geeft plots

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.