close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 207: Vriesstop raakt los

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: EP3, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 77

Mijn Peugeot 207 1.4 VTi is onlangs komen te staan. Tijdens het rijden merkte ik dat de kachel koud werd. Na stoppen bleek dat het koelvloeistofreservoir leeg was en oliepeil hoog was met mayo onder de dop. Mijn broertje (autotechnicus) heeft gekeken en kwam tot de ontdekking dat de vriesstop bij de distributieketting los zat. Deze is vastgezet en vervolgens heb ik en week kunnen rijden totdat het vermogen wegviel en weer dezelfde symptomen kwamen. Het bleek weer de vriesstop te zijn. Nu heeft mijn broertje deze vastgezet met vloeibare pakking en vastgetikt met een centerpons. Nu is gisteren het kleppendeksel er weer op gezet, vloeistoffen gevuld en bleef allemaal weer netjes op peil. Ik reed echter net naar huis en de kachel bleef ijskoud, ook na een km of 5-6. Auto maar aan de kant gezet en weer koelvloeistof weg en drab in de olie. Lijkt weer op hetzelfde kwaaltje. Iemand enig idee hoe het kan dat de vriesstop er meermaals in korte tijd (enkele 100'en kilometers) uit gaat? Komt dit vaker voor bij dit type blok (1.4 VTi EP3)? Alvast dank!

Geplaatst door

NoepZor (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Geen idee of het vaker voor komt , maar een vriesstop die er uit is gekomen is zinloos om deze weer terug te zetten , zeker met vloeibare pakking.
Nieuwe vriesdop halen , alles goed schoon maken , en monteren op de juiste wijze , passende dop/stempel.
De rand van de vriesstop moet net voorbij de rand van het gat vallen .
Voor alle zekerheid kun je de pasvlakken met loctite voor cilindrische verlijming gebruiken.
Zit hij gegarandeerd muurvast en dicht.

van een vriesplug die eruit komt krijg je geen water bij de olie. denk dat je een lekke koppakking of in het ergste geval een gescheurde kop hebt.

Het rare is dat als de stop weer op de plek zit alle vloeistoffen op peil blijven en de auto ook niet "blaast" in het koelwater. De vermenging komt omdat ik een blok met distributieketting heb, de stop daarnaast gaat er uit en dan loopt alle koelwater zo via de distributie de carter in.

Deze foto is van de eerste keer dat ik het probleem heb gehad, toen was de dop niet helemaal er uit geschoten maar los gaan zitten.

Zoals ik het lees is dus de remedie om een nieuwe dop te plaatsen ipv de oude proberen terug te zetten? Waar kan ik zo'n dop verkrijgen? Volgens mij levert Peugeot die doppen niet los.

NoepZor 0

8 jaar

Moet je misschien een setje kopen, dat is wel vaker het geval.

Maar kosten weinig.

Harry. Als de bedoelde vriesplug eruit komt, loopt zo alle koelvloeistof in het motorblok= lekker zootje. Bij ons 1 keer meegemaakt.

hans4074 0
badge

8 jaar

Beste hans4074, welke acties zijn vereist om deze vriesplug te vervangen? Moet hier een en ander voor gedemonteerd worden of kan deze van bovenaf gemonteerd worden? De oude dop ging waarschijnlijk vrij makkelijk weer op de plek, dat weer de reden is dat deze weer makkelijk van de plek komt. En zijn deze vriespluggen gewoon via de dealer verkrijgbaar?

NoepZor 0

8 jaar

Het was de bedoeling dit alsnog even voor je na te vragen toen ik op Harry reageerde, maar vergeten dit te doen. Ondanks dat het destijds mijn klus was, weet ik niet meer waarom we destijds overgegaan zijn om 2e hands motorblok te plaatsen. Was de vriesplug niet te krijgen of was er motorschade door te lang doorrijden? Er was in ieder geval een reden om een ander blok te monteren.

hans4074 0
badge

8 jaar

nu ik zie welke plug het is snap ik het idd. dit ook 1 keer gezien, en toen ruilmotor geplaatst. die motor stond vast agv doorrijden

Dat de motor vast staat door te lang rijden snap ik dat er een ruilmotor in gezet moet worden. Maar het blok loopt nog prima, alleen de vriesplug vliegt er steeds uit. Zou jammer zijn als het alleen om zo'n lullige vriesplug een ruilmotor moet worden. Ik neem aan dat een ruilmotor geen goedkope grap is (2000-2500 euro voor alleen een blok?), daar zit ik niet op te wachten (wie wel)

NoepZor 0

8 jaar

Op de onderdelensite van Peugeot is deze plug niet te vinden als los onderdeel. Wat je zou kunnen doen is de oude vriesplug opmeten (diameter en dikte) en kijken of er in die maat een nieuwe vriesplug is te vinden. Mocht je er 1 vinden, dan gaat het de vraag worden hoe je deze er netjes in gaat krijgen gezien de (zeer) beperkte werkruimte in dat hoekje.

hans4074 0
badge

8 jaar

Het lijkt er op dat er toch meer loos is. Mijn broertje heeft de compressie gemeten en op de cilinder aan distributiezijde meet hij 3 bar minder compressie dan op de overige 3 (12 vs 15 bar). Waarschijnlijk toch een probleem in de kop of met de koppakking.

NoepZor 0

8 jaar

vriespluggen te verkrijgen bij revisie bedrijven, kan inderdaad zijn dat door de druk in het koelsysteem de dop eruit vliegt (koppakking,scheur in kop) Vriesplug wel vervangen

jan5047 0
badge

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.