Onze auto kwam vandaag niet door de APK. Afkeur was Lambda waarde niet tussen de 0.97 / 1.03
De waarde die gemeten is 0.95.
Garage vertelde dat waarschijnlijk de lambdasensor stuk is.
Waar zit deze bij de Peugeot 206 uit 2003 1.4 75PK ( MOT.TU3JP/L4 55KW )
Heeft iemand misschien een plaatje ervan?
Is deze makkelijk zelf te vervangen?
Of kan er nog meer aan de hand zijn?
De garage gaf aan dat ze de sensor verdachten. Maar niet zeker wisten of dat het probleem zou verhelpen.
Alvast bedankt voor het meedenken :)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tja, ik heb een andere mening als die garage die de meting verrichtte.
Er zijn diverse redenen waarom de gemeten lambda waarde 0,95 kan zijn.
Een van die redenen kan een defecte/verouderde lambdasensor zijn, maar voor hetzelfde geld is de map-sensor defect of heb je valse lucht in de inlaat of de uitlaat.
Weet je de andere waardes van de 4-gas meting ook? Dus Co, Co2, O2 en HC?
Brandt er een motorlamp tijdens het rijden? De motorlamp gaat wel aan als je het contact aanzet?
Lambdasonde zit in het uitlaatspruitstuk en zie je onmiddellijk zitten als je de motorkap open doet.
In het midden van de licht grijze afdekplaat aan de onderkant van de foto (rechts onder de pijlstok).
Zie: https://i.ebayimg.com/images/g/R74AAOSwh...
CO stationair = 0.2
CO verhoogd toerental = 0.2
Verder geen gegevens meegekregen.
Motorlampje brandt vaak wel. Maar toevallig was hij nu uit tijdens de APK.
APK lambda-waarde kleiner dan 1 komt neer op een rijk mengsel (geen lucht overschot)
Bij gaatje in uitlaat komt lambda boven de 1 te liggen, kun je dus uit sluiten.
Met een auto uit 2003 (benzine) kun je de waarden van lambdasensor en fueltrim uitlezen met universele reader.
De mengselregeling in deellast en stationair moet pendelen tussen rijk en arm mengsel.
Daarbij hoort een elektrisch signaal van de regelsonde (voor de katalysator), pendelt tussen ±0,1V en ±0,9V.
0,1V is arm / 0,9V is rijk
Als de mengselregeling werkt en lambdasignaal bereik is goed dan is waarschijnlijk de katalysator defect.
Katalysator defect heeft eigenlijk altijd een oorzaak.
Bijvoorbeeld zeer hoog olieverbruik per 1000km, 1ltr (of nog meer) of koelvloeistofverlies door lekke koppakking.
5 jaar
Erik, een gaatje in het uitlaatspruitstuk of de pakking van het uitlaatspruitstuk zogrt wel degelijk voor een rijk mengsel.
Dan wordt het signaal van de lambdasonde beinvloedt door de lucht die binnen komt.
Overigens zie ik dat met een Co van 0,2 hier niet gebeuren.
Als het motorlampje niet al te lang geleden (minder dan 40 motorstarts) aan was, dan kun je een foutcode uitlezen.
Dat zou al een stuk helpen.
Dat motorlampje brand al 6 jaar af en toe. Meestal wordt er geen foutcode opgeslagen. Maar ik heb hem ooit 4 jaar geleden is uit laten lezen en toen gaf hij idd een fout met de katalysator. Maar die was toen vrij nieuw. Dus kon het nog van alles zijn.
Foutcodes waren P0420 / P110
P110 is geen bestaande foutcode, daar mist een cijfer.
Als ik uit ga van P0110 dan is dat een probleem met de lucht temperatuur sensor.
De lucht temperatuur sensor is belangrijk bij deze motor om het mengsel goed te krijgen.
Lijkt mij iets om uit te zoeken wat het precies is, al was het alleen maar vanwege het mogelijk verhoogde verbruik nu.
Als de katalsyator 4 jaar geleden vrij nieuw was, dan is die dus al een keer gewisseld.
Waarom is dat toen gebeurt?
En is er een originele katalysator gemonteerd of een goedkoper aftermarket exemplaar?
Als een aftermarket exemplaar is gemonteerd, dan wordt de kans groter dat die katalysator nu aan het overlijden is.
Er zat een gat in de katalysator en is vervangen voor een aftermarket exemplaar. We hebben verder niets met de foutcodes gedaan omdat er niet duidelijk was wat er nou precies aan de hand was. Auto liep prima.
Trouwens de auto loopt nu ook prima. Maar dat is een ander verhaal :)
Zie ik het nou goed dat deze Peugeot er 2 heeft? 1 voor en 1 na de katalysator?
Ja. De 2e lambda sensor controleert de werking van de katalysator.
Zonder die lambda sensor na de katalysator zou de motorcomputer de foutmelding P0420 niet kunnen geven.
De auto gaf nu geen foutcodes.
Kan de sensor na de katalysator er ook voor zorgen dat er een verkeerde lambda waarde gemeten wordt?
Sonde 2 achter de kat geeft aan dat er iets mis gaat, niet waar/wat mis gaat.
Blind vervangen van onderdelen is te vaak zinloos.
Kijk naar het signaal van sonde 1 (voor de katalysator)...
In software soms aangegeven als O2B1S1 (O2=zuurstof, B1=cilinderbank1 , S1= is sensor 1)
En ja oldford kan gelijk hebben dat er een scheurtje zit in het uitlaatspruitstuk. Deze spruitstukken scheuren niet vaak en sonde+kat zit erg kort achter cilinderkop dus traject dat je moet controleren is kort/overzichtelijk.
5 jaar
Wij hebben zelf geen "vrienden" die de auto uit kunnen lezen. De garage vraagt voor de lambda senensor vervangen bijna 400 euro. En dan heb ik ze niet gehoord over 2. Dus welke ze willen vervangen weet ik eigenlijk niet. Verder geven ze dan nog geen garantie dat dat het was. De onderdelen zelf kopen en zelf proberen is stukken goedkoper. Maar dan hebben we het nadeel dat wij de 4 gasmeting niet uit kunnen voeren. Dus weten we eigenlijk nog niets. Heel eerlijk is het bijna goedkoper om 2 lambda sensors en de katalysator te vervangen en hopen dat dat het was. We kunnen natuurlijk op scheuren controleren ed.
Weet iemand trouwens is de buurt van Den haag een plek waar je voor een kleine betaling een 4 gasmeting uit kan laten voeren? Ik heb geen recht op gratis herkeuring. En zag dat die meting nog geen 10 minuten werk is.
4-gas meting kan elk APK station doen. Net als het uitlezen van de lambdasensoren en de fuel trims.
Of ze die ook kunnen interpreteren is maar de vraag. Jouw garage kan het denk ik niet.
Je kunt overwegen om zelf een EOBD uitleesapparaat aan te schaffen. Kost je rond de 100 euro.
Je hebt namelijk wel iets nodig dat ook de zogenaamde "live data" kan uitlezen. Alleen foutcodes is niet genoeg.
400 euro voor de voorste lambda sensor is wel de hoofdprijs.
Voor mij ligt het daar echter niet aan. Ik denk dat de katalysator overleden is.
Ik denk ook dat 4 jaar geleden de motorcomputer dat al zag aankomen en dat de foutcode P0420 terecht is.
Ik hoor je al denken: ja, maar de auto kwam tot nu toe door de APK.
Dat komt omdat bij de APK stilstaand gemeten wordt en er relatief weinig uitlaatgas door de katalysator gaat.
Dat kleine beetje gas kon nog wel gereinigd worden.
Rijdend lukte dat al jaren geleden niet meer, maar daar komt dan ook veel meer uitlaatgas door de katalsyator.
En dan de hamvraag: welke katalysator ga je er onder zetten. Weer een aftermarket?
Weer na 1 of 2 jaar een brandend motorlampje en foutcode P0420 en maar bidden dat de auto door de APK komt?
Als je het zelf doet ben je voor de katalysator en de twee lambdasondes ongeveer 350 euro kwijt .Merken Bosch en Bosal.
Ferry
5 jaar
O,ja.Ik zou hem gewoon APK laten keuren bij een goedkoop station.Is goedkoper dan een viergasmeting afzonderlijk. Er zijn al stations die voor 19 euro keuren. Ben je voor 370 klaar.
Ferry
5 jaar
Hij is goedgekeurd :)
Wat hebben we gedaan:
1 - mapsensor vervangen
2 - luchtfilter vervangen
Viergasmeting uit laten voeren bij de kwikfit.
Die was prima in orde. Gevraagd of ze hem dan gelijk wilde keuren. Maar ze stuurde me terug naar waar hij afgekeurd was. Want dat was handiger voor ons. Wat ik zeer netjes van ze vond trouwens.
Gelijk door gereden naar waar we hem eerst hadden laten keuren. En die hebben hem vervolgens goedgekeurd. Gelukkig was de viergasmeting daar ook goed :)
Goed dat er niet "op de gok" allerlei kostbare onderdelen vervangen zijn.
Fijn dat het opgelost is en dat je het even laat weten.
Je kan het topic op de status "opgelost" zetten, top!
5 jaar
Probleem is opgelost
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar