In de keuze voor het vervangen van schokdempers en chassisveren staat bij de leveranciers zoals Monroe en Febi Bilstein doorgaans de optie ' standaard chassis' en 'versterkt chassis'. Ook wordt wel de optie 'ruwe weg uitvoering' genoemd.
Ik heb geprobeerd te achterhalen wat er precies mee bedoeld wordt, maar ben daar nog niet in geslaagd.
Ik heb in de originele onderdelenlijst het OEM-nummer proberen te vinden en kom tot twee opties: 5002.T4 en 5002.T1. Er zijn meerdere opties, afhankelijk van wel of geen airco, wel of geen ABS. Bij de optie 5002.T1 staat als toelichting 'niveau XS'. Staat XS voor 'eXtra Strong'?
Ter info, de Peugeot 206 heeft een 1.4i 16 motor, ABS en Airco.
De Vehicle Descriptor section is 2CKFUF
ORGA nummer is: 09886 (81)
Voorlopig zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb momenteel twee FEBI Bilstein chassisveren gemonteerd, type 39412. De lengte is 366 mm, diameter is 12,3 mm. Hoewel de fabrikant zelf aangeeft dat deze zowel geschikt is als 5002.T4 en 5002.T1 lijken ze veel te stug. De auto staat voor te hoog in vergelijking met de achterzijde.
Van dezelfde fabrikant is ook type 39566 verkrijgbaar. Hierbij staat vermeld 'standaard chassis'. Het bijzondere is dat de lengte van deze veer groter is: 392 mm. Wel is de diameter kleiner: 12 mm.
Wat kan ik het beste doen? Chassisveer aanschaffen voor 'standaard chassis'? Of toch iets anders?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou gewoon de standaard veren en dempers nemen...., tenzij je veel onverhard wil crossen...
de 39412 is wel de veer die erop zou moeten horen.
Update 29-07-2024:
De auto is twee weken geleden afgekeurd bij de APK. Inderdaad, de veren 39412 van FEBI Bilstein die ik via Webshop had aangeschaft waren veel te hoog. De auto stond voor in vergelijking met de achterzijde twee keer zo hoog. De koplampen konden niet eens meer voldoende naar beneden bijgesteld worden en daarom afkeur.
Ik heb de chassisveren 39412 gedemonteerd. Vervolgens heb ik via een demontagebedrijf originele gebruikte schokdempers en chassisveren aangeschaft. Die heb ik vergeleken met de 39412 van FEBI Bilstein. Wat blijkt? De 39412 blijken zo'n 430 mm hoog te zijn, de originele zo'n 380 mm. Dat is een verschil van 50 mm !
En dit terwijl volgens specificaties de 39412 de lengte 366 mm moet zijn !
Is hier sprake van een 'neponderdeel'? Een onderdeel waar een FEBI Bilstein merkteken op staat, in een FEBI Bilstein doos wordt geleverd, maar niet volgens FEB Bilstein specificaties is gemaakt?
De klantenservice van FEBI Bilstein adviseert me overigens 39412 te monteren. Dus er moet iets mis zijn met de geleverde veren.
Ik heb de vraag uitstaan bij de webshop die op hun eigen website ook meldt dat de lengte van de veer 366 mm moet zijn.
Moraal van dit verhaal: controleer altijd of geleverde onderdelen (van webshop) overeenkomen met de specificaties.
Eens zien met welk antwoord de webshop terugkomt op mijn claim dat de chassisveren die ze hebben geleverd niet overeenkomen met specificaties.
3 maanden
FEBI is een 3th party leverancier van enorm veel, meestal onderstelonderdelen, kennelijk gaat er wel eens wat fout....
Geen heel erge big deal in mijn ogen.
Specificaties checken kan geen kwaad, maar heel vaak valt er weinig tot niets te checken helaas.
In 99,9 % gaat het goed volgens mijn ervaring.
PS , als je achter ook versterkte veren had zou de auto w.s. correct horizontaal staan.
Een torsieas met versterkte vering?
Zo'n PSA torsieas kan je op elke gewenste hoogte zetten...., kost niks, wel meestal veel moeizaam werk.
Ik heb onder mijn 206SW 1.4HDI ook deze Febi veren zitten. Voorkant was eerst zo laag dat je de hele auto uit de veren moest trekken om er een krik uit te krijgen, na montage van deze veren kwam de voorkant meer omhoog tov de achterkant.
Voor de APK waren de lampen gewoon te stellen, maar al vrij snel daarna de achteras laten vervangen door een revisie as. Bleek dat de oude as 0,5cm scheef stond (auto lag als een banaan op de weg). De revisie-as is door het revisiebedrijf ook hoger afgesteld dan standaard, dus nu staat de 206 weer recht.
Ik ken de historie van je auto niet, maar als er een sjonnie-mobiel van gemaakt is dmv inkorten veren en anders afstellen van de torsie-as krijg je idd een scheve auto als je vervolgens nieuwe veren op origineel onderdeelnr bestelt.
Overigens vind ik specificaties van veren bepalen lastig: hoe worden die gemeten? Los in doos? Gemonteerd op veerpoot? Gemonteerd onder de auto?
3 maanden
De lengte van een schroefveer wordt altijd onbelast opgegeven....
Update 06-08-2024:
Webshop gaat over tot restitutie van de kosten van de spiraalveren. Kennelijk zijn ze ook tot de conclusie gekomen dat de specificaties van de veren niet deugen: een spiraalveer die in niet-gemonteerde toestand 366 mm hoog moet zijn, maar in werkelijkheid zo'n 430 mm hoog is, dat kan niet kloppen.
Oorzaak is mij onbekend, of het een 'namaak product' is of niet, want er staat toch echt febi bilstein en typenummer 39412 op de spiraalveer zelf, en de verpakking lijkt origineel.
Overigens, webshop is een bekende, gerenommeerde webshop.
Moraal van het verhaal: controleer je bestelde artikelen of ze overeenkomen met de specificaties.
Onderwerp kan afgesloten worden.
3 maanden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
4 maanden