Beste,
Mijn eerste post hier...
Ik heb de motor van mijn Peugeot 206 1.4 HDI (2005) laten vervangen met een "nieuwe" motor. (500km).
Nu is eindelijk weer alles op z'n plek en de motor klinkt super. Het probleem is dat de temperatuur na 10/15min maximaal in het rood springt, maar de motor r zelf blijft maar lauwtjes aanvoelen.
Ik heb de automotorenleverancier gecontacteerd waar ik mijn motor heb gekocht, en die gaven meteen aan dat het systeem ontlucht moet worden en dat de garage het waarschijnlijk niet/slecht heeft uitgevoerd.
De automonteur zegt dat hij dit als eerste heeft gedaan. Ook heeft hij de thermostaat vervangen met die van de oude motor...geen verschil.
Hij is zelf ten einde raad en denkt maar dat het aan de computer zou kunnen liggen.
Iemand hier ervaring mee of die mij in de juiste richting kan helpen?
Dank u!
Sofian
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de motor echt te warm of geeft de temperatuur weergave aan dat hij te warm is .
Is er gemeten wat de watertemperatuur is , live data bekijken via eobd/obd
Zit er dezelfde motor in qua type en sensoren ?
[quote=kaleido 1]Is de motor echt te warm of geeft de temperatuur weergave aan dat hij te warm is .
Is er gemeten wat de watertemperatuur is , live data bekijken via eobd/obd
Zit er dezelfde motor in qua type en sensoren ?[/quote] De motor voelt niet warm aan, gewoon lauwtjes. De motor is 1 op 1 hetzelfde (8HZ). Ik weet niet of het watertemperatuur is gemeten door de monteur, ik neem aan van wel.
5 jaar
[quote=kaleido 1]Is de motor echt te warm of geeft de temperatuur weergave aan dat hij te warm is .
Is er gemeten wat de watertemperatuur is , live data bekijken via eobd/obd
Zit er dezelfde motor in qua type en sensoren ?[/quote] Blijkbaar moeten er 2 ontluchtingspunten zijn, maar de monteur kan er maar 1 vinden; achterin de motor onder het dashboard zeg maar. Het tweede zou moeten zijn bij het thermostaathuis, maar we kunnen beide niks vinden. Een kennis vertelde mij dat we de thermostaat maar los moeten draaien, tot dat er wat water uit komt en dan meteen dicht draaien.
5 jaar
In de waterslang van de kachel zit er normaal ook 1.
Je zegt de motor is lauw , dat klopt dan toch niet met je waarneming, meten is weten , wotden de waterslangen naar de radiateur wel warm?
Ontluchten op / langs de thermostaat inderdaad. En er zit er een op de kachelslang als ik me niet vergis. Is de temperatuuropnemer nog wel goed?
Geeft deze bij een koude motor ook een lage temperatuur aan? Als het mogelijk is, kan je ook bij de temperatuuropnemer lucht laten ontsnappen. Maar mijn gedachte gaat eerst naar de temperatuur opnemer...
[quote=kaleido 1]In de waterslang van de kachel zit er normaal ook 1.
Je zegt de motor is lauw , dat klopt dan toch niet met je waarneming, meten is weten , wotden de waterslangen naar de radiateur wel warm?[/quote] Even een update: Er blijkt toch maar 1 ontluchtingspunt te zijn. Ontluchten heeft helaas niet geholpen. Temperatuursensor vervangen, hielp ook niet. Thermostaat van de oude motor overzetten, hielp ook niet. De monteur zegt dat er maar 1 slang wat warmer wordt en de ander niet, dus hij gaat nu de waterpomp van de oude motor overzetten. (3 maanden geleden vervangen). Mocht het ook niet helpen, dan weten we het echt niet meer.
5 jaar
[quote=John5711]Ontluchten op / langs de thermostaat inderdaad. En er zit er een op de kachelslang als ik me niet vergis. Is de temperatuuropnemer nog wel goed?
Geeft deze bij een koude motor ook een lage temperatuur aan? Als het mogelijk is, kan je ook bij de temperatuuropnemer lucht laten ontsnappen. Maar mijn gedachte gaat eerst naar de temperatuur opnemer...[/quote]Zowel temperatuursensor als thermostaathuis vervangen, heeft helaas niet geholpen. De waterpomp is nu het laatste wat we gaan uitsluiten.
5 jaar
Souf, je hoeft niet elk bericht te citeren (quoten)...
Gewoon direct antwoorden in het vak " bericht" volstaat.
mvg.
Hartelijk dank Hans!
5 jaar
Wat je ook kunt proberen..de vul dop los dan auto starten en kachel op heet .
Dan komt er eventueel lucht mee vanuit de kachel..kijp in de slangen die naar de kachel loopt..dan voel je of er weerstand is of geen weerstand dan is hij leeg..
Ik zou eerst starten kachel op heet en langzaam koelvloeistof erin.die drukt het lucht eruit.succes .
5 jaar
Als de kachel op koud staat dat is tevens de kachel kraantje.dan blijft er lucht in.
Omdat het gesloten systeem is met de kachel kraan op heet (knop op rood)
Gaat best snel zonder de boel te onluchten.
Gaat het niet lukken en je vind de ontluchting nippels niet kan je de 1 voor 1 de slangen los maken kijken of die vult..dan de retour slang kachel..als daar geen water of koelvloeistof uit loopt.dan zou de kachel op koud staan en niet op warm..
Mvg thom
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar