auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 106: Inhouden/afslaan motor

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0i

Hallo,

Mijn 106 1.0i XN uit '93 valt uit als ik bij koude motor het gaspedaal heel kort aanraak. Het klinkt dan net alsof hij verzuipt, maar ik kan hem wel meteen daarna weer starten en hij slaat zonder problemen aan. In hoge toeren is dit probleem er niet en hij schakelt en loopt goed in z'n 2, 3 en 4.
Ik moet behoorlijk wat gas geven om soepel weg te kunnen rijden en moet de koppeling een beetje laten slippen. Doe ik dit niet dan houdt hij in/zakt weg/valt stil.
Dit allemaal is alleen de eerste paar minuten het geval, daarna loopt hij goed.
Een aantal dingen zijn reeds vervangen zoals: Brandstoffilter, luchtfilter en bougies.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Ik heb al gelezen over lambdasonde, bougiekabels, bobine en stappenmotor maar het komt allemaal net niet overeen met het probleem.

Wie weet een mogelijke oorzaak?

Dank!

Geplaatst door

Terweeg (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wat denk je van de temperatuursensor.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

15 jaar

Afslaan, ineens of met de tijd? Na een reparatie?

casreg 0

15 jaar

Bedankt voor de antwoorden.

[quote=jan T]wat denk je van de temperatuursensor.[/quote]
Waar zit deze precies? Is er een makkelijke manier om deze te testen?


[quote=casreg]Afslaan, ineens of met de tijd? Na een reparatie?[/quote]
Hij hikt/bokt/valt kort weg tijdens het optrekken en als ik het gaspedaal alleen kort aanraak, stottert hij en valt uit.
's ochtends bij het uitparkeren bv.
Na enkele minuten loopt hij gewoon goed en is het probleem weg. Wel blijft hij bij het optrekken ietsjes terughoudend.

Het hikken/bokken/wegvallen deed hij voor het vervangen van de koppakking. Na het vervangen (5 mnd geleden) was het weg, tot nu. Dat hij afslaat is nieuw.

Terweeg 0

15 jaar

nou precies kan ik je dat niet zeggen maar als je onder de kap kijkt dan zit hij op het thermostaathuis zover ik weet en is de stekker groen.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

15 jaar

[quote=jan T]nou precies kan ik... ...thermostaathuis zover ik weet en is de stekker groen..[/quote]
Ok, ik heb hem gevonden.
Alvorens ik deze ga vervangen, heb ik nog een vraag.

Mocht deze sensor kapot zijn, zou de motor dan niet ook slecht moeten lopen als hij warm is? Er wordt tenslotte geen signaal meer gegeven dat de motor warm is en blijft dus op 'koude motor' staan.

Met warme motor en hogere versnelling (2,3,4) loopt en accelereert hij goed. Het stilvallen en slecht accelereren doet zich voor bij koude motor in lage versnelling (1 en 2)

Terweeg 0

15 jaar

nee dat hoeft niet het is bij dit type sensors zo dat er een bepaalt bereik stuk is zodat hij het alleen bij een bepaalde temperatuur heeft.
dus dan kun je koud problemen hebben met de sensor terwijl hij warm prima loopt.
ook is het mogelijk dat de sensor stuk is dat de computer een vaste warde aan neemt en dan is het koud ook niet in orde.
bij dit alles is het niet zo dat het de oplossing is maar het is het goedkoopste om te proberen.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

15 jaar

Jan, bedankt voor je antwoord.

Vandaag is de temperatuursensor vervangen maar helaas is hij daarna ook alweer twee keer uitgevallen en loopt/accelereert hij de eerste paar minuten nog steeds slecht...
Hij viel vandaag beide keren uit toen ik in z'n 2 reed en afremde, +/- 1 minuut na het starten. Ik kan hem daarna wel meteen weer starten en hij slaat ook vrijwel meteen weer aan.

Dat was dus helaas niet de oplossing.

Terweeg 0

15 jaar

jammer dan heb ik niet iets waar ik je mee verder kan helpen want je hebt al wat dingen gedaan die niet hielpen.
mocht er nog wat binnen schieten of wat horen dan laat ik het weten.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

15 jaar

Toch bedankt voor je antwoorden Jan!

Heeft iemand nog suggesties?
Zijn dit eventueel duidelijke symptomen voor dingen die ik wel al gedaan heb maar dat daar gewoon ergens iets toch niet helemaal goed zit?

Alvast bedankt...

Terweeg 0

15 jaar

Even een schopje omdat mijn auto vandaag alweer 2x uit viel. Deze keer bij het achteruit rijden.

Nog even iets meer info. Hij loopt redelijk goed stationair met koude motor. Zodra hij warm is en ik parkeer 15-20 min. en start hem dan weer, dan loopt hij stationair slecht en valt soms bijna uit. Dat is dus nog geen koude motor. Zodra hij weer helemaal warm is, is dit weer in orde.
In deze half warme toestand trekt hij ook slecht op en valt soms stil. Dat is dus, afgezien daarvan dat hij kou wel stationair loopt, hetzelfde als bij helemaal koude motor.

Nog iets wat mij opviel is dat de temp.sensor die ik vervangen heb, er niet zo uitziet als die, die erin zat.

Deze zat erin:
[url=http://img33.imageshack.us/i/tempsensore...][img]http://img33.imageshack.us/img33/3449/te...[/img][/url]

En deze kreeg ik van de automaterialen zaak:
[url=http://img3.imageshack.us/img3/6492/prod.../" target="_blank" rel="nofollow">http://img3.imageshack.us/img3/6492/prod...][img]http://img3.imageshack.us/img3/6492/prod...[/img][/url]

De tweede is een stuk korter, niet van Bosch zoals de andere, en hij is groen en had een roze ringetje eromheen. De oude was lichtblauw/grijs.

Klopt dit?

Terweeg 0

15 jaar

Er zitten twee sensors in de cilinderkop als je voor de auto staat dan is de voorste de groene en de achterste blauw de lichtblauw/grijs is van de thempratuurmeter/lampje en de groene is voor de informatie van de computer. Niet verwisselen anders verkeerde informatie aan de computer , Anders laat hem even uitlezen dan kom je misschien iets verder.
Suc6 Bert.

Bert deLeeuw 0
badge

15 jaar

Hallo,

Ik heb het gasklephuis vervangen (door een geheel schoon gemaakte exemplaar) en er zit een nieuwe stappenmotor op.
Hij loopt nu weer, zowel koud als warm, stationair als een zonnentje en hij is sinds het vervangen niet meer uitgevallen!
Goed nieuws dus!

Maar...

Hij accelereert nog steeds als een ouwe vaatdoek. In lage toeren (vooral in z'n 1) is het ronduit slecht, zelfs voor een 1.0.
In hoge toeren is er niks aan de hand en trekt hij lekker door.
Op de Autobahn haalt hij zelfs bijna de 160! :-)

De toeren gaan geleidelijk omhoog samen met de snelheid, dus niet zoals hij een versleten koppeling.

Het probleem doet zich dus in lage toeren voor en na het opschakelen van 1 naar 2 en 2 naar 3 heeft hij een klein dipje. Hij zakt dus heel eventjes licht in na het schakelen, trekt dan moeizaam op en bij hoge toeren kan je er lekker vlot mee rijden.

Wie helpt mij bij dit (voorlopig) laaste probleem?

Terweeg 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.