Ik heb in mijn P406 een standkachel. Om de kachel te starten zit er een gloeibougie in. Het zal duidelijk zijn dat die wat stroom nodig heeft om de benzine in de standkachel te doen ontbranden. Nu heeft de bougie blijkbaar te weinig stroom om voldoende heet te worden, dus de kachel start niet. Maar als het contact van de auto aanstaat start de kachel wel.
Eerst dacht ik dat het een probleem van een slechte massa verbinding was, maar nu zit de massa niet alleen op het chassis van de de auto, maar ook nog met een kabel rechtstreeks op de min van de accu. Dit loste het probleem echter niet op. De plus is in orde, die zit rechtstreeks op de plus van de accu. Vervolgens heb ik de spanning gemeten tussen de min van de accu en de aansluiting van de bougie. Als de kachel aan staat zonder dat het contact aan staat is de spanning net onder de 11 volt. Zet ik vervolgens het contact aan, dan stijgt de spanning tot bijna 11,5 volt (genoeg om de kachel te starten). Behalve de plus en min zit er aan de kachel nog een tijdklok met display. Het display gaat aan op het moment dat het contact word aan gezet. Daarvoor zit een aparte aansluiting. Ik dacht nog dat daar wellicht het extra beetje stroom vandaan kwam, maar als ik die aansluiting loshaal blijft het verschil in spanning aanwezig.
Heeft iemand enig idee hoe ik toch dat kleine beetje extra spanning op de gloeibougie krijg?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
11 volt accuspanning is wel erg laag, is je accu niet gewoon op, anders zou ik toch alle draden nog maar eens nalopen op weerstanden.
Accu is volgens mij wel in orde. Iets meer dan 1 jaar oud. Ik heb ook nooit problemen met starten, zelfs niet na een lange tijd met diverse stroom verbruikers aangeschakeld. De opgegeven spanning is overigens als de standkachel aangaat. Als alles uitstaat kom ik op ongeveer 12,3 volt tussen de polen van de accu. Zodra de kachel aangaat (gloeibougie) dan is het voltage tussen de min pool en de bougie net onder de 11 volt, ongeveer 10,8. Zet ik dan het contact aan, dan stijgt dat naar 11,5.
Nu ik er weer over nadenk, de standkachel stuurt ook de kachelaanjager van de auto aan. Misschien dat die aanjager teveel stroom trekt en als ik het contact aanzet krijgt de aanjager ook stroom van de auto. Morgen dat relais er eens tussen uit halen en kijken wat het resultaat is. Alvast bedankt voor het meedenken.
20 jaar
Ik ben eruit. Blijkt dat de schakelkast van de standkachel onvoldoende stroom naar de gloeibougie brengt. Opgelost door de gloeibougie rechtstreeks (wel gezekerd uiteraard) op de accu aan te sluiten, geschakeld via een relais dat wordt aangestuurd door de oorspronkelijke draad voor de gloeibougie.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar