Beste forumleden,
Ben in het bezit van een Peugeot 1007 automaat 1.6 uit 2006.
In 2014 gekocht met 40 duizend op de teller.
Altijd dealer onderhouden geweest nu 160 duizend op de teller.
In de 1e, 2e en 3e versnelling maakt de versnellingsbak een licht ratelend geluid.
In de 4e , 5e en in de achterruit geen geluid.
Wie herkent dit geluid en wat zou er mis mee zijn.
Weet niet wanneer de laatste keer de transmissie olie ververst is.
Versnellingsbak schakelt heel soepel en blijft nergens op hangen.
Dank alvast voor de reacties.
Sjaak
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Olie verversen en kijken of er metaal deeltjes in zitten .
Dank je wel voor je reactie.
Kun jij aangeven waar de vulplug of nivoplug zit bij deze versnellingsbak.
heb tot nu toe alleen de aftapplug gevonden.
Dank maar weer voor je reactie.
Sjaak
1 jaar
Heeft geen vulplug hoogstwaarschijnlijk. Vullen via de beluchting bovenop met de juiste hoeveelheid.
Oké, dan eerst e.e.a. demonteren voordat ik daar bij kan.
Accu, accu houder en luchtfilter, dan moet ik er bij kunnen?
Dank alvast.
1 jaar
kun je niet beter even iemand met de nodige ervaring een proefrit laten maken om te beoordelen of het geluid uit de bak komt? die olie zal best wat verkleurd zijn, maar dan weet je nog niks.
Er is inderdaad door een specialist al naar geluisterd en mee gereden, reactie was dat het duizenden euro's ging kosten om dit te maken.
Bij de dealer was het antwoord we gaan de bak er onderuit halen en dan zien we wel wat we tegen komen. Wat dat ging kosten was absoluut niet te zeggen.
De versnellingsbak schakelt heel soepel ook met de flippers en de 3e en 4e nergens last van.
Wat kaleido1 aangaf is de olie te onderzoek op slijpsel, zegt nog niet alles maar dan weet je wel of er overmatige slijtage is. Dat is iets wat ik zelf nog wel zou kunnen .
Zou het een druklager moeten zijn had ik meer last met het schakelen moeten hebben toch?
Alvast weer bedankt voor mogelijke reacties.
Sjaak
1 jaar
Druklager geeft geen problemen met schakelen . Tenzij die echt kapot is .
Dank je wel voor je reactie.
Verders is er ook nog de vraag of ik er kan mee blijven rijden?
Ook hier krijg ik verschillende adviezen als, rustig rijden en nee ik zou er niet teveel mee rijden.
Als ik terug kijk is mijn beeld dat het geluid er een aantal duizenden km's zit en het langzaam wat luider gaat worden.
1 jaar
Bedrijven die op voorhand roepen dat het duizenden euro's gaat kosten krijg ik altijd een beetje eng gevoel bij. Ben het wel met de dealer eens dat je de bak moet demonteren en open moet maken voor een diagnose. Heel veel meer dan een paar lagers gaat er over het algemeen niet aan stuk, Punt is dat het allemaal tijdrovend werk is waardoor de kosten oplopen. Of je zo kunt blijven rijden kan ik slecht beoordelen, denk niet dat het heel veel kwaad kan, en is een beetje afhankelijk hoe lang je nog met de auto wilt doen.
Dank je wel voor je reactie, het is inderdaad wel allemaal werk wat veel tijd kost.
Uit en inbouwen van een versnellingsbak tussen de 6 en 7 honderd euro lees ik zo links en rechts. .
En hier hebben we nog te maken met de schakelrobot die na montage van de versnellingsbak weer ingeleerd moet worden. (schakelrobot is 4 jaar terug vernieuwd)
Door omstandigheden wordt er nu de laatste jaren maar 3000 km per jaar mee gereden.
Nogmaals dank voor je reactie.
1 jaar
Vermoedelijk schakelrobot !
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 1007 of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar