auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206 1998: Wie kan mij het goede artikelnummer geven van de multiriem?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: TU3JP, Motorinhoud (cc): 1400

Ik ben op zoek naar een multiriem voor onze Peugeot 206.

Als ik bij een verschillende webshops kijk en op kenteken zoek dan komen er verschillende multiriemen uit de bus maar het is niet duidelijk welke riem ik nou moet hebben.

De auto is van december 1998, heeft stuurbekrachtiging en airconditioning.

Op de multiriem zelf staat niets meer.

Zie foto van een deel van de riem van deze auto.

Geplaatst door

Jeroen1978 +585

al 19 jaar lid

Reacties

Nogmaals de foto.

Jeroen1978 +585

3 weken

. Foto wordt niet geplaatst, nu nog een keer kleiner gemaakt.

Jeroen1978 +585

3 weken

plaats ff t kenteken svp

harry4203 +6145
badge vip badge

3 weken

8 laatste cijfers van het VIN-nummer ook goed?

Laatste 8 cijfers: 40109391

Jeroen1978 +585

2 weken

@Harry4203:
Ik wil liever geen privégegevens posten, heb je wat aan de bovenstaande laatste 8 cijfers van het VIN-nummer?

Jeroen1978 +585

2 weken

Jawel, maar moet ff tussen t werk door de gelegenheid hebben t op te zoeken.
5750YE 6KP1564

harry4203 +6145
badge vip badge

2 weken

@harry4203:
Bedankt voor het artikelnummer.

Ik hang je nergens aan op hoor maar dit is zeker het juiste artikelnummer?
Waar heb je dit artikelnummer opgezocht, Servicebox?

Jeroen1978 +585

2 weken

Als de auto origineel is, en het opgegeven chassisnr klopt, is dit t correcte nr. en ja, servicebox.

harry4203 +6145
badge vip badge

2 weken

@harry4203:
Auto is origineel, chassisnummer klopt ook dus als het van Servicebox af komt dan moet het wel kloppen.

Voorheen altijd de gratis Servicebox gebruikt en altijd goede ervaringen mee gehad.
Hoewel Servicebox ooit eens een keer met een wiellager de mist in was gegaan en het wiellager de verkeerde bleek.

Jammer dat het niet meer gratis is en je al een paar jaar moet betalen voor Servicebox.
Heeft voor mij geen zin om een abonnement erop te nemen, daar gebruik ik het als particulier te weinig voor.

Jeroen1978 +585

2 weken

gewoon hier vragen dan als t nodig is.

harry4203 +6145
badge vip badge

2 weken

Is goed, dank je wel!

Jeroen1978 +585

2 weken

Heb uiteindelijk een 6PK1565 besteld maar deze blijkt net niet te passen.

Met de spanrol tot op zijn uiterste stand ontspannen te hebben en de riem op diverse punten strak getrokken te hebben kom ik toch ca. 2 mm lengte te kort om deze om de spanrol heen te krijgen.

Het originele artikelnummer welke op VIN-nummer met Peugeot-servicebox is opgezocht is 5750YE en als ik op de website van de desbetreffende onderdelenleverancier zowel op dit originele artikelnummer als op het kenteken van de auto ga zoeken dan verwijst de website naar de 6PK1565.

Na 2 uur onder de auto op straat geworsteld te hebben en ook tijdens het ontspannen van de spanrol een verlengstuk van mijn ratelset gebroken te hebben (tja, je probeert tijdens het ontspannen van de spanrol die 2mm extra er toch uit te krijgen) heb ik de nieuwe multiriem nog eens even goed bekeken en lijkt het erop dat deze riem een productiefout heeft.

Als ik de ribbels van de oude multiriem bekijk dan zie je dat deze een V-vorm hebben terwijl de ribbels van de nieuwe multiriem gewoon recht zijn, zie foto.
Links is de nieuwe riem en rechts de oude riem.

Dat betekend dat als je de nieuwe multiriem om verschillende poelies heen wilt leggen ze niet ver genoeg in de poelies weg kunnen zakken en je per poelie ca. 1,5mm lengte kwijtraakt.
Dat zou betekenen dat als je in mijn geval een poelie hebt voor de stuurbekrachtigingspomp, dynamo, AIRCO-pomp en krukas je zo'n 6mm lengte te kort komt.

Klopt het dat de ribbels recht zijn of moeten deze een V-vorm hebben?

. Links is de nieuwe riem en rechts de oude riem.

wat voor merk riem is dat? Ziet er niet echt fris uit

harry4203 +6145
badge vip badge

2 dagen

Oude doorknippen en opmeten.

1613mm: 4044688289599

1698mm: 7316574559930

1570mm: 4057795333871

Het is mij vandaag gelukt om de multiriem er toch omheen te krijgen.

Heb deze eerst om alle poelies en om de rol van de automatische spanner gelegd (deze automatische spanner deed ik de vorige keer als laatste), deze overal goed strak getrokken en als laatste om de onderste normale spanrol gelegd.

Ik denk dat de truc was dat ik de automatische spanner had ontspannen en ik de riem meteen strak had aangetrokken waarna de riem na het loslaten van de automatische spanner in dezelfde positie bleef staan en ik dus iets meer lengte had om deze om de normale spanrol heen te krijgen.
Maar het ging allemaal maar net aan, filmpje van Autodoc laat zien dat je na het ontspannen van de spanrol lengte zat had maar dat was bij mijn auto niet zo.

Het lijkt erop dat de automatische spanner ook niet helemaal lekker gangbaar is en deze alleen op het laatste stuk uit zichzelf terug veert.
Nadat de nieuwe snaar ten hoogte van de stuurbekrachtigingspomp en dynamo een beetje aan het flapperen was heb ik de automatische spanner even een handje geholpen met terugveren en het straktrekken van de riem, de riem kan ik nu 5mm naar voren en 5 mm naar achteren bewegen en loopt deze nu mooi.

@harry4203:
De multiriem is de 6PK1565 van het merk Gates.
Na vele malen over een weer gemaild te hebben met de onderdelenleverancier zou volgens hun de multiriem er zo uit moeten zien.
Afbeeldingen van sommige andere merken laten wat anders zien.

Jeroen1978 +585

2 dagen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.