Peugeot 307: Peugeot 307 2.0i uit 2002 slaat niet aan, vreemde storing!

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0i

Beste collega's,

Wij hebben hier een Peugeot 307 SW 2.0i van 2002 met een vreemde storing. Wij hebben bij ons bedrijf een onbemand tankstation en klant wilde zijn Peugeot volgooien. Vanwege een storing aan de PIN terminal, moest klant naar een andere pomp verplaatsen. Op dat moment wilde de Peugeot niet meer aanslaan en kwam klant bij ons om raad vragen. Wij hebben toen de Peugeot uitgelezen met de Bosch KTS 570. Hoewel de accu vol was en de auto duidelijk op contact stond, kon ik niet in het motormanagement geraken. Het viel mij op dat het motorstoringslampje in het dashboard ook niet brandde en ik besloot de zekeringen door te meten. (Mini) zekering 8 onder de motorkap, volgens het instructieboekje verantwoordelijk voor de ECU en relais koelven. , was doorgebrand. Na vervanging van deze zekering kon ik het motormanagement benaderen en vond de codes:

-0141 Centrale elektronica ECU-interne fout
-01C9 Communicatie met injectieregeleenheid foutief

Na wissen van deze codes en resetten van de adaptiewaarden, startte de Peugeot weer en reed als een zonnetje. Auto weer meegegeven aan klant en na enkele dagen een telefoontje dat de Peugeot wederom niet meer wilde starten. Aangekomen bij de auto wederom zekeringen (met name nr. 8) gecontroleerd, maar deze waren allemaal in orde. Wel viel op dat het motorstoringslampje niet elke keer brande en op momenten dat hij dit wel deed de auto ook wilde aanslaan. Ook kon het motormanagement niet elke keer uitgelezen worden, alleen op de momenten dat het lampje bij CONTACT AAN ging branden. Storingscodes waren:

-D108 in Centrale Elektronica "CAN bericht motorstuurapparaat geen communicatie"
-01C9 ABS-ESP "Communicatie met injectieregeleenheid foutief"
-P1631 "Schakelapparaat Funktionerings-storing"

Zelf dacht ik direct aan een massaprobleem, dus heb de kabelboom naar ECU en zekeringkast vrijgelegd én de massapunten zichtbaar gemaakt. Het leek erop dat op het moment dat ik aan de groen/gele massakabels linksvoor bij de koplamp "rammelde" bij CONTACT AAN de ECU reageerde en componenten aanstuurde. Af en toe startte de motor dan ook. Vervolgens heb ik alle massakabels doorgemeten, alle waren in orde, en alle massapunten gereinigd, opgeschuurd en alles opnieuw aangesloten. Ook de zekeringkast heb ik doorgemeten en dan met name de aansluiting op zekering 8. Het vreemde is dat de ene aansluiting op zekering 10 verbonden is met de + hoofdaansluiting en de andere met een stekkeraansluiting die op de stekker loos is! Na alles teruggebouwd te hebben startte de auto weer en besloot ik een proefrit te maken. Ongeveer 10 km lang reed de auto fantastisch, maar ineens kwam er een melding ESP storing op het infodisplay, ging het motorstoringslampje en ESP lampje branden en vervolgens een melding emmissiestoring op het infodisplay. De auto smoorde en ik stond langs de kant. Motor bleef draaien maar reageerde niet op het gas. Na opnieuw uitlezen met de KTS 570, zaten er maar liefst 14 storingen in de ECU varierend van gasklepstelmotor tot koelvloeistoftemperatuurzender. In ABS/ESP zat wederom de storing: -01C9 Communicatie met injectieregeleenheid foutief- en in de ECU de storing: P1631 Schakelapparaat Funktionerings-storing en 14 andere, onsamenhangende storingen. De storing D108 is niet meer verschenen. Sindsdien krijg ik de auto niet meer gestart en ben ten einde raad. Alle zekeringen zijn in orde en motorstoringslampje brandt nu consequent niet. Voor de zekerheid de accu reeds vervangen Heeft iemand een idee?

globalkart

Geplaatst door globalkart (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 12 jaar geleden

Zal de leukste storing wel niet zijn om op te lossen.
Een goed schema erbij is voor dit soort storingen een must.
En dan controleren welke voeding/massa er niet goed is.

De stekkeraansluitingen op die zekeringkast eens goed controleren?
En die massa die je had gecontroleerd (belasting test gedaan?) en is die nog steeds goed?
Niet kunnen uitlezen is toch erg vaak ECU +15 niet aanwezig (relais?)

Ik begin altijd als eerste te controleren of div sensoren voedingspanning hebben.

Oiram

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

loopt de crash schakelaar niet te kloten ?

harry4203 (465) PRO, 12 jaar geleden

een 307 met een crash-schakelaar?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

oh zat die er al niet meer op harry?

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

ik ben bang voor dat de motor ebe overleden is
als zekering f8 springt wil dus zeggen teveel stroom

de grootste kans is dat inwendig teveel stroom loopt door kapote component
elke keer weer komt storing betreffende communicatie terug
dit door gevolg dat hij niet op de ecu inwendig spanning krijgt

dus spanning controleren op alle draden (die voor spanning zorgen voor motor ebe) en kijken of je lampje op display constant uit blijft (daarmee weet je ook direct dat je niet kunt uitlezen)
overal spanning en nog steeds geen lampje interieur dan dus ook geen communicatie
controleer verder of je geen bloemkool ziet in de motor ebe stekker (contact af dan wachten waarna je stekker los haald)
bloemkool bedoel ik dus koelvloeistof die op gedroogd is mee
als dit zo is dan komt is 99% zeker je kvs sensor zelf lek en die is nu door hele kabelboom gegaan naar motor ebe
sensor-kabelboom-motor ebe
grootste voordeel is dat kabelboom de makkelijkste is voornamelijk alles bovenop en een stekker onderop

als dit zo is verklaart meteen ook alles
dat andere componenten ook storing nu aangeven komt denk ik doordat ze geen spanning krijgen
tenminste qua storing
mogelijk doordat motor ebe wel werkt maar de spanning van de componenten weg viel en dus motor stopt ermee


belangrijkste is dat je goed meet in dit geval

Jukkus (0), 12 jaar geleden

Laatst hetzelfde gehad met 307 met een 2.0 op gas.
Bm34 (zekeringkast motorruimte) verwisselt met andere auto en probleem niet weer gehad!

Die kastjes gaan wel vaker stuk, succes

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.