close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: waarom verboden rijdend in N zetten?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Waarom staat er in alle instructie boekjes dat je een peug met automaat niet 'uitrollend'in neutraal mag zetten?
je merkt niets in de bak bij het uitrollen.

Geplaatst door

daffodil (0)
badge

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

misschien dat de oliepomp in de bak dan niet meer aangedreven wordt.
en wanner doe je dit normaal laat je hem toch gewoon in d staan bij het uit rijden.


groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

15 jaar

De automaat tijdens het rijden in "N"zetten is niet verstandig.
Om dezelfde reden mag hij ook niet worden gesleept.
Lees het stukje hieronder;

We moeten onderscheid maken tussen transmissies met spatsmering en druksmering, dus met een oliepomp. Transmissies met spatsmering worden gesmeerd zodra de wielen draaien, ongeacht of de motor loopt of niet. Als er een oliepomp in de transmissie zit, wordt deze aangedreven door de ingaande as. Deze as draait alleen als de motor draait. Is er een defect aan de motor dan kan deze dus niet draaien en dan is er geen smering van de transmissie en ook geen drukopbouw. Gaan we toch slepen dan kan er, zelfs al na een korte afstand, ernstige schade aan de transmissie optreden. Deze schade openbaart zich vaak pas later omdat het maar zelden gebeurt dat de transmissie al tijdens het slepen vastloopt. Het lijkt er dus op alsof er geen schade is opgetreden terwijl er wel degelijk beschadiging aan tal van contactvlakken is ontstaan. Slepen van al dan niet geautomatiseerde handgeschakelde bakken met spatsmering gaat prima. Slepen van automaten met planetaire transmissies en van CVT’s is sterk af te raden. De automaten van Honda en de dubbelkoppelingstransmissies van VW/Audi kunnen eveneens beter niet worden gesleept. Om elke discussie bij een eventuele vervolgschade uit te sluiten, luidt het advies: laat alle automatische transmissies door een bergingsauto vervoeren.

Bron:AMT (Auto&Motor Techniek)

Hans4040 1285
badge vip badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.