close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 3008: Vervangen dagrij- en RAW-lampen bij een 3008.

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 5FS VTi, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Ik heb ruim een half jaar een 3008 uit 2011. Er staat nu ca 75.000km op de teller.
Ik wil de dagrijlampen vervangen. Ze zien er al behoorlijk zwart beslagen uit en vandaag of morgen zal er waarschijnlijk eentje het loodje leggen.
Het vervangen lijkt een aardige klus. Ik heb van de Peugeotdealer gehoord dat de voorbumper eraf gehaald moet worden.
Een zoektocht op internet levert je op YouTube een paar filmpjes op waar getoond wordt hoe je dat met veel gepiel met een Torx-sleutel 50 kunt doen zonder demontage van de hele voorbumper. Het is me gelukt om met de sleutel de lamp een kwartslag te draaien tot hij los zat.
Daarna zou je de lamp met de hand of met behulp van een spitse tang eruit moeten kunnen halen. Dat lukt me niet. Je kunt niet zien waar je de lamphouder met de hand of tang beet moet pakken. Een stugge rubberen afdichtingsring maakt het allemaal nog lastiger.
Al zou het me lukken de lampen eruit te krijgen, dan heb ik er een hard hoofd in hoe ik de nieuwe erin moet krijgen.
Weet iemand een handigheidje?
Zou je met het verwijderen van het paneel rond de mistlampen al een betere toegang hebben tot de dagrijlampen?
Zo'n paneel zit volgens het handboek met 7 clips vast.

Geplaatst door

royp (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het is een prutswerkje, maar met het nodige geduld en een (bijna) haakse punttang moet het lukken zonder demontage van onderdelen. Kijk door het koplampglas, terwijl je bezig bent met de punttang, of het lampje beweegt. Dan weet je dat je met de punttang in de goeie richting zit te "vissen". Het nieuwe lampje (duur!) zet je met een dotje kit vast op de torx 50 stift en dan ook weer door koplampglas kijken of je in de juiste richting zit met het nieuwe lampje. Met een beetje kracht in je vingers, draai je het nieuwe lampje zo vast. Als beide kanten zijn gelukt, mag je jezelf trakteren op biertje.

hans4074 0
badge

6 jaar

maximaal 1 biertje per lamp.....lol

Hans4040 1285
badge vip badge

6 jaar

@Hans4074
Bedankt voor je reactie. Ik zal eind van de week een nieuwe poging doen.
Mocht het niet lukken, is dan het verwijderen van de panelen rond de mistlampen een optie?

royp 0

6 jaar

Als u goede documentatie heeft voor het demonteren / monteren van de voorbumper is het " klusje " door u in maximaal 3 kwartier geklaard .

Vandaag een nieuwe poging gedaan. Helaas niet gelukt. De dagrijlamp een kwart slag draaien is mogelijk, maar daarna is hij er met geen mogelijkheid eruit te krijgen. Ook niet met een punttang. Ik had grip, maar hij wilde er gewoonweg niet uit.
Het vreemde is dat het verwijderen van de raw-lamp meteen lukte. Daarna kon ik die lamp ook zonder veel moeite weer terugplaatsen.
Er zit niets anders op dan de voorbumper te verwijderen. Ik heb informatie op schrift over hoe de bumper te verwijderen. Daarnaast is op YouTube een filmpje met een fraaie uitleg.
Omdat de bumper er dan toch af is, ben ik van plan om zowel de dagrijlampen als de raw-lampen te vervangen.
Ik denk dat ik ze wissel voor led-lampen.
Hans en Rene, in ieder geval bedankt voor de suggesties.

royp 0

6 jaar

Het is gelukt om de dagrijlampen te vervangen door LED-lampen.
Bij mijn eerdere pogingen om met een torxbit de lamphouder los te maken heb ik de verkeerde maat gebruikt.
Hierdoor is de houder beschadigd geraakt en was ik wel gedwongen om de hele voorbumper en onderplaten te verwijderen.
Dit was best een hele klus. Het is gewoonweg bizar wat je allemaal moet doen om een paar lampjes te vervangen.
Dit is een verzuchting die je tegenwoordig bij vele automerken kunt slaken.
Een Torx 45 was de enige juiste maat.
Ik heb ook LED-knipperlichten geprobeerd. Ze zouden CANBUS-proof zijn, Niet dus. De lampen knipperden met een hoge frequentie.
Ik moet nu verder op zoek gaan naar een stel met G4-pinnen dat wél CANBUS-proof is.
Weet iemand soms waar ik die kan vinden?
De knipperlichten zijn wat makkelijker toegankelijk zodat je niet weer de bumper eraf hoeft te halen.
Ook hier moet je een Torx-45 gebruiken.

royp 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 3008 of stel zelf een nieuwe vraag.