close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 607: Volledige wegval spanning bij 20km/u

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2HDiF 16v

Ben ik weer :(

Sinds het vervangen van mijn CD wisselaar (zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... heb ik regelmatig (dus niet altijd!) dat de auto bij het wegrijden bij een bepaalde snelheid (ik meen exact 20km/u) de totale spanning wegvalt in de auto. Display gaat uit, motor valt uit, helemaal niets meer. De spanning komt wel gelijk weer terug, maar na opnieuw starten gebeurt bij het wegrijden weer precies hetzelfde. Ik kan hem stationair laten draaien, maar dit is geen probleem, gas geven gaat verder ook helemaal goed, het is ook toerental onafhankelijk (gebeurt in eerste en tweede versnelling). De wisselaar heb ik weer losgetrokken, maar dat maakt geen verschil. Zekeringen zijn (en blijven) ook gewoon goed.

Ik heb hem vorige week naar de PTA gebracht, maar deze konden geen storingen vinden in de computer, en ook de accu was goed. Zij hebben het probleem niet gehad, maar hebben wel alle kritieke hoofdaders gecontroleerd en belangrijke massapunten vervangen. Eenmaal thuisgekomen twee dagen geen problemen gehad, en nu weer exact hetzelfde. Net gaf hij wel ineens verschillende storingen: Storing ESP en ASR, remsysteem defect, Storing Antiblokkeersysteem...

Na een paar keer uitvallen wil de auto dan ook niet meer starten (startmotor gaat wel rond) en moet ik echt de massapool loshalen en na enkele seconden weer terugplaatsen voordat ik het weer kan proberen. Ik heb het al geprobeerd met zoveel mogelijk gebruikers uit, maar ook dit maakt geen verschil.
Nu ben ik uiteindelijk wel thuisgekomen, maar ik vertrouw dat ding vanzelfsprekend voor geen meter meer.

De Peugeot geeft aan dat ze nu heel de kabelboom zullen moeten gaan afstropen naar het probleem. Ik voorzie een torenhoge rekening met veel arbeidsuren, en ben bang dat het alsnog zonder resultaat zal zijn.

Welke Peugeot-expert hier kan mij vertellen wat voor magisch er precies bij die snelheid gebeurt waardoor ineens de spanning wegvalt, of heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt?

Alvast bedankt weer voor jullie hulp.

Mvg,

Roy

Geplaatst door

royvdmaas (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Oh ja,

Misschien handig: Chassisnr: VF39U4HXG92209389

Mvg, Roy

royvdmaas 0

15 jaar

trek de zekering van het abs eens eruit, dan weet de wagen niet hoe snel je rijdt... je km-teller zal ook niet werken

AR 67202 0
badge

15 jaar

Hallo Steven,

Bedankt voor je reactie. Ik neem aan dat het dan de 'F32: 10A: ESP stability ECU or ABS ECU' moet zijn?
Ik ga het morgen even proberen zodra ik weer thuis ben.

royvdmaas 0

15 jaar

Vanmorgen bovenstaande zekering verwijderd en gaan rijden. Auto bleef deze keer wel aan (maar ging gisteren toevallig ook goed met de zekering er nog in). Ik zag wel dat bij de gewraakte snelheid het scherm van de boordcomputer wegvallen en weer terugkomen, maar voor de rest bleef alles aan. Dit doet mij vermoeden dat er ergens een lekstroom/kortsluiting in het systeem zit die veel spanning doet weglekken. Misschien dat hij door het loskoppelen van bovenstaande zekering minder stroom verbruikte en nu wel aan kon blijven, maar het laat wel zien dat er iets niet goed zit.

De kilometerteller bleef overigens nog wel werken zonder de ABS zekering.

Zijn er bepaalde onderdelen die stroom gaan gebruiken zodra je wegrijdt? Zou het misschien toch de accu kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de reactie.

royvdmaas 0

15 jaar

Aangezien het probleem na het monteren van de wisselaar is gekomen zou ik daar beginnen. Je hebt hem al weer afgekoppeld en dat maakt dus geen verschil. Ik heb de indruk dat 1 of meerdere can/van netwerken platgelegd worden ten tijde van de storing. Het netwerk zorgt er voor dat de onderlinge computers in de auto met elkaar kunnnen communiceren, als er een netwerkdraad kontakt maakt met bijv. de massa kunnen er storingen in communicatie optreden en kunnen er functies uitvallen. De wisselaar maakt ook onderdeel uit van een netwerk.
Controleer de kabelboom van de wisselaar over de kofferbodem eens. En let er speciaal op of hij niet toevallig ergens klem zit o.i.d. Ik heb n.l. eens meegemaakt dat de kabelboom klem zat onder de versterkingsplaat van de trekhaak en dan krijg je rare storingen. Bovendien loopt de kabelboom langs de motor van de bediening van het kofferdeksel kijk ook daar goed of er geen beschadigingen van de draadbundel zijn.

PT nieker

Hallo PT,

Bedankt voor je duidelijke reactie. Het klinkt als een vrij plausibele verklaring. Ik zal de weerstand op de aders in de kabelboom van de wisselaar eens nameten. Helaas komt het water hier momenteel met bakken uit de hemel, dus ik zal helaas nog even moeten wachten. Het zal wel weer wat sloopwerk worden met alle bekleding die daar voor zit.

Bedankt voor je reactie.

Gr. Roy

royvdmaas 0

15 jaar

PT, ik heb nog niet kunnen meten, maar ik denk dat je gelijk hebt. Vanmorgen moest ik weg met de auto (dus op hoop van zegen) maar toen ik de afstandsbediening indrukte kwamen de spiegels niet naar buiten, maar de deur ging wel open. Toen ik de deur open deed ging het alarm af, en hoorde ik een aantal keer de deuren open/dicht springen. Daarbij steeds het geluid wat je hoort als je een voorkeur kiest voor de stoelen (klinkt ook als je de accupool aansluit). Bij het starten viel nu ook iedere keer de stroom weg, waarbij de startmotor zelfs een paar keer rond ging en vervolgens weer opnieuw. Ik ga zo denk ik maar gauw alles meten voordat de boel doorbrandt o.i.d.
Ik bericht z.s.m. weer terug met updates.

Gr. Roy

royvdmaas 0

15 jaar

Storing komt nu soms ook voor op het moment dat ik de deur open, het licht aanzet of probeer te starten. Bedrading van de wisselaar heb ik gemeten, maar hier was m.i. niks vreemds aan te merken. Geen van de draden maakte massa, en de voltages leken ook vrij reëel. De kabelboom in de kofferbak helemaal langsgelopen, geen beschadigingen, geen vreemde plekken. Ik denk dat ik hem maar weer naar de Peugeot breng. Nu heb ik het zo vaak gehad dat zij het zonder twijfel ook een keer moeten hebben.
Ik bericht wel terug als ik meer weet.

royvdmaas 0

15 jaar

Misschien een domme vraag: je hebt niet van die blauwe blokjes gebruitk op stroomdraden af te tappen oid?
Dan ogenblikkelijk vervangen door echte aansluitingen.
Johan

JHV 0

15 jaar

Nee ik heb verder niks veranderd. De wisselaar had ook gewoon een normale stekker, dus dat was een kwestie van *klik*

royvdmaas 0

15 jaar

Peugeot heeft volgende week woensdag pas ruimte. Beetje jammer, staat hij hier nog een week stil.

royvdmaas 0

15 jaar

Een tip, meet de spanning op de aansluitingen 1 en 7 van de blauwe stekker van de wisselaar met de wisselaar aangesloten. Meet daarna de spanningen op dezelfde pinnen met de wisselaar losgemaakt. Verschilt dit dan heb je een probleem met het netwerk veroorzaakt door je "nieuwe" wisselaar. By the way weerstand meten op netwerkdraden heeft geen zin zolang je niet alle computers die daarop zijn aangesloten, hebt losgekoppelt. Naar mijn idee kun je een netwerk draad het beste controleren door het meten van de spanning. Graag hoor ik van je welke spanningen je hebt gemeten met de wisselaar los en vast.

Groet,

Jaap.

Jaap Jansen 0

15 jaar

Controleer de wisselaar..... kijk hierbij naar het 96 nummer op het apparaat dit moet overeenkomen. Een vergissing is in idt geval zo gemaakt. Jouw auto heeft een CAN CAN netwerk. Wellicht heb je een wisselaar voor een CAN VAN netwerk gekregen. Dit zorgt voor problemen die ook met het meten van spanning niet zijn te vinden.

Groet,

Jaap.

Jaap Jansen 0

15 jaar

Hallo Jaap. Bedankt voor je reactie. Ik heb de metingen verricht, met volgende resultaten:

Wisselaar afgekoppeld, contact aan: tussen de 3,5 en 3,9 volt
Wisselaar afgekoppeld, contact uit: eerst 4,9v na enkele momenten wordt dit 10,2v!

Wisselaar aangekoppeld: zelfde waarden!
98-nummer kwam overigens exact overeen.

Wat overigens opviel was dat wanneer ik de spanning weg liet vallen (even groot licht aanzetten op accuspanning was voldoende) schiet er wel 7, 8 of 9 volt doorheen (ging nogal snel voor de multimeter). Zou dit iets betekenen?

Overigens zou het natuurlijk ook kunnen zijn dat het leed al is geschiedt door de oude wisselaar? Het neemt immers in frequentie toe, de eerste keer dat het wegvallen voorkwam was ook pas een aantal dagen na het aansluiten van de nieuwe wisselaar.

Gr. Roy

royvdmaas 0

15 jaar

het wordt steeds gekker. Het lijkt of de storing erger wordt; nu valt regelmatig de spanning weg, komt terug, valt weg, etc. Duidelijk geklik van relais. Ik hoor ook het motortje van de lichthoogteregeling brommen, het lijkt wel zo'n draaiorgel. Iemand nog suggesties?

royvdmaas 0

15 jaar

Het lijkt erop dat je de spanningen hebt gemeten met de ene meetpen op 7 en de andere op 8, niet helemaal wat ik heb bedoeld. Desondanks lijkt het erop dat jet netwerk in orde is. De spanning op de ene draad moet op contact t.o.v. massa 0,7 tot 1.2 V zijn en de andere draad 3.6 tot 4.3V. Dus da's als je pen op pen hebt gemeten 3.5 tot 3.9V afhankelijk van je multimeter. Dat je bij contact afzetten 10.2V meet is ook redelijk normaal.

Die 7 tot 9 volt die je ziet schieten is de waakspanning over het netwerk ook niets om je zorgen over te maken.

Kortom geen netwerkstoring zo op het eerste gezicht.... of iemand moet daar onders over denken?

Ik denk dat het hoog tijd wordt dat de auto uitgelezen gaat worden. De storing doet zich nu permanent voor... De dealer doet er wijs aan de voedingen, massa's en dergelijke van de BSi en betrokken eenheden(computers) te controleren met een lamp en multimeter. Dit wordt te ingewikkeld voor een forum.

Groet,

Jaap.

Jaap Jansen 0

15 jaar

Hallo Jaap,

Bedankt voor je reactie. Ik wacht gewoon tot woensdag, dan kan de Peugeot ermee aan de slag. Ik vrees wel voor de rekening...
Zodra ik de oorzaak weet post ik hier de oplossing wel even, dan weten jullie ook wat het nou was.

Bedankt voor al jullie hulp!

Gr. Roy

royvdmaas 0

15 jaar

de aanhouder wint! Van de twee voedingskabels was de dunne van de twee de oorzaak. Bij het doorverbinden van de motorzekeringsbehuizing naar het verdeelpunt voren in de auto was de storing weg. Kan ik ten minste de peugeot afbellen, hoeven ze alleen die kabel nog maar te bestellen. Topic kan wat mij betreft dicht. Bedankt voor het meedenken iedereen!

Gr. Roy

royvdmaas 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 607 of stel zelf een nieuwe vraag.