Hier een vraag over een voor ons lastige storing.
Wij hebben een peugeot 307 2.0hdi 136 pk versie.Deze valt zo af en toe in storing.Het betreft een storing "rond"de turbo.
Geeft hier ook een foutcode op aan over de turbodrukregelklep (DIE OP DE TURBO ZIT GEMONTEERD) i.v.m.variabele geometrie.
Deze klep wordt door vacuum bediend door het voor vele bekende bruine vacuumdoosje.
Wij hebben dan ook deze 2 vacuumdoosjes (bediening turbodruk en bediening EGR) vervangen,vacuumleiding vervangen,vacuum gecontroleerd 5 volt voeding gecontroleerd,en dit is allemaal in orde.Vervolgens een ruilturbo gemonteerd.
Maar de storing blijft zo nu en dan toch terug komen.
Nu is er een infoflash van Peugeot bekend dat de sensor (1 geheel met vacuumpotje) op de turbo niet goed afgesteld zou kunnen zijn.
Vervolgens komen ze dan met een oplossing om dit onderdeel op de turbo te vervangen en af te stellen met dikteplaatjes.en met een hele fabrikage aan meetklokjes e.d. om zo de juiste lengte van de regelas voor de variabele schoepbediening te creeren.
Nu is mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft,en of iemand dit al eens gedaan heeft?
Is dit redelijkerwijs uit te voeren?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Peer, jij hebt geluk. Ik hbe dit al eens gedaan bij een C5 2.0 HDI 136POK RHR
Vervang de turbo klep, hoef ik niet uit teleggen toch?
Dan heb je voor speciaal gereedschap een aftak kabel nodig (bij CITROEN!!! is het onderdeel nummer : 0188.AP ) volgens het Citroën schrijven moest je de klep ook afstellen met een micro meter, dit heb ik NIET gedaan. Je hebt ook een handbediende vacuümpomp nodig, onderdeel nummer: FACOM DA 16
Magnetische steun van de klokmicrometer * * * Gereedschap dat niet geleverd wordt door het CBNL, maar direct te bestellen is bij de leverancier.
Klokmicrometer - Beweging van 10 mm (-).0117.F 2437-T
Hoekoverbrenging (-).0117.AG 4059-T
slangklem (-).1512 4153-T
Ontvetter Sodimac nr. 35 (mag ook remmenreiniger!
[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/22...][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009...[/img][/url]
Sluit de aftakkabel [2] aan tussen de positiesensor van de vuldrukregelklep (3) en de draadbundel (5).
Verbind de voltmeter [3] met de aansluitingen van de aftakkabel [2].
Sluit het gereedschap [1] aan op de vuldrukregelklep (3).
[color=red]LET OP : Bedien de klep 3 keer en controleer visueel of de verplaatsing van de drukstift ongehinderd en zonder zwaar punt plaatsvindt ; Met het gereedschap [1].[/color]
Sluit de accu weer aan.
[color=red]LET OP : Start de motor niet. [/color]
Zet het contact aan.
[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/22...][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009...[/img][/url]
Oefen een vacuüm van 0,7 bar uit ; Met het gereedschap [1].
[color=red]OPMERKING : De drukstift moet zich tot de aanslag verplaatsen.[/color]
Meet de waarde ; M.b.v. een voltmeter [3] :
* Als de gemeten waarde gelijk is aan 4,20 ± 0,05 V (referentiespanning) : De positiesensor op de klep niet kalibreren ; Voer de laatste controle uit (zie hoofdstuk 5)
* Als de gemeten waarde buiten de toleranties ligt : Bereken de dikte van de aan te brengen stelplaatjes en kalibreer vervolgens de positiesensor op de klep
"c" = 0,2 mm.
"d" = 0,3 mm.
"e" = 0,5 mm.
"f" = 0,7 mm.
De kalibratie vindt plaats met stelplaatjes (6), die worden aangebracht tussen de klep en de steun .
Bijzonderheden voor de stelplaatjes in de set :
* Stelblokjes : 0,2 mm - 0,3 mm - 0,5 mm - 0,7 mm ; Van elk stelplaatje zijn 3 exemplaren aanwezig
* Dikte van de stelplaatjes te herkennen aan de in het metaal gestanste geometrische figuren
* Mogelijkheid om diverse stelplaatjes te stapelen om zo de berekende dikte te bereiken
Het berekenen van de dikte (in mm) vindt plaats aan de hand van de volgende formule.
[code]Formule : Dikte = (Gemeten spanning - Referentiespanning) x 2,5[/code]
Voorbeeld voor een gemeten spanning van 4,55 V :
* Voer de formule uit (4,55 - 4,20) x 2,5 = 0,875
* Rond de dikte naar boven of naar beneden op een tiende millimeter af (voorbeeld: 0,875 mm wordt 0,9 mm)
* De stapeldikte wordt bereikt met een stelplaatje van 0,7 mm + een stelplaatje van 0,2 mm
Voorbeeld voor een gemeten spanning van 4,55 V :
* Voer de formule uit (4,55 - 4,20) x 2,5 = 0,875
* Rond de dikte naar boven of naar beneden op een tiende millimeter af (voorbeeld: 0,875 mm wordt 0,9 mm)
* De stapeldikte wordt bereikt met een stelplaatje van 0,7 mm + een stelplaatje van 0,2 mm
Ontvet het (de) aan te brengen stelplaatje(s) (6) ; Met ontvetter [8].
[color=blue]OPMERKING : Het is toegestaan om remmenreiniger te gebruiken voor het ontvetten van de stelplaatjes (6). [/color]
[color=red] LET OP : Hef het vacuüm op ; Met het gereedschap [1]. [/color]
Draai de moeren (2) meerdere omwentelingen los.
Breng het (de) stelplaatje(s) (6) aan, overeenkomend met de berekende dikte, tussen het hitteschild (4) en de steun .
[color=red]OPMERKING : Het (de) stelplaatje(s) moet(en) worden aangebracht tot aan het eind van de sleufgaten.[/color]
Zet de moeren (2) vast met 0,6 daN.m.
Oefen een vacuüm van 0,7 bar uit ; Met het gereedschap [1].
Meet de riemspanning.
[color=blue]OPMERKING : Als de nieuwe gemeten spanning hoger is dan de referentiespanning (4,20 ± 0,05V) : Voer de berekening opnieuw uit met de nieuwe gemeten spanning, zonder hierbij het (de) stelplaatje(s) van de turbocompressor te verwijderen, totdat de correcte waarde wordt verkregen.[/color]
Wanneer de gemeten spanning overeenkomt met de referentiespanning : Voer de laatste controle uit.
[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/22...][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009...[/img][/url]
Voer een voorlopige montage uit van de magnetische voet [4], de klokmicrometer [5] en van de hoekoverbrenging [6] (zie afb.).
[color=blue]OPMERKING : De afleeszijde van de klokmicrometer moet omlaag gericht zijn. [/color] [color=red] DIT HEB IK NIET(!) GEDAAN!)[/color]
[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/22...][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009...[/img][/url]
[color=red]LET OP : Oefen een vacuüm van 0,7 bar uit ; Met het gereedschap [1].[/color]
Breng de gereedschappen [4], [5], [6] gezamenlijk aan op de steun van de voorkatalysator (7).
Plaats de vinger van de hoekoverbrenging [6] op het uiteinde van de drukstift (3) (Bij "g").
[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/22...][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009...[/img][/url]
[color=red]LET OP : De vinger van de hoekoverbrenging [6] moet in lijn liggen met de assen "h", "j".[/color]
Controleer of het gereedschap [1] nog steeds 0,7 bar vacuüm aangeeft.
Stel de klokmicrometer op nul.
[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/22...][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009...[/img][/url]
"k" = 3 mm.
Klem de slang van het gereedschap [1] dicht ; Met het gereedschap [7].
[color=red]OPMERKING : De slangklem [7] maakt een nauwkeurige drukvrijgave mogelijk. [/color]
Open de klep van het gereedschap [1].
Open de slangklem [7] behoedzaam voor het bereiken van een slag van 3 mm op de klokmicrometer [5] (Bij "k").
De gemeten waarde op de voltmeter [3] moet gelijk zijn aan 2,95 ± 0,21 V.
[color=red]LET OP : In het tegengestelde geval : Controleer of de gereedschappen [4], [5], [6] correct zijn aangebracht ; Voer de kalibratieprocedure van de klep opnieuw uit.[/color]
Zet de motor af.
Verwijder de gereedschappen [1], [2], [3], [4], [5], [6], [7].
Sluit de vacuümleiding aan op de vuldrukregelklep .
Sluit de stekker aan (Bij "a").
Monteer : De voorkatalysator.
[color=blue]LET OP : Voer de vereiste werkzaamheden uit na het weer aansluiten van de accu. [/color]
Sluit de accu weer aan.
Wis de storingen uit het geheugen ; Met het diagnoseapparaat.
Voer een testrit uit.
Ha grote vriend! Dit is inderdaad het schrijven (IF) wat Peertje ook bedoelde! We hebben zelf een aftakkabeltje gemaakt, omdat dit stukje kabelboom los te krijgen is voor een paar centen, dus er zelf 3 meet-draadjes aan gesoldeerd. Conclusie na een K@#$%^dag prutsen: bij vacuum met handbediend pompje van 700mbar op het potje van de turbo, krijgen we de afgegeven waarde van de positie-sensor niet hoger dan ca. 3.46 Volt. Laat je hier de berekening op los om de dikte van het plaatje te bepalen, dan kom je in de min uit, m.a.w. hier klopt iets niet! Na tig telefoontjes komen we er eigenlijk een beetje achter dat dit gewoon een soort lulverhaal is! Wat naar nu blijkt, dichter in de buurt komt, is een modificatie van de vacuumslangetjes aan de voorzijde. Dit schijnt ook ooit eens een IF geweest te zijn????? Wij kunnen dit alleen niet terugvinden, dus heb de schematische afbeelding van hoe en wat te doen, gekregen van een collega.
Hans, herb je ook met de micro meter gedaan? ik heb dit niet gedaan. Let wel de eerste keer meten moet ZONDER sletplaatjes. zelf had ik het in 5 minuten goed gemeten (exdemontage onderdel;en etc) puur het meten en afstellen duur normaal gesproken niet langer dan 5 min. Wij hebben een aftak kabel bij Citroën gekocht. De kabel waar hans over aan het praten was stond op dat moment in BACK order...
Hoho hans, je moet een Vacuum op de turbo klep zetten. anders heb je kans (wat jij dus had) een verlies ergens te krijgen en dus verkeerde waardes te meten ... o.O
Kan zijn dat ik het niet duidelijk omschreven heb, maar de vacuumpomp is rechtstreeks op het membraanpotje met de positiesensor van/op de turbo geplaatst, zoals nieuwe turbo is geleverd, dus zonder stelplaatjes! Zover vacuumgezogen, dat aanslag schoepenwiel verstelling tegen max. aanslag zat = 0,7 bar. In deze positie komt er vanaf de signaaldraad een spanning van max. 3,46 Volt.
Als je meting gegevens onder luchtinstellingen bekijkt, dan zie je het signaal van de positiesensor,bij contact aan, staan op (beetje varierend) tussen 36 en 39 %. Ter controle nog het vacuum slangetje losgekoppeld van membraanpotje, maar dit geeft geen wijziging. Bij losnemen stekker op positiesensor, gaat signaal naar 98%, terwijl je onder het rijden en max. belasten het signaal niet hoger krijgt dan ca. 84%
Fordmonteurtje, nog even een aanvulling voor de duidelijkheid....peertje en hans zijn 2 vruchten uit hetzelfde bedrijf.
Ja nu is ie duidelijk ;) :)
Dan mot je er een stuk afslijpen :P, nee gekighead. Dnam oet je hem denk ik afstellen met een micro meter en dan op nieuwe afstellen.
Bij een nieuwe turbo? Hmmmmm....... (img) link van plaatje krabbel onder m'n kin (img)
ja, bij de fabriek kan het ook een keertje fout gaan. is het enige wat ik kan bedenken. heb je het ook geprobeert met een andere wastegate klep
We hebben de oorzaak van de storing gevonden.......Na losnemen van de sensor boven op het potje zagen we dat de bovenzijde van het membraanpotje vol zat met roest en druppels roestwater. Dit is dus ook in de sensor terecht gekomen. Oorzaak kunnen we aan de rest van het systeem niet vinden. Vacuumslangetje vanaf vacuumreservoir en van elektroklep naar turbo waren voordien al gecontroleerd op verstoppingen met perslucht en er was al een nieuwe elektroklep met beluchtingsslangetje (modificatie) geplaatst gelijk bij het vervangen van de turbo.
We vermoeden dus een vervelend foutje in de geleverde ruil-turbo.
In ieder geval kwamen we na het monteren en afstellen van een nieuw potje+sensor wél aan de juiste waarden.
Dus had ik het bij het rechte eind Hans ;)
Toch bedankt voor de feedback :)
Yeah! You are the man! Maar wat je nu met de waste-gate klep bedoelde bij een turbo met lei-schoepverstelling....?
Dat potje op de turbo is je bediening voor de waste gate. O fuck, een VNT turbo heeft geen waste gate :P
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar