Peugeot 106: stuur staat niet recht :S

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1 injectie

Hoi,

Nog een vraagje over mijn 106,

Na het vervangen van de rechteraandrijfas en de stuurkogel staat het stuur niet meer recht. Hij staat een 1/8 slag naar links gedraaid. De auto wil redelijk recht rijden maar neigt toch naar links als je het stuur lang loslaat. Toch heb ik niets aan de stuurkolom veranderd of bijgesteld. De nieuwe stuurkogel exact hetzelfde afgesteld als de oude :S. Referend aan een ander topic van mij over een geluid: dat geluid is ontstaan na vervangen aandrijfas!! Heb ik iets verkeerd gedaan? Kan het zijn dat hij er scheef inzit, niet diep genoeg inzit? Te lange as of een hoepel as??

Iemand een idee??

Casper

casreg

Geplaatst door casreg (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

harry4203 (470) PRO, 14 jaar geleden

je zou denk ik de eerste zijn die een kogel exact hetzelfde terugzet. je moet em gewoon uitlijnen. er is ook grote kans dat de twee kogels niet 100% identiek zijn.

casreg (0), 14 jaar geleden

Daar zeg je wat. Ik heb de kogel op de sloop eraf gehaald van een 1.1 of een 1.0. Blok had dat formaat iig. Mogelijk toch een minifractie anders. alhoewel ze identiek leken. Betekent dat net zolang stellen tot het stuur recht staat? Vanaf de motorruimte kan dat toch? Met twee steeksleutels op de stang van de stuurkolom?

Beunhaas (520) PRO, 14 jaar geleden

[quote=casreg]Daar zeg je wat. Ik heb de kogel op de sloop eraf gehaald van een 1.1 of een 1.0. Blok had dat formaat iig. Mogelijk toch een minifractie anders. alhoewel ze identiek leken. Betekent dat net zolang stellen tot het stuur recht staat? Vanaf de motorruimte kan dat toch? Met twee steeksleutels op de stang van de stuurkolom?[/quote]
Nee, niet de stang van de stuurkolom maar de spoorstang....
Als het stuur voorheen recht stond moet je doorgaan tot met de nieuwe kogel het ook recht staat, dat gaat het beste in de wielkast met het wiel eraf.

alfons262 (0) PRO, 14 jaar geleden

volgens mij scoor je niet helemaal als je een gebruikte kogel van de sloop gaat monteren.Nieuwe kogel kost rond de 25€ op de aftermarkt.volgend jaar kan je weer aan de gang maar wie weet krijg je dan bonuskorting op de sloop en blijft het schroefdraad wel lekker gangbaar! mijn advies,nieuwe kogel monteren en de boel uit laten lijnen!

Beunhaas (520) PRO, 14 jaar geleden

[quote=alfons262]volgens mij scoor je niet helemaal als je een gebruikte kogel van de sloop gaat monteren.Nieuwe kogel kost rond de 25€ op de aftermarkt.volgend jaar kan je weer aan de gang maar wie weet krijg je dan bonuskorting op de sloop en blijft het schroefdraad wel lekker gangbaar! mijn advies,nieuwe kogel monteren en de boel uit laten lijnen![/quote]
Tja Alfons, op sloop staan vaak auto's met vrijwel nieuwe onderdelen, daar kan je mee scoren, een 10 jaar oude zou ik ook niet monteren.
Verder is uitlijnen helemaal niet nodig als je het stuur weer in dezelfde positie krijgt , dan heb je hem zelf namelijk uitgelijnd....
Wel even kijken of de voorbanden recht afgesleten zijn, als dat niet zo is inderdaad uitlijnen.

casreg (0), 14 jaar geleden

[quote=alfons262]volgens mij scoor je niet helemaal als je een gebruikte kogel van de sloop gaat monteren.Nieuwe kogel kost rond de 25€ op de aftermarkt.volgend jaar kan je weer aan de gang maar wie weet krijg je dan bonuskorting op de sloop en blijft het schroefdraad wel lekker gangbaar! mijn advies,nieuwe kogel monteren en de boel uit laten lijnen![/quote]
Als eerst @ beunhaas: bedankt voor je tip, stuur staat weer recht. Rijd soepeler, gebap bap is weg! Stond voor de auto en zag bij het rechtervoorwiel een flinke afwijking naar buiten (ligt sturen). Ja dan gaat dat wiel onder het rijden wel idioot doen

Maar @ alfonso: nonsens, de kogel was practisch nieuw. Er stonden 12 106'jes ik koos de beste. Dus. Verder was het 18:30, ik moest naar huis (125 KM verderop) en de oude kogel was afgebroken binnenin en een zelfborgende moer en roest helpen dan ookniet mee, afslijpen dus.

Volgende week gaat ie voor de APK, daarvoor krijgt ie twee verse bandjes en word hij uitgelijnd door de garage met de juiste apparatuur. Wat ik vandaag heb gedaan is spek en bonen werk maar voor tijdelijk voldoende.

Beunhaas bedankt! (volgens mij ben je geen beunhaas)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum