close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 205: Vermogen valt weg...........

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 (kat)

Hallo,

Mijn 205 start koud goed (met handchoke) echter na ongeveer 2-3 km rijden valt het vermogen ineens helemaal weg (zelfs als choke al helemaal ingedrukt is). Reageert niet meer op gaspedaal, slaat dan af. Na opnieuw starten (volgas doorstarten zonder choke) springt deze ineens aan en blijft vervolgens gewoon lopen.
Soms lijkt het erop alsof hij toch iets verhoogd toerental blijft lopen ondanks de choke ingedrukt is.
Iemand goede raad?

Geplaatst door

Erik1974 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je gekeken of de chokeklep ook werkelijk goed open staat als de choke er af is.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Kan dit ook het plotseling uitvallen betekenen?
Is dit makkelijk te controleren?

Erik1974 0

16 jaar

Als jij denk dat de choke er af is maar de klep blijft dicht dan verzuipt de motor daar lijkt het sterk op doorstarten met vol gas. Haal het luchtfilter er af zit met drie inbusboutjes vast en trek de choke er eens op en kijk of de klep goed open staat als je de chokeknop weer terug drukt.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Indien klep niet goed open gaat, wat is er dan aan te doen?
Hoe is zoiets af te stellen?
Zou smeren voldoende kunnen zijn?

Erik1974 0

16 jaar

Eerst kijken of de buitenkabel wel vast zit in het klemmetje op de carburateur.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

is niet tooevallig je onstekings module stuk??
komtr nogal vaker voor bij deze 205 jes

Even een update:
Gisteren carburateurdeksel even los gehad. Sproeiers schoon geblazen, chokeklep afstelling gecontroleerd. Hierna proefrit gemaakt van ruim 25km, geen enkel probleem.
Echter hedenmorgen na 600 meter rijden valt hij uit, 2 minuten wachten, opnieuw starten en rijden. Weer 600 meter verder zelfde probleem. Hierna blijft hij vervolgens lopen als een raket..........
Nu jullie weer?

Erik1974 0

16 jaar

Benzinepomp die gammel aan het worden is?

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Update 2:
het lijkt erop dat hij uitvalt binnen een paar honderd meter na scherpe bocht naar rechts........
Wie o wie heeft raad?

Erik1974 0

16 jaar

Als hij na een paar honderd meter uitvalt en na een paar minuten weer gewoon start, lijkt me dat op een defecte ontstekingsmodule. Heb je een kathalysator? Die kan ook in (zoals bij jou) een bocht spontaan dicht gaan zitten waardoor de auto stilvalt.Na een paar minuten kan je hem dan ook weer gewoon starten.
Er kan namelijk een brok van het binnenwerk af en toe voor de uitlaat schieten/rollen/schuiven wanneer je door de bocht gaat.Als je de kathalysator er onder uit haalt kan je hem horen rammelen als dit het geval is.
Dit heb ik al twee keer meegemaakt.

John5711 0
badge

16 jaar

toch die module he!?
komt echt veel vaker voor bij deze auto's.
als auto uitvalt even controleren of er een vonk is.
zo niet, dan is module kapot!!!

persoonlijk zou ik inderdaad ook eerst naar de module kijken!

John5711 0
badge

16 jaar

Even een update:
Module heb ik vervangen --> geen resultaat
Blijkt nu echt te haperen na een flinke scherpe bocht naar rechts. Indien deze rustig genomen wordt is er geen enkel probleem. Maar bijvoorbeeld klaverblad op autoweg dan komen de problemen.
Hij reageert dan ineens niet meer op het gaspedaal (lijkt op verzuipen), ineens slaat die gewoon af en gaan de controlelampjes branden (lijkt dus geen stroomprobleem).
Misschien domme suggesties van een amateur:
- vlotterniveau in carburateur ??
- brandstofpomp ??
Hoe kan ik dit het beste controleren?? (of zijn er andere suggesties)

Erik1974 0

16 jaar

[quote=Hans4037]Benzinepomp die gammel aan het worden is?

Hans[/quote]
Deze optie heb ik je al eerder gegeven.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Waar zit de benzinepomp bij de 205 benzine? In de tank? eronder?

Erik1974 0

16 jaar

In de tank.

John5711 0
badge

16 jaar

Gisteren even volgende check gedaan:
Vonk is er op alle vier de bougiekabels
Relais klikt aan en uit naar behoren
Pomp in tank hoor je aan en uitspringen (zoemen bij op contact zetten), echter onder motorruimte komt geen benzine.
Kan het zijn de de pomp wel loopt, maar niet pompt?

Erik1974 0

16 jaar

Zou best kunnen maar misschien zit het filter verstopt. Er zit er een voor de pomp en een tussen de motor en tank. Maar zit er een pomp in de tank als je een carburateur auto hebt? Deze zit dan meestal op de motor en woordt aan gedreven door de nokkenas of iets dergelijks.

Highway 670
badge

16 jaar

Het zoemen van de (electrische) pomp komt duidelijk uit de tank, onder de achterbank vandaan.
Filter in motorruimte heb ik niet kunnen vinden. Bij het loshalen van de benzineslang aan de carb komt daar ook geen benzine tijdens het starten

Erik1974 0

16 jaar

Normaal zit er toch een aluminium cilindervormig filter onder de motorkap van een motor met elektrische benzinepomp. Het is toch injectie hé?
Bij een carburateurmotor zit de pomp inderdaad op de cilinderkop, en wordt deze aangedreven door de nokkenas.
Maar zoemen onder de achterbank duid duidelijk op een elektrische pomp.Maar Eric heeft het telkens over een handchoke, dus een carburateur?
Ik ben het even kwijt nu........

John5711 0
badge

16 jaar

Ik denk dat Eric zelf niet weet wat het voor uitvoering is een carburateur versie heeft geen electrische benzinepomp.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Betse technische mensen,
Op mijn 205 zit wel degelijk een handchoke, wel degelijk een carburateur (anders kon ik zoals hierboven beschreven geen vlotterniveau en chokeklep afstellen), en ja er zoemt wel degelijk een pomp onder het zwarte deksel van de achterbank................Bij Peugeot hadden ze het laatst over een tussen-model uit 1989

Erik1974 0

16 jaar

Erik,

Ik bedoelde het niet vervelend,maar ik heb nog nooit een 205 carburateur versie gezien met de pomp in de tank.
Het is dus de uitvoering waar er maar heel weinig van rondrijden vermoed ik.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Begrijp ik ook wel.
Wat ik alleen zo vreemd vind, is dat de pomp wel loopt (qua geluid) maar er voren geen benzine komt uit de slang. Ook kan ik gisteren zo snel geen filter onder de auto vinden en onder de motorkap zit die zeker weten niet.
Is het een optie, de leiding aan de pomp los te maken en kijken of die daar wel pompt? (ik weet natuurlijk niet hoeveel er dan meteen uit stroomt?

Erik1974 0

16 jaar

heb je de slang al eens losgehaald bij de pomp en dan starten ?

Gisteren inderdaad slang aan pomp los gemaakt, hier pompt wel benzine, toen slang weer monteren en aan de carburateur loshalen, blijven doorstarten ineens hier ook benzine. Nu loopt die inderdaad weer.

Echter ben ik nog steeds niet af van het probleem uitvallen na scherpe bocht naar rechts. Volgens de Peugeot-dealer moest ik eens proberen of dit ook gebeurde met volle tank.......

Iemand een idee waarom ze die vraag stellen???

Erik1974 0

16 jaar

Erik,

Het kan zijn dat de aanzuigpijp aan de benzinepomp net geheel op de bodem van de tank komt.Bij een scherpe bocht gaat de brandstof voorraad in de tank naar een kant en is het mogelijk dat de pomp niets meer aanzuigt op dat moment.

Heb je nu al een brandstoffilter gevonden dit kan ook vol prut zitten.......

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Hans,
Ik heb nog geen brandstoffilter kunnen vinden, tenminste niet onder de motorruimte. Dus waarschijnlijk hangt die onder de auto in de buurt van de tank ????? Maar kon daar zo snel ook niks vinden. Al staat de wagen op de oprit van het huis, dus kom er niet onder om goed te kijken.
Ik hoorde gisteren iets vertellen over een tankontluchting die dicht kan zitten?? (kan dit deze klachten veroorzaken en waar zit die bij de 205).

Erik1974 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.