close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: waterpomp vervangen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 hdi

hallo, ik heb koelvloeistof lekkage, waarschijnlijk op de pomp.
de vraag is , is de pomp makkelijk te vervangen en heb ik daar speciaal gereedschap, zoals blokkeerstiften e.d. nodig?
wat zijn eventueel de kosten bij het laten doen?

B.V.D. en nog een prettige avond/nacht,

Dirk

Geplaatst door

8226tr (55)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als je waterpomp eruit licht moet je ook niet te ver doorrijden dit ivm de kans groot is dat de riem naar buiten gaat lopen en dus je kappen kapot maakt
heb ze al gezien dat 60% van een riem weg gevreten was door de kap, hebben dus veel geluk gehad

als je het laat doen licht eraan waar je dit doet
waterpomp 80-120euro
distirbutie set 150euro
kvs +ontluchten 80euro
arbeid ongeveer een uur of 3-5 (durf ik niet zo snel te zeggen)
uurloon van 35 ex tot 100ex net waar je het doet
onderdelen kunnen ergens anders goedkoper zijn
maar 1 kan ook duurder zijn en andere weer goedkoper

300 aan onderdelen is ruim denk dat het wel iets lager zal liggen
uurloon 210- 600 maximaal inc btw (gerekend op 5uur )
denk dat je voor 750 bij dealer wel hebt
bij een universele garage zullen ze iets meer tijd in moeten stekken maar onderdelen en uurloon is lager
dit zal van 400-600euro moeilijk te zeggen




zelf doen is eigenlijk uitgesloten dit omdat de riem officieel op spanning gezet moet worden met een seem-meter (seem is eenheid van de spanning die de riem heeft andere merken gebruiken hertz weer)
die moet je eerst op 91seem zetten dan 8 keer krukas draaien en dan afstellen op 52seem
bij het vervangen van de riem moeten de 3 bouten van de nokkenastandwiel los
dit ivm dat de riem dan makkelijk op kan
verder heeft de garage de ervaring/kennis en gereedschap bij de hand

bedankt, voor de snelle reactie, zal m,n dochter niet zo blij mee zijn, maar hoef je bij deze motor niks te blokkeren? dit heb ik n.l.van diverse mensen gehoord, kletsen die maar wat of klopt dit?

prettige dag verder,

Vr.Gr. Dirk

8226tr 55

13 jaar

bij elke motor moet je altijd minimaal je krukas en nokkenas blokkeren
of bij sommige motors waar je beide kunt aftekkenen om daarna riem op te leggen en later tekunnen controleren dat alles op tijd staat

bij deze zit in de nokkenaspoelie zit rechts onder een plek waar je nokkenas blokeerd met een m8 bout
bij de krukas moet je bij de vliegwiel het blokkeren dit is aan de voorkant van de motor bij de startmotor in de buurt (dit is ff zoeken)
rest hoef je niet zo bang voor te zijn
beste is wel de hogedrukpomp ook hetzelfde houden dit voor latere spanning in de riem
maar het maakt niet uit hoe hij staat
leverd alleen maar hogedruk

dus de mensen die je hebt gesproken kletsen niet
hebben het namelijk goed gehoord

bedankt voor de reactie, het euvel is inmiddel s gelukkig opgelost,bleek het blauwe onluchtingsventiel te zijn bovenop de motor, dit was open getrild, waarschijnlijk door het klapperen van de afdekplaat want die zat los.
IN ieder geval bedankt voor de reactie,s zal hier in de toekomst vast nog wel een keer profijt van hebben, was top.

Vr. Gr. Dirk en een prettig weekend.

8226tr 55

13 jaar

dat is inderdaad een bekend plek
zelf zonder motorplaat trillen ze soms los
vast draaien en kvs op peil zetten en rijden maar
scheelt toch weer mooi 500euro voorlopig

interval van riem is 160.000

jij in ieder geval bedankt voor jouw hulp
Dirk

8226tr 55

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.