Peugeot 407: Vervangen distributie 407 HDI verstelbaar krukas tandwiel?

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0HDI

Ga distributie vervangen van 407 2.0 HDI, heeft deze nu wel of geen verstelbaar tandwiel op krukas. Zo ja is dit dan zonder speciaal gereedschap te doen? Chassisnr VF36ERHRH21184423

T.Visser

Geplaatst door T.Visser (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 407? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

jan T (10) PRO, 10 jaar geleden

nou ik ben ook benieuwd of iemand dat weet ik moet het bij een c5 van 2008 doen met de zelfde motor.

groetjes jan.

harry4203 (400) PRO, 10 jaar geleden

verstelbaar, borgpen voor vliegwiel nodig.

T.Visser (0), 10 jaar geleden

Op internet volgende gevonden hebben ze het over 2 speciale tools 1 voor centreren van tandwiel op spie en andere tool is mij ook niet duidelijk.
AST4820P18 en AST4821 heb plaatje en uitleg hiervan bijgevoegd. Gat voor blokkeren vliegwiel boven startmotor al gevonden

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

alleen blokkeren van de vliegwiel en nokkenas is voldoende
dat de riem wat kan verdraaien is alleen maar makkelijk met het opleggen van de riem. je krijgt hem dan makkelijker erop.
als de riem ligt poelie weer vast zetten en krukas 2x draaien dan controleren of hij op tijd staat. staat hij op tijd en kun je de blokkering zonder probleem erin en eruit halen.
dan weet je dat hij op tijd staat en kun je hem verder afbouwen.

T.Visser (0), 10 jaar geleden

Alvast bedankt voor de vorige reacties.
Wil graag wat voor bereiden, blokkeer pennen zijn toch 8MM?
Verder is het dus alles op positie zetten en blokkeren hierna zoekt krukaspoelie zijn eigen positie waarna deze gewoon vastgezet kan worden. Dus geen extra hulpstukken nodig voor centreren van onderste poelie. Zoals omschreven in vorige bericht.

Dan alleen nog juiste riemspanning zien te krijgen.

voetbalgek (0) PRO, 10 jaar geleden

het plaatje wat je stuurde is niet het juiste plaatje wat bij deze motor hoort deze is van een 8 klepper(snaar 160.000km of 10 jaar).
als het inderdaad een 407 is met een 2.0 hdi, heb je een 16 klepper en gaat deze snaar om de 240.000 km of 10 jaar.
Als het een 16 klepper is het op spanning zetten niet moeilijk want dan heb je een pijltje op de spanrol voor de juiste spanning. het makkelijkst is om het even met 2 man te doen. 1 iemand van onder op de juiste spanning zette en de andere het moertje vast zetten van boven.
het krukastandwiel heeft ook ruimte op de spie. officieel is hier een pen voor maar ik doe altijd aan iedere kant van de spie een boortje

T.Visser (0), 10 jaar geleden

Meende dat ik bij vervangen officieel een speciale spanningsmeter nodig had? Intussen op public servicebox van peugeot een handleiding gedownload voor vervangen complete distributie. Is inderdaad een spanner met aanwijzer dus valt allemaal wel mee en te doen.

Voor alle volgende "monteurs" die dit zoeken zie hieronder.

Blokkeren vliegwiel met pen vlak boven startmotor (5)
Blokkeren nokkenas met pen (3)
Blokkeren vliegwiel voor loshalen bout krukas poelie (2)
Blokkeer de verstelbare spanrol met behulp van de pen (excentrisch afstelmechanisme in de maximaal teruggetrokken stand).
Blokkeer de krukas door aanbrengen van het gereedschap [6] aan weerszijde van de spie .
Plaats de distributieriem, riem goed gespannen, in de onderstaande volgorde :
Krukastandwiel (/)
Geleiderol (/)
Nokkenastandwiel
Koelvloeistofpomppoelie
Verstelbare spanrol
Verwijder de pen [1] van de verstelbare spanrol.
Zet de bevestigingsbout (10) van de verstelbare spanrol vast
Verplaats met behulp van een inbussleutel de nok (12) van de verstelbare spanrol in de maximale stand (a) door de plaat (11) linksom te draaien.
Zet de bevestigingsbout (10) van de verstelbare spanrol vast (Aantrekkoppel tot 2,1 daN.m) .
Verwijder het speciaal gereedschap [6].
Aanbrengen :
De impulsrand voor het motortoerental (9)
De poelie met torsietrillingsdemper (7) (Zet de bout (/) vast met 5 daNm)
Verwijder :
De pennen [3 - 5]
[/] blokkering voor het vliegwiel [2]
Laat de krukas 4 omwentelingen ronddraaien in de normale draairichting.
Stel spanner op juiste waarde af.

5. Definitieve afstelling van de spanning
Plaats paspennen in :
De nokkenas met behulp van de pen [3]
Het vliegwiel (/) ; Met behulp van de pen [5]
Blokkeer het vliegwiel m.b.v. het gereedschap [2].
Verwijder de poelie met torsietrillingsdemper (7) zodat het krukastandwiel kan draaien ten opzichte van de spie .
Draai de bout (10) van de verstelbare spanrol los terwijl de plaat (11) op zijn plaats wordt gehouden.
Verplaats met behulp van een inbussleutel de nok (12) van de verstelbare spanrol tot de stand (b) voor de uitsparingen (c) door de plaat (11) rechtsom te draaien.
LET OP : Draai bij overschrijding de bout (10) van de verstelbare spanrol los en herhaal vervolgens de spanprocedure.
Zet de bevestigingsbout (10) van de verstelbare spanrol vast (Aantrekkoppel tot 2,1 daN.m) .

Smeer de bout van de poelie met torsietrillingsdemper in met LOCTITE FRENETANCH.
Breng de bout van de poelie met torsietrillingsdemper aan met de drukring.
Zet de bout (/) vast met 7 daNm.
Voer een hoekverdraaiing van 62 ° uit.
Verwijder :
De pennen [3 - 5]
[/] blokkering voor het vliegwiel [2]

T.Visser (0), 10 jaar geleden

Nog een vraag word de bout van krukas gewoon weer gebruikt of word deze ook vervangen. Zal anders langs dealer om nieuwe te halen.
En hoeveel liter koelvloeistof gaat er in de 407 wil deze namelijk ook vervangen met nieuwe waterpomp.

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

we hergebruiken de bout eigenlijk altijd.
alleen bij de motor met ketting vervangen we ze wel altijd. komt omdat daar de tandwiel geklemt wordt
en bij deze zit nog een spie die hem tegen kan houden
tevens staat in het verhaal dat je loctite moet gebruiken.
echter dit wordt ook nooit gedaan.

laatste keer dat we dat wel hebben gezien brak de bout in de krukas af. een m14 bout. loctite was dus iets te sterk.
gelukkig hebben we toen alles eruit gekregen en rest van loctite

qua koelvloeistof moet je denken aan 6-8liter wat erin gaat.

Hans4040 (295) PRO, 10 jaar geleden

Wat mij opvalt, is dat veel mensen spreken over loctite...
Loctite® is een productnaam en kent vele toepassingen op het gebied van schroefdraad borging.
Zorg er dus voor dat het juiste type gebruikt wordt, voor het doel dat je nastreeft.

Bijvoorbeeld:

Loctite 221 Schroefdraadborging - Schroefdraadborgmiddel met lage sterkte, lage viscositeit, voor kleine draadmaten
Loctite 222 Schroefdraadborging - Schroefdraadborgmiddel met lage sterkte, algemene doeleinden
Loctite 262 Schroefdraadborging - Schroefdraadborgmiddel voor hoog/gemiddeld aanhaalmoment

mvg.
Hans

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

ben blij dat we van andere merk loctite hebben
we hebben namelijk blauw,groen en rood
ook op volgorde van sterkte.
enige dat we van loctite hebben is vloeibaar pakking
zowel rode pakking als blauwe pakking.

belangrijkste is dat mensen niet denken dat we met loctite 10seocnden lijm bedoelen.

T.Visser (0), 10 jaar geleden

Oke bedankt heb dus geen nieuwe bout nodig en ook geen loctite, gewoon volgens handleiding vastzetten op 70Nm en dan 60 graden doordraaien.
Koelvloeistof heb ik dus 10 liter nodig en zal niet van de goedkope van bouwmarkt mogen zijn.
Moest bij dealer wezen voor achter wisserarm gelijk koelvloeistof meegenomen, en bout volgens dealer niet nodig. Nu wachten op rest van onderdelen duurt wel beetje lang verzending via UPS.

T.Visser (0), 10 jaar geleden

Allemaal gelukt met bovenstaande beschrijving, valt eigenlijk best mee. Vliegwiel blokkering voor los en vast draaien krukas bout kan inderdaad niet met de 8mm paspen. Deze valt namelijk niet echt in vliegwiel maar in een plaatje wat op vliegwiel gemonteerd zit.

8mm pennen kunnen ook beter afgedraaid worden op 7,8mm dan lukt het wat beter deze in nokkenas en vliegwiel te krijgen. Paspen vliegwiel zit boven startmotor deze is met startmotor wel te zien ik had hem even gedemonteerd kreeg de 8mm pen er namelijk niet in, na afdraaien op 7,8mm en duidelijk beeld wel. Hierbij nog een foto van verstelbare krukaspoelie met dus ruimte in spie ik had namelijk geen idee hierbij.

jan T (10) PRO, 10 jaar geleden

mooi dat het meegevallen is voor je en ik heb ook gelijk de informatie.

groetjes jan.

T.Visser (0), 10 jaar geleden

Distributie is vervangen met behulp van info problemcar, en eerder genoemde handleiding zie eerdere berichten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.