Hoi...
Ik heb hier een Peugeot 206 (1.6 16v 2001) die niet meer starten wil.
De auto had al langer problemen onder het rijden zoals stotteren en afslaan. De eigenaresse kon de auto meestal nog aan de praat houden door met het gaspedaal te spelen en/of koppelingspedaal. De problemen deden zich steeds vaker voor en het koste ook steeds meer moeite om de auto 'aan de praat te kunnen houden'...., als dit in het geheel al lukte op het einde.
De auto wil nu dus helemaal niet meer starten. De startmotor draait goed rond en de auto lijkt wel te willen starten ( wel met moeite...af en toe "pakt hij" ) maar zodra je de sleutel weer loslaat is het 'einde verhaal'. Ik heb er een Memoscan OBD2 op gezet en er was 1 foutcode te lezen : P0170
Het blijkt dat bij de 206 de P0170 code vaak gegenereerd wordt doordat de voorste lambda sonde 'out of range' komt omdat deze vervuild is. Een nieuwer type lambda sonde welke minder snel vervuilen zal en een software update (?) zouden de oplossing zijn voor dit euvel. (Wat de software update betreft denk ik dat het wijs is eerst eens te kijken wat de auto doet na de nieuwe lambda gemonteerd te hebben natuurlijk om kosten te besparen)
De symptomen welke de auto liet zien voordat deze niet meer aan wilde slaan wezen naar het bovenstaande als oorzaak of natuurlijk gewoon naar een vacuem lek . Maar...kan de 'vieze' lambda sonde cq vacuem lek er ook voor zorgen dat de auto helemaal niet meer aan de 'praat' te krijgen is ?
Ik heb alle connectoren / stekkerverbindingen reeds gecontroleerd.
De auto is van een 'arme' studente en ik zou eerst toch wat meer zekerheid hebben hier over. ( ...en al was deze van de 'koningin'... dan zou ik nog immer eerst zekerheid willen hebben hier over...al was het alleen maar al om weer iets te leren ......maar vooral ook 'te begrijpen' waarom ik iets vervang).
gegroet,
Karthur8
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de bdp sensor al eens gereinigd of de stekker verbinding gecontroleerd ?
Met een defecte lambda sonde zou hij wel moeten lopen .
Bedankt voor je reactie 'Kaleido 1' ....
De BDP sensor heb ik nog niet gereinigd. Ik zal deze gelijk nakijken.
groet,
Karthur8
10 jaar
Uitlaat/katalysator ondertussen verstopt door het lange doorrijden met de storing?
denk niet dat de lambda sonde defect is, denk dit ivm je zelf ook zegt dat hij heel vaak heel slecht liep, dus de uistoot is ook niet goed hoe hard hij het ook probeert te krijgen.
zoals oldford aangeeft kan het zijn dat deze weggesmolten is en dus gebrek aan vermogen en nu nauwlijks starten tot gevolg.
je zou de katalysator los kunnen schroeven van spruitstuk en dan een start poging doen. als hij dan aanslaat weet je dat de katalysator defect is en verstopt zit.
maar hiermee is probleem van de motor niet mee opgelost, alleen het deel starten
verder hoe zien de bougies eruit, en is het mogelijk dat de injector niet goed meer werkt, waardoor hij op die cilinder niet goed inspuit. wat is de brandstofdruk tijdens starten.
Ik moet het verhaal over wat er aan de hand is met de auto aanpassen. Ik heb afgelopen avond met de eigenaresse gesproken en het blijkt dat de auto wel uiteindelijk startte maar dat ze de auto niet meer aan de praat kon houden zodra ze ging rijden en deze dan dus afsloeg. Ik had zelf maar twee startpogingen gedaan omdat ze had gezegd tegen mij dat ze de wagen niet meer gestart kreeg. Ik zag dit dus bevestigd na twee startpogingen.
Ik wilde na het schoonmaken van alle stekkerverbindingen en de BDP sensor ( er zat overigens wel een laagje vuil op de sensor) kijken of de wagen nu wel wilde starten en kreeg de motor gestart. Ik dacht dus dat ik op de goede weg was.
Maar goed
de wagen kan dus wel gestart worden maar loopt zeer slecht en alleen door steeds veel met het gaspedaal te spelen is deze aan de praat te houden . Wat mij wel steeds opvalt nu is dat elke keer als ik de wagen start ( zonder het gaspedaal in te trappen) dat deze redelijk stationair loopt voor een aantal seconden alvorens hij begint te stampen en daarna steeds langzamer loopt en uiteindelijk het toerental zo laag wordt dat de motor het niet meer op kan vangen en afslaat . Dit dus zonder het gaspedaal aangeraakt te hebben . Ik wilde namelijk controleren op vacuem lekkages maar was alleen .
Later heeft de vader van het meisje de motor aan de praat gehouden terwijl ik een hele bus deo heb leeggespoten
.echter reageerde de motor hier niet één keer op. Dus geen vacuem lek denk ik.
Misschien is het redelijk stationair lopen van de motor in het begin voor een paar seconden een aanwijzing dat de kat verstopt zit voor jullie of herkennen jullie er iets anders in
De bougies zien er goed uit en er is geen enkel verschil te zien tussen de bougies onderling.
Voordat ik de kat er af haal wil ik eerst eens kijken of er wel genoeg brandstof aangevoerd wordt, maar ik heb geen tools om de brandstofdruk te meten . Weten jullie misschien een manier om dit enigszins redelijk te kunnen meten of als oorzaak uit te sluiten zonder meter ? Ik ga even googlen om te kijken of ik iets kan vinden over het doormeten van de lambda sonde.
Gegroet,
Karthur8
10 jaar
Ik lees net op een vw forum dat iemand de raad kreeg om de lambda sonde van een G60 gewoon los te koppelen om zekerheid te verkrijgen of deze niet meer goed functioneerde. De auto zou met losgekoppelde sensor goed moeten functioneren. ( inhouden, stotteren etc.) De eigenaar van de G60 heeft dit gedaan en had hierna geen last meer van inhouden, stotteren etc. en heeft de lambda sonde vervangen. Het is nu een beetje laat om de auto te uit te proberen zonder lambda sonde... maar....ik zou toch graag willen weten of jullie ook kunnen zeggen of dit trucje bij alle autos werkt. Niet alleen voor de Peugeot maar ook in de toekomst bij andere autos zal dit toch handig kunnen zijn.
gr,
Karthur8
10 jaar
controleer de temperatuursensor eens, want wat je nu zegt is dat de motor zich verijkt en verrijkt, tot hij zoveel benzine inspuit en afslaat.
verder lambda sonde kun je idd losnemen en kijken hoe hij dan loopt.
het kan zijn dat de lambda sonde constant arm mengsel opgeeft en dus meer verrijkt.
zit bij deze geen 2e lambda sonde in net na de katalysator.
Er is iets vreemds gebeurd.
Ik liet de motor lopen met de lambdasonde losgekoppeld....dit maakte echter geen enkel verschil. Ik heb toen met draaiende motor de koelvloeistoftemperatuursensor ook losgekoppeld en de motor sloeg meteen af en de koelven van de radiator ging draaien....en bleef draaien. Toen heb ik de pluspool van de accu losgemaakt en de temp. sensor weer aangesloten en daarna de pluspool van de accu ook weer vastgemaakt. De ven ging weer draaien. Ik heb toen de sleutel , welke nog op 'contact' stond na het afslaan van de motor, terug naar 0 gedraaid en toen weer op 'contact' gezet en de ven stopte met draaien. Ik startte de auto hierna en geloof het of niet...het hele probleem was weg. De motor deed het weer prima. De lambdasonde was nog niet aangesloten en deze heb ik met het contact uit ook weer aangesloten. De auto heb ik hierna weer gestart en de motor draaide nog steeds prima. Ik heb er een goed half uur mee rondgereden en geen enkele keer heeft de wagen nog 'ingehouden' of wat dan ook. Ik snap er niets van .... Het is fijn dat de auto nu goed rijdt natuurlijk ....maar het zit me niet lekker dat ik geen enkel idee heb waarom de auto het nu ineens weer gewoon goed doet. Blijkbaar had het inderdaad met de temp.sensor te maken Trucker0werner maar ik heb ook deze stekkerverbinding een aantal maal losgekoppeld, ingespoten en weer aangesloten...dus een slecht contact zal het niet zijn geweest. Het enige wat ik deze keer anders heb gedaan was dat ik de pluspool losmaakte i.p.v de minpool welke ik hiervoor steeds als enige loshaalde. Misschien is het nodig bij dit type om de pluspool los te maken om de computer te resetten???
groet,
Karthur8
10 jaar
mijn advies vv de temperatuursensor
tenminste als ik jouw verhaal zo lees,
accu klem loshalen of dat plus of min is maakt totaal niks uit. computer resetten kan alleen door de laptop en storing wissen, waarschijnlijk zit nu een storing in met betrekking op de temperatuursensor. nu zit deze er nog in maar tijdelijk, mogelijk dat software dan toch een andere waarde voor kiest of wat dan ook
accu reset kun je alleen door plus en min accupool tegen elkaar te houden. alle spanning die op condensatoren in de computer zit verdwijnt dan. dit kan goed maar ook verkeerd uitpakken
stekkerverbinding inspuiten klinkt leuk, maar heb hiermee nooit echt problemen opgelost. stekker die droog is en pinnen juiste klemkracht hebben doen het velen malen beter is mijn mening.
inspuiten met vet is alleeen van toepassing als er vocht in kan komen en tegen corrosie zodat je langer de stekker kan laten zitten.
dat koelvin inslaat ivm je de kvs-sensor stekker los trekt is normaal, computer denkt dat motor overhit is en stuurt de koelvin aan, puur veiligheid boven alles.
dat je met contact af en contact aan de koelvin stopt met draaien komt omdat hij dan weer temperatuur meet via de temp.sensor
Bedankt voor je uitgebreide antwoord...
In ieder geval is er iets niet goed geweest al deze tijd en aan je antwoord (en) te zien is de temp. sensor dus de hoofdverdachte. Ik zal in ieder geval dus maar een nieuwe plaatsen om herhaling zo veel mogelijk proberen te voorkomen. ( en de stekker en de kabel er naar toe nogmaals goed inspecteren)
ps: ....even een algemene vraag: Als er een fout opgeslagen is in een computer en deze wordt gewist....is dan de computer gelijk gereset ....of staat dit los van elkaar?
nogmaals bedankt....
gegroet,
Karthur8
10 jaar
Ik denk dat het ook een besmettelijk virus kan zijn... want de Zafira van haar vader heb ik ook voor de deur staan omdat deze afslaat. Het verschil is alleen dat de Zafira perfect 'loopt' en dan geheel onverwachts abrupt de motor afslaat. ( nou ja...onverwachts...steeds als de motor op bedrijfstemperatuur komt gebeurd het)
Het lijkt precies op het abrupte afslaan van de Peugeot na het losnemen van de temp. sensorstekker. Na het stilvallen van de motor gaan ook de koelven's draaien. Zou je alsjeblieft even willen kijken naar dit topic trucker0werner en mij eventueel advies geven.? http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
gr,
Karthur8
10 jaar
De hierna volgende zin van je, truckerOwerner..... bracht me aan het nadenken :
"...dat de koelvin inslaat ivm dat je de kvs-sensor stekker los trekt is normaal, computer denkt dat motor overhit is en stuurt de koelvin aan, puur veiligheid boven alles."
Ik heb de koelvloeistoftemperatuursensor gedemonteerd en aangesloten op een multimeter en in een pannetje kokend water gehangen. Ik heb hetzelfde met 2 andere koelvloeistoftemperatuursensors gedaan welke ik nog had liggen hier. ( ik meen van een Peugeot 205 ) De sensors van de 205 gaven 200 resp. 220 Ohm aan. De Opel sensor slechts 155 Ohm.
Zou dit zo laag kunnen zijn dat de computer hetzelfde gedrag vertoond als dat wanneer je de sensorstekker er afhaalt en de boel afsluit ????
Ik ga nu direct een Peugeot sensor er in schroeven ( op het oog lijkt de schroefdraad hetzelfde) en kijken wat er gebeurd. ....'fingers crossed'.
gr,
Karthur8
10 jaar
Kun je live data uitlezen met die Memoscan? Dan kun je de koelvloeistof temperatuur zien.
Memoscan geeft 99 C aan alvorens de waarde weer zakt terwijl de temp. meter op het dashboard ong. 92 C aangeeft op datzelfde moment. ( wat de juiste waarde moet zijn ook om de term. te openen)Gezien de lage weerstand van de KVS denkt de computer waarschijnlijk dat de motor oververhit is en sluit de boel af. De 'twee ' lopen gezamenlijk op tot ong. 88 C en daarna zie je op de memoscan de sensor een vreemd 'sprintje' trekken naar de 99 C terwijl de dash meter met hetzelfde rustige tempo naar de 92C gaat.
10 jaar
edit; info ging over een andere auto
10 jaar
"Gezien de lage weerstand van de KVS denkt de computer waarschijnlijk dat de motor oververhit is en sluit de boel af."
Daar ben ik het niet mee eens. 99 graden is nog niet zo warm dat de motor moet afslaan als veiligheidsmaatregel.
Zeker niet bij Opel, waar ik wel vaker temperaturen van de rond en zelfs overe de 100 graden heb gezien.
Bij welke temperatuur slaat de koelventilator in bij de bewuste auto?
Over de 100 heb ik hem zelfs niet gaan. En logisch gezien zou de motor dan ook altijd moeten afslaan bij een bepaalde temperatuur als deze temp. relatief lage temp. een ingebouwde beveiliging zou zijn en niet af en toe maar lijkt me. Misschien dat de sensor sluiting maakt mocht deze kapot zijn...maar daar weet ik verder niets van af ...dus dit laat ik aan jullie professionals over. Ik ga nu naar beneden en zal kijken of de motor zolang wil blijven draaien totdat de ven ingeschakeld wordt. Misschien is dit wel het triggerpunt van afslaan. Ik heb daar nog niet opgelet. Ik zal mij zo dadelijk weer melden.
ps: als de motor eerder afslaat moet ik eerst een tijd wachten voordat hij weer wil starten...zie topic: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
10 jaar
Ik was even opgehouden door familieverplichtingen... :-) Ik ga zo verder maar wil ook eventueel die andere sensor uitproberen. ....edoch...er zitten 2 draden aan: een lichtblauwe en een groene met gele ringetjes om de twee cm . Op die groene staat ook M1 gedrukt. De auto heeft een blauwe en een bruine draad...dus wat moet op wat aangesloten worden?
10 jaar
Nou...ik heb de motor laten draaien tot deze uitviel. De temperatuur tijdens het uitvallen was zowel voor de Memoscan als op het dashboard metertje 84 C .
De temperatuur ging eerst tot 87 C en toen ging de thermostaat al open zo te zien ( beetje vroeg) en liep de temperatuur terug tot ca 82 C en begon hierna weer te klimmen ....echter bij 84 C sloeg de motor abrupt af.
De vraag was gesteld bij welke temp. de koelven aanslaat maar zo ver ben ik niet gekomen...als de motor afslaat begint de koelven ook steeds te draaien....of....de koelven gaat draaien waarna de motor afslaat. Het gebeurd namelijk gelijktijdig.
Aangezien de temperatuur nog niet erg hoog gekomen was neem ik aan dat als de motor afslaat de koelven daarna gaat draaien. Er was immers nog geen zodanig hoge temperatuur bereikt dat de koelven aan zou kunnen slaan. Wat me opviel was dat de LT fuelltrim vanaf het opstarten van de motor op 15,6 is blijven staan. De ST FT was wel in beweging rond de 0 en 1 %. Als ik het gaspedaal intrapte een tijdje dan bleef deze LTFT toch nog op 15,6 staan. ( ik heb een hele bus deo leeg gespoten .... maar geen vacuemlek kunnen vinden.)
ps: ik neem aan dat de blauwe draad van de KVS stekker van de auto op de groene draad met gele streepjes/ringetjes en de letters M! er op aangesloten moet worden om de KVS uit de Peugeot 205 uit te proberen op de auto.
10 jaar
Vanwaar die opmerking over de LTFT? Denk je dat die moet veranderen?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar