Hallo allen,
De 206 van mijn zoon is uitgevallen en we krijgen hem niet meer aan de praat.
De motor krijgt geen brandstof.. Ik heb de brandstoftoevoer module al vervangen in de tank .. deze krijgt wel spanning in strartstand maar geen puls als het contact in tweede stand gezet wordt.. normaal draait bij diverse merken de brandstofpomp een paar seconden als contact aangezet wordt.
Ik ben nu dus opzoek naar het brandstofrelais om te kijken of die defect is.
alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Antwoord op je vraag: hangt onder de grondplaat waar ook de ECU op vast zit, dus in de motorruimte achter de R koplamp.
Thx!!!
ik heb hem gevonden.. nu even naar de sloop kijken voor een ander.. hopelijk lost dat het probleem op..
Weet jij toevallig ook of de brandstofpomp een aantal seconden draait als je het contact aanzet?
11 jaar
Relais vervangen maar helaas zonder resultaat.. ik hoor de brandstofpomp ook helemaal niet draaien.. Noodstroom schakelaar staat ingedrukt en heb ik al doorverbonden.. volgens ANWB zijn alle zekeringen goed.. heb ik ook geen schema van dus weet niet welke zekering waarvan is..
11 jaar
De brandstofpomp hoort een ca.3 seconden te draaien gelijk na het op contact zetten. Ik ga sterk het vermoeden krijgen dat je de bedrading in de kabelgoot verticaal naast de distributie eens na moet gaan kijken en dan vooral onderaan daar waar de kabelgoot een bocht naar horizontaal maakt.
Dan gaan we daar morgen eens naar kijken.. veel voorkomend probleem zo te horen? draadbreuk of corrosie?
11 jaar
klikt dat dubbelrelais (brandstofrelais) wel in als je start? anders niet gewoon bdp-gever stuk?
Harry, dit was ook gelijk mijn eerste gedachte, maar kon het in dit geval niet verklaren waarom er dan wel spanning komt tijdens starten en dat de pomp ook niet draait bij op contact zetten.... aldus Rob.
@ Rob....draadbreuk DOOR corrosie :-)) Wat redelijk veel voorkomt, is dat er daar in die kabelgoot-hoek een draad (of draden) doorslijten op de scherpe rand van de kabelgoot. Het begint dan uiteraard met het doorslijten van de isolatie waardoor inwerking van vocht/water en daarna is het een kwestie van tijd. Met een goede lamp en een scherpe blik, kun je het zo van onder af zien......groene oxidatievlekken/sporen op de betreffende draad en kabelgoot.
Ik ga morgen even kijken Hans.. Eerst even mijn eigen auto nakijken wnat die loopt ineens op drie poten (bobine denk ik) maar ik sta zeker open voor meer mogelijkheden omtrent het oplossen van startproblemen van de peugeot..
Tot zover alvast bedankt Hans en Harry..btw.. Ik heb OBD diagnose er op los gelaten en die gaf geen rare storingen.. zou die een defect bdp sensor niet melden?
11 jaar
grote kans van niet.
Zo mijn auto loopt weer zoals het hoort.. idd bobine stuk.
Verder met de peugeot.......
Ik kan het zo niet zien langs de kant van de weg.. hij zou de brug op moeten dan.. maar is het niet vreemd als je de auto draaiend wegzet en paar dagen later zou de kabel gebroken zijn? zou het contactslot niet stuk kunnen zijn? ik heb wel spanning op de stekker van het brandstof relais.. deze klikt echter niet als je contact aanzet.
Ik heb net even contact gehad met een peugeot expert en die melde mij dat de pomp niet met het contact hoeft te lopen.. hij loopt echter wel in startstand.. ik krijg de brandstofslangen voor niet los om te controleren of er brandstof opgepompt wordt.
Kan de krukaspositiesensor verhinderen om de auto aan te laten slaan?
11 jaar
Laat ik het anders zeggen....op moment dat je de auto op contact zet, hoort er ca 3 sec. spanning op de brandstofpomp te komen. Mag jezelf (of de expert) luisteren of liever nog Voltjes meten wat er daarachter gebeurt op moment dat je de auto op contact zet. Die ca. 3 seconden dienen om de injectors (het benzine-systeem) op druk te zetten. Tijdens het starten gaat dat signaal over op de BDP-sensor, immers tijdens starten en dus draaien van het vliegwiel kan de BDP sensor pas signaal opwekken.
Maar plaats anders even de laatste 8 cijfers van het chassisnummer zodat er op het juiste elektrische schema kan worden gezocht.
Net even op schema gekeken. Is weinig keus, dus zonder de laatste 8 cijfers moet het ook lukken: Het dubbelrelais (dat ding onder de ECU plaat wat eigenlijk niets anders is als 2 relais in 1 huisje) krijgt voeding op aansluitingen 2-8-11 en 14. Deze cijfertjes kun je terugvinden in de stekker. Aansluitingen 1 en 9 horen spanning te krijgen als 1 van de inwendige relais inschakeld als een massa vanuit de ECU aankomt op aansluiting 10. Dit is uiteraard met aangesloten relais.
Aansluiting 1 is de voeding voor de bobine en aansluiting 9 dient als voeding voor de zekeringskast in de motorruimt (BM34) voor de zekeringen F25, F28 en F34.
De voeding gaat door zekering F25 en loopt via de botsschakelaar naar de benzinepomp.
Aansluiting 7 in de stekker is weer een massa vanuit de ECU. Aansluiting 4-5-6 en 13 zijn weer voedingen. Aansluiting 4 is voeding voor de elektroklep absorbtie, aansluiting 13 is voeding injectoren, aansluiting 5 is een voeding voor de ECU. Blijft 6 nog over, en das de voeding voor de wagensnelheidssensor.
k'Hoop dat ik goed gekeken en "vertaald" heb ;-))
Helemaal goed uitgelegd Hans.. Top!!
Ik ga hem echter straks op sleep naar de garage brengen want het gaat mijn pet iets te boven en het is veel te koud om op straat te knutselen..
Zodra ik de oplossing weet dan zal ik die hier zeker plaatsen.. daar is dit forum voor bedoeld dacht ik.
Allemaal bedankt en ik hou jullie op de hoogte.
fijne zondag.
11 jaar
Hallo daar ben ik dan weer even..
Vandaag is de 206 gerepareerd.. inderdaad zoals verwacht een draadbreuk bij de knik naar horizontaal..
Ze miste een stroompuls op een van de pinnen op de stekker van het wissel relais en zijn gaan onderzoeken en kwamen uit bij de draadbreuk.
Allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp!
rest mij nog een vraag.. heeft iemand een schema van de zekeringenkast? we hebben geen boekje bij de auto..
thx allemaal en een fijn weekend!
11 jaar
Bedankt voor de terugkoppeling en goed te horen dat het opgelost is.
Hallo ik ben Aad heb een 206 bj 2000 nu heefd hij delaatste tij kuren als ik er mee rij dan gaat hij zo uit zigzelf meer toeren maken en sneller rijden zonder dat ik gas geef daar na begint hij onregelmatig te lopen en te sputteren en zoms slaat hij af en wil hij niet gelijk weer starten hij doet het zoms ook dagen goed weet iemand wat dat kan zijn groetjes Aad
7 jaar
Aad,
Ik zou een nieuw topic starten.Deze is nog van 2013.
ferry
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar