Onlangs een 206cc automaat gekocht uit 2005.
Graag zou ik automaatbak olie verversen,helaas ben ik niet zeker van welke aftap,peil en bijvul plug is,heb wel een vermoeden maar wil zeker weten.
Automaat olie heb ik al gekocht bij de dealer,volgens vin nummer de juiste gekregen.
Heb een handleiding van internet gehaald maar deze komt niet over met werkelijke situatie,plaats van pluggen klopt wel ongeveer.
Heb enkele fotos gemaakt,wie weet iets meer te vertellen.
Foto onderkant.
[url=http://postimg.org/image/itxdonzgz/][img]http://s21.postimg.org/itxdonzgz/totaal_...[/img][/url]
Olie bijvullen volgens procedure:
[url=http://postimg.org/image/5ov74est9/][img]http://s22.postimg.org/5ov74est9/206_AL4...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/seubxec0t/][img]http://s22.postimg.org/seubxec0t/206_AL4...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/pysijjty5/][img]http://s22.postimg.org/pysijjty5/206_AL4...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/w105a1ie5/][img]http://s22.postimg.org/w105a1ie5/206_AL4...[/img][/url]
Is dat de aftap plug?
[url=http://postimg.org/image/3ruc5gtoz/][img]http://s21.postimg.org/3ruc5gtoz/aftap_p...[/img][/url]
Is dat een peil plug?
[url=http://postimg.org/image/l8yg0kuhf/][img]http://s21.postimg.org/l8yg0kuhf/peil_pl...[/img][/url]
Is dat een bijvul plug?net onder de schakel kabel?
[url=http://postimg.org/image/j9bjurv4l/][img]http://s10.postimg.org/j9bjurv4l/bijvull...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er zit volgens mij verschil in bouwjaar en model aftapplug. De aftapplug zoals in je gekopieerde beschrijvingen (met de 2 zeskant moeren) is het oudere systeem. De grootste zeskant was daarbij de aftapplug en de binnenste zeskant de niveauplug. De plug, met inwendig vierkant, op de bovenste foto is zo te zien de peilstop/niveauplug en de aftapstop ontbreekt bij deze latere modellen omdat je in principe bij deze AL4 bakken geen olie/vloeistof hoeft te vervangen, enkel bijvullen indien nodig. Wil je perse aftappen, dan kun je het zwarte deksel aan de voorkant van de AL4 verwijderen, of de 4 boutjes dusdanig oplossen dat de olie er tussendoor uitloopt. Hmmmm not the nice way!
De vulplug zit wél daar waar de onderste foto is genomen, alleen zie ik em daar niet op staan. Kan zijn dat je de selectie-hendel even in P of N moet zetten om er beter bij te kunnen. Het is in ieder geval dezelfde vorm plug als de plug op de bovenste foto, dus met inwendig vierkant.
Ik ga van het weekend even doen,ik laat het weten.
11 jaar
de foto waar de tekst bij staat "is dit de aftapplug?"
dat is het inderdaad
deze draai je los als de motor niet loopt
aftappen alleen met warme olie, dit om zeker van te zijn dat het vuil overal in de olie zit en dus mee uitkomt.
er lekt maar 3liter uit van de totale 6liter
enige manier om dit alle 6liter te vervangen is dit proces paar keer herhalen
dit ivm je het brein wel los kan schroeven maar dan totaal 4 a 5 liter eruit is.
koppelomvormer (tussen de bak en de motor zit) daar zal nog altijd iets achter blijven zelfde geldt als inwendig
als je wel de deksel eraf haalt (zoals hans zegt zijn 4 schroeven)
dan loopt het er ook uit maar het belangrijkste er zitten onderin twee magneten, deze zou je dus schoon kunnen maken zodat de magneet geen ijzervijzel op heeft zitten.
het is normaal als daar ijzer op zit, is namelijk de bedoeling ervan
[quote=trucker0werner]de foto waar de tekst bij staat "is dit de aftapplug?"
dat is het inderdaad[/quote]
@Werner, hoe peil je deze bak dan als dat de aftapplug zou zijn? Bij mijn weten heeft de AL4 met zo'n enkele stop, zoals op de bovenste foto, een vast niveau-buisje in de bak. Bij het systeem met de 2 zeskanten, is de grootste zeskant het niveau-buisje en tevens de aftap-stop.
"aftapplug" is het inderdaad. maar zoals je in 2de aliniea leest heb ik over dat er dan maar 3 liter eruit komt en dus niet alles
peilen gebeurt ook via hem.
bak vullen en als hij warm is. dan met lopende motor de plug eruit halen. zo loopt alles wat boven het pijpje zit er uit en staat hij op peil
in plaats van 3 liter eruit komt loopt deze door de bak rond en dus is de hoeveelheid olie in de carter van de automaat minder en dus loopt er niks uit de aftapplug. zit er teveel in dan loopt het er wel uit. zet je de motor af dan komt het systeem in rust en loopt er weer 3 liter eruit.
vandaar peilen met lopende motor dan de "aftapplug"losnemen
aftappen met afgezette motor via de zelfde plug
bij de oude type zat de bus ook als bout vast erin. echter deze werdt en hoef je nooit los te maken
Nu snap ik het hoe het werkt.
Ga zaterdag aan de gang,ben reuze benieuwd wat eruit komt en wat de kleur is van de olie.
11 jaar
Heb via aftap plug bij warme stilstaande motor olie afgetapt,er kwam slechts 1 liter uit.
Er zou toch ongeveer 3 liter uitkomen dacht ik.
Vervolgens heb ik de zwarte kap iets losgemaakt om meer olie uit te laten lopen,er kwam maar 0,5 liter uit.
Vervolgens 1,5 liter bijgevuld,auto warm laten draaien en dan gepeild.Begon te druppelen.
Dan 0,5 olie bijgevuld en weer gepeild,het kwam met straal eruit en dan druppelen, ongeveer 0,5l.
Olie peil is dus OK.
Hoe komt het dat maar 1 liter uitkomt en geen 3 liter?
Als het te weinig zou ingezeten zou hebben dan zou ik toch meer bij moeten vullen,toch?
Foto kleur olie
[url=http://postimg.org/image/j9fru0o93/][img]http://s23.postimg.org/j9fru0o93/afgetap...[/img][/url]
11 jaar
Dan zal de aftapstop toch geen aftapstop zijn geweest, maar dus enkel een niveauplug, en de truc met het losnemen van het deksel zal ook niet voldoende zijn geweest om aan die ca.3ltr aftappen te komen.
Dan zal het er toch op neerkomen dat een AL4 bak met deze nieuwe stop niet afgetapt kan worden omdat het volstaat om enkel olie bij te vullen als dit nodig mocht zijn.
Wil je persé, dan zou spoelen nog een optie zijn.
dat kleine beetje olie wat eruit loopt klopt idd gewoon. spoelen is enige optie.
er wordt door peugeot ook geschreven dat er 3 liter uitkomt. meestal moeten we de kleppen van de brein vervangen, en dus ook brein losschroeven dan zal je misschien net aan 3 liter moeten komen.
maar inderdaar zoals je hebt gepeild is goed. kleur olie ziet er normaal uit. maar is moeilijk te zeggen zo
Toen de auto kocht is er meegedeeld dat er nieuwe type kleppen er in zijn gezet,met oude waren niet goed meer.
Na het vervangen van 1 lier atf olie schakel auto beduidend beter als die koud is,het is dus beter geworden.
Hoewel van tevoren ook geen klachten waren,maar het is merkbaar beter.
Nu ga ik dus regelmatig 1 liter aftappen en verse 1 liter bijvullen om de 1000 kilometer,via die omslachtige manier komt toch verse atf erin.
Maar als ze die automaat spoelen bij speciale bedrijf,hoe doen ze dat eigelijk?Via dezelfde bijvul en aftap punten,met een olie pomp?
Ben handig genoeg om zoiets te bouwen denk ik.
11 jaar
dan zou je de aftap plug open moeten hebben staan en boven de vulplug ook, dan met behulp van een pomp en paar liter nieuwe bakolie. die je dan constant door stroomt. echter zoals gezegd blijft ook groot deel achter op diverse plekken. hierdoor is dit ook niet mogelijk.
beste is inderdaad met regelmaat zoveel mogelijk olie aftappen en dan opnieuw vullen.
dat duurt langer maar komt het wel overal.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar