Ik ben op zoek naar een andere auto. Vrijwel zeker wordt dat weer een Peugeot en weer een 406. Maar nu geen sedan meer maar een coupé. Ik kom echter voor de coupé twee op het eerste gezicht gelijke motoren tegen welke bij nader onderzoek toch verschillend lijken.
Bij sommige coupé wordt via oa www.hbase.nl melding gemaakt van een EW10J4 99KW 05-99 t/m 11-00 en bij andere komt er EW10J4 100KW 11-00 t/m 05-03 uit. Is er met de EW10J4 welke in de coupé gemonteerd zit tussen mei 1999 en november 2000 iets mis waardoor er vanaf november 2000 een aangepaste EW10J4 gemonteerd is?
Is er iemand die weet wat het verschil precies is? (behalve 1 KW)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er is rond 2000 een update geweest van de 406. De oude modellen waren de D8 modellen en de nieuwe zijn de D9 modellen. Behalve de motor is er echter nog veel meer gewijzigd, automatisch climatecontrol bijvoorbeeld in de D9 modellen. Die motoren zijn gewoon twee totaal verschillende motoren. Ik weet niet waarom peugeot besloten heeft voor een nieuwe motor maar dat zal wel met emissie-eisen e.d. te maken gehad hebben. De D9 motor zit ook in de citroen C5 en de 206 GTI.
Die update is mij wel bekend. Bij de sedan is dat heel duidelijk aan de koplampen te zien. Maar volgens mij gaat het hier niet om het verschil tussen een D8 en een D9 model. Een coupé uit 1997 of 1998 heeft een XU motor (XU10J4R 98KW 09-97 t/m 05-99).
17 jaar
Vaak komen die kleine verschillen door andere motor intstellingen in de ecu. Vaak wordt er net een kilowattje minder opgegeven om in een andere belasting categorie te kunnen vallen, vaak voor het buitenland. Soms heeft het ook te maken met andere emissieeisen.
Als je zoekt op onderdelen voor deze motor zullen ze waarschijnlijk hetzelfde zijn.
Ik denk inderdaad dat het een update voor de milleueisen is.
OK, ik kan er dus vanuit gaan dat de EW10 tussen mei 1999 en november 2000 dezelfde is als die vanaf november 2000. En dat er niets mis mee was en het verschil gewoon zit in een verandering in het motormanagement.
Bedankt, nu verder zoeken naar een leuke coupé.
17 jaar
Vraag eens wat rond op:
www.peugeot406coupe.com en http://406coupe.forum2go.nl
Wellicht heb je hier ook nog wat aan: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
17 jaar
TrafficBandit, bedankt voor de links, maar die kende ik al. Op het engelse forum wordt vooral gesproken over de D8 en D9 modellen. Motortype kom je daar niet veel tegen. Het nederlandse forum moet nog een beetje groeien.
PS. Ik ben waarschijnlijk één van de weinige personen waar je afgelopen zaterdag mee hebt gesproken zonder coupé. ;-)
17 jaar
Ah ! Dat was jij ! ;))
17 jaar
Beetje laat misschien maar goed, de eerste versie heeft geen EOBD en maar 1 lambda sonde. Medio 2000 is EOBD verplicht en zijn er 2 lambdasondes . In de H base wordt dat onderscheiden door de 99 en 100 kw uitvoering. Daarna is er nog een wijziging geweest maar dat was niet voor de 406. Er wordt dan een elektrisch bediende gasklep toegepast in andere modellen van peugeot , dat was in 2002.
Zeker niet te laat, ik heb nog geen nieuwe auto dus alle info is welkom. De 99kw uitvoering kan ik dus niet uitlezen met mijn GS400, via de stekker die hier achter zit?
[url=http://www.postimage.org/image.php?v=aV1...][img]http://www.postimage.org/aV1Y0dvJ.jpg[/img][/url]
En als ik het niet via Hbase kan nazoeken om welk model het gaat (99kw of 100kw) dan kan ik het zien aan het wel of niet hebben van de tweede lambdasonde?
17 jaar
de 99kw uitvoering heeft de dezelfde stekker op de zelfde plaats. Ik weet niet wat een gs 400 is . Als je daar alleen maar Eobd codes mee kan uitlezen ben ik bang dat je gelijk hebt.
voor de aanschaf maakt het niets uit hoor, maar je kan ze inderdaat herkennen aan het aantal lambasondes.
De tweede lambda sonde zit onder de auto achter de kat. Qua rijden merk je geen verschil, ik heb in alle 2 gereden en ik heb het niet gemerkt. De 100 kw is iets gevoeliger voor storingen door het eobd.
verder hebben alle ew 10 motoren klepstoters die alleen goed werken met een hoogwaardige volsynteet. minimaal 5w40 maar nog beter is mobil 1 0w30. Vraag maar aan oldtimer die kan dat beamen.
Dit is een GS400 http://www.fm-trading.eu/id34.htm
En dat met de olie, dat weet ik, ik heb nu een 406 sedan met EW7 motor (en twee lambdasondes). Daar gaat alleen volsynt 5w40 in en ik ben nu op weg naar de 270.000 km.
17 jaar
Meneer Nieker, U heeft volkomen gelijk wat betreft de volsyntheet en gezien de km stand van de EW7 van Richard wordt de stelling weer eens bevestigd, leuk te lezen dat mijn naam in positieve zin wordt gebruikt, dank hiervoor.
Ik heb een EW10J4, een 2.0 16V dus. Mijn lokale Peu dealer blijft hier maar Esso Ultra 10W40 in gooien. Komt dit wel goed?
17 jaar
Zolang er geen problemen zijn met stationair koud onregelmatig lopen en moeilijk aanslaan koud met op het display storing uilaatgas is er niets aan de hand.
Bedankt oldtimer,
deze problemen komen niet voor, maar ik zal het in de gaten houden.
17 jaar
Peugeot schrijft officieel 10w40 voor dus dat doet uw dealer goed. Dat gaat dan ook meestal goed. Als er problemen zijn zoals oldtimer zegt volsynteet gebruiken. Ik vindt persoonlijk met volsyntheet in alle gevallen vooral de stationairloop dan beter.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar