Hallo,
Mijn 106 XN 1.0i uit 1993 met 88000km heeft een hele vervelende tik bij WARME motor. Bij koude motor is er geen getik hoorbaar. Het getik begint na 10-20 min. en wordt steeds erger. Bij oplopend toeretal wordt het tikken steeds beter hoorbaar.
Laatst is de motor geflusht en is de olie (5W40) vervangen.
De motor loopt verder gewoon goed, alleen als je het gaspedaal heel kort heel zacht aanraakt loopt hij een paar sec. onregelmatig.
Bij het starten heeft hij koud 4-5 slagen nodig om aan te slaan (misschien dat dat er op één of andere manier mee te maken heeft).
De garage kon er niet zoveel mee omdat het tikken niet bij koude motor voorkomt en zegt dat het normaal is voor dit type motor.
Kan iemand mij vertellen waar deze vervelende tik vandaan komt?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het kan de klepspeling zijn, maar als je er daadwerkelijk 5W40 olie in hebt zitten zou ik die eens vervangen door 15W40. 5W40 is wel erg dun voor dit blokje.
Bedankt voor je antwoord John!
Ik heb het nog even op het bonnetje nagekeken en het is inderdaad Elf Evolution SXR 5W40
Is er een bepaalde olie die het beste is voor dit blok of maakt het niet zo gek veel uit, zolang het maar 15W40 is?
16 jaar
Als je gaat voor een gerenomeerd merk maakt het niet zoveel uit.
15W40 is gewoon een internationale aanduiding voor de viscositeit, en wordt door alle merken gehanteerd. Als er bij jou 5W40 in zit, hebben ze wel enorm dure olie gekozen!
In jou geval zou ik gewoon 15W40 pakken.
In princiepe is het eerste getal alleen voor de viscositeit in koude toestand, maar ik heb al meerdere malen ondervonden dat dunne olie soms voor problemen kan zorgen.
Mede om het feit dat de thermische stabiliteit bij dit soort olie vaak zo goed is, dat het lang duurt voordat deze dikker (lees: zijn bedrijfstemperatuur heeft bereikt)wordt.De olie blijft dan dus langer dun. Vandaar dat een auto kan blijven tikken ook als hij "warm" is.
Ik zou er helemaal geen 15w40 in gooien,die olie is veels te dik.
Dan duurt het veel langer voordat de olie door het hele blok heen is.
Als de motor ook nog eens hydraulische stoters heeft heb je ook nog kans dat de kleppen open blijven staan door de de dikkere olie.
Als tie geen hydraulische stoters heeft zou ik de kleppen laten stellen.
Dat tikken is geen onbekend fenomeen bij deze motoren.
ik zou niet verder gaan als 10w40 als je toch dikkere olie wilt.
Een rondje kleppen stellen zal beter werken.
16 jaar
15W40 is zelfs voorgeschreven door Peugeot, maar goed....
Kleppen stellen zou inderdaad ook een oplossing kunnen zijn, maar aangezien het tikken pas bij warme motor erger wordt lijkt het mij niet de definitieve oplossing.
Deze motor heeft geen hydraulische klepstoters overigens.
Hydraulische klepstoters heeft dit motortje niet. 10W40 olie is óke.
Klepspeling controleren kan geen kwaad, maar als er bijv. 1 speling onlogisch wijd staat, zou je er verstandig aan doen om het contactvlak van de tuimelaar met de nokkenas ook te controleren.
inderdaad zie ik de logica met de klacht ook niet helemaal, want warm zou er dan minder getikker moeten zijn.
Bedankt voor alle antwoorden!
Het probleem doet zich inderdaad alleen bij warme motor voor. Ik zal de kleppen eens laten stellen, al zijn jullie het er blijkbaar over eens dat dat niet de oorzaak zou moeten zijn.
Zijn er misschien andere dingen rond het blok die zo hard kunnen gaan tikken bij warme motor? Hoewel ik vrijwel zeker weet dat het boven in het blok zit, kan het natuurlijk altijd zo zijn dat ik het mis heb.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar