Peugeot 106: wordt veel te warm

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Wát een hoop kennis op deze site!!

Ik heb het volgende probleem:

De laatste 1,5 jaar is het steeds erger geworden: de koelvloeistof word te warm. Nadat mijn auto 3 weken geleden gekeurd is, is het ook nog niet over.

Het lampje gaat meestal branden zodra ik 10 minuten op de snelweg rijdt. Nooit in de bebouwde kom, of als ik rustig aan rijdt.
Met de warme kachel op 3 krijg ik het lampje meestal wel weer uit, maar met het warme weer van vandaag is dat ook geen pretje ;)

Ik houd mijn koelvloeistof-niveau al 1,5 jaar nauwlettend in de gaten, dat gaat prima.
Ik twijfel of de vloeistof wel goed circuleert, daarom heb ik al een paar keer proberen te ontluchten.
Tot nog toe helpt niets. Wat ik misschien vermelden moet is dat de koppakking ietsjes lekt volgens mijn garage. Ik moet dus soms wat koelvloeistof bijvullen.

Frappant vond ik dat motoren meestal te warm worden bij filerijden o.i.d. maar mijn auto juist bij hard rijden.

aerogp1

Geplaatst door aerogp1 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

205freak (0), 14 jaar geleden

Word je radiateur wel warm?
Zo niet, of haast niet, zou ik beginnen met het vervangen van de thermostaat.
Deze gaat waarschijnlijk niet ver genoeg open waardoor er te weinig koelvloeistof circuleert door je radiateur en er dus te weinig gekoeld wordt.

aerogp1 (0), 14 jaar geleden

De radiateur wordt wél warm, dus de thermostaat werkt waarschijnlijk naar behoren?

erik007 (0), 14 jaar geleden

heeft je radiator nog wel voldoende doorstroming
wordt ie overal even warm

aerogp1 (0), 14 jaar geleden

Ik heb em zojuist goed warm gereden en gevoeld. Bovenin is hij echt goed warm, en hoe lager je komt, hoe koeler.

205freak (0), 14 jaar geleden

Als je koelvloeistof zo warm word gaat dan uiteindelijk je ventilator wel draaien?

aerogp1 (0), 14 jaar geleden

Als ik goed warm gereden ben, slaat inderdaad de ventilator aan. Meestal als ik zo'n 10 minuten rijd en de motor uitzet, loopt de ventilator nog even door.

205freak (0), 14 jaar geleden

Thermostaat is goed, ventilator is goed, zit te denken aan een kapotte temp.sensor. En deze geeft alleen maar de temp door naar de meter in je dashboard. Heb namelijk zelf al een x gehad dat deze meter max temp aangaf terwijl er niets met de motor aan de hand was. Deze zou je dus eerst s kunnen vervangen.

aerogp1 (0), 14 jaar geleden

Inderdaad, de sensor kan natuurlijk ook brak zijn.
Maar die gaat van het 1 op andere moment kapot lijkt me, terwijl dit een kwestie is die de afgelopen 1,5 jaar steeds erger wordt.
En als de sensor kapot zou zijn, dan moet het lampje toch al branden bij een koude start?

Ik weet het ook niet hoor, ik probeer maar wat logisch te denken ;)

gj akkerman (0), 14 jaar geleden

Beste aero,

Ik heb wel eens gehoord dat de sensor voor het hoge temperatuur lampje bij deze motoren ten onrechte conyact maakte en dit zou liggen aan een te lange sensor die dan bij het uitzetten tegen de binnekant van de motor aangeduwd wordt en dan geeft hij te vroeg een contact door, als oplossing werd dan een extra koperen ring gemonteerd waardoor de sensor vrij bleef van de binnenkant van de motor.
Misschien is dit een oplossing?

groet gerjan.

aerogp1 (0), 14 jaar geleden

Hm, dat zou een mogelijkheid zijn ja. En waar kan ik de sensor normaal gesproken vinden, dan kan ik eens zien of ik er een ring tussen kan zetten?

Misschien kan ik eerst eens controleren hoe warm de koelvloeistof eigenlij is, zodra het lampje aangaat. Hoe heet mag koelvloeistof maximaal worden?

aerogp1 (0), 14 jaar geleden

Vandaag kreeg ik de tip om eens te kijken of er geen schoepje van de koelwaterpomp was afgebroken, herkent iemand dat fenomeen?

aerogp1 (0), 14 jaar geleden

Ik denk zelf nu echt dat het de waterpomp is, die is afgesleten, of een schoepje afgebroken. Zit de waterpomp bij de distributieriem, of bij de dynamo er bij op? Ik heb geen werkplaatsboekje helaas, en ook kan ik op internet geen antwoord vinden.

aerogp1 (0), 14 jaar geleden

Ik post nog even de "oplossing":

Vandaag is de auto bij de garage geweest, er bleek (weer!) lucht in het koelsysteem te zitten. Er komt steeds opnieuw lucht in omdat de koppakking een beetje lek is, zo kan er via de cilinders e.d. lucht in het circuit komen. Zodra er lucht in het circuit komt, circuleert de vloeistof niet meer snel genoeg, en word de motor bij hoge snelheden te warm.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.