Hallo,
kben sinds ruim 10.000 (tevreden) km. in het bezit van een 205 1.4XS. Net als bij sommige andere (oudere) auto`s loopt mijn accu in 3-5 dagen langzaam leeg en hiervoor gebruik ik al een tijdje de `truuk met de accu pool`. Nu wil ik dit toch wel structureel gaan aanpakken en mijn vraag is of er type-typische plekken zijn voor mijn auto waar er stroom zou kunnen lekken (ik heb de dashb/deur lampjes allemaal al gecheckt).
Andere punten: ik controleer regelmatig de olie en na ruim 10.000 km is bijna geen olie verbruikt...Is dit bekend van dit type blok (van 16 jaar oud)?? Verder probeer ik, nu er 185.000 op de teller staat, te achterhalen wanneer de distributieriem is vervangen, maar dit is niet te zien in/rond de auto; hoe kom ik hier achter?
Ten slotte; zijn er meer xs rijders die rond de 100 km/u een extra (6e) versnelling zoeken?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Merijn
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat stroomlek zou je kunnen proberen op te sporen door de poolklem los te halen en er een proeflampje tussen te zetten en dan één voor één de zekeringen eruit te trekken tot het proeflampje uit gaat dan weet je in elk geval welke richting je moet gaan zoeken.
Peugeotmotoren gebruiken in princiepe weinig tot geen olie.
Als er nergens te achterhalen is of en waneer de riem is vervangen lijkt mij dat je hem het beste voor de zekerheid kunt (laten) vervangen, dan weet je tenminste waneer.
Deze versnelingsbakken zijn inderdaat wat kort maar daarvoor krijg je bij de stoplichten wel bergen trekkracht.
Bedankt voor je info. Ik heb afgelopen weekend een voor een de zekeringen los gehaald, maar het proeflampje bleef branden... Nu heb ik het idee dat er door een van de vorige eigenaren wat `gespeeld`is met de elektrische bedrading onder de motorkap (zo lopen er wat draden die nergens op aangesloten zijn ed.). Zou het kunnen zijn dat ergens in het elektrische deel van de motor wat stroom lekt, of had ik dit met de zekeringen opgespoord? Hopelijk heb je nog wat tips.
Merijn
19 jaar
Zeker wel, je komt nu in het ongezekerde deel.Als je voor bij accu kijkt dan zie je de pluskabel naar een soort van splitsing gaan .Door één voor één de draden los te halen kun je daar ongeveer zien welke kant je lek op gaat.
Ik wil hier even op inhaken, omdat mijn 205 soortgelijke symptomen vertoonde.
Ik heb eigenlijk vorige week een aantal lampjes vervangen (stadsverlichting en een standlicht waren stuk). Eigenlijk is het sindsdien dat ie nu na een dag of 2 a 3 de accu leegtrekt.
Zou ik daarbij in een fittinkje kortsluiting kunnen hebben veroorzaakt o.i.d.? (het is tenslotte een oude 205 uit 1990).
En hoe zit dat dan met dat controlelampje en de zekeringen? Doe ik dat door de min pool los te maken, 12 v lampje ertussen?
Alvast bedankt!
19 jaar
Luuk precies zo moet dat,en als er dan een verbruiker in zit gaat het lampje branden door dan één voor één de zekeringen eruit te halen kun je de hoeveelheid te controleren componenten verkleinen,let er wel op dat je het binnenlichtje uit doet.
Hai Merlijn,
Ik ben zelf ook in het bezit van een '89-er 205XS (TU3M mono-point injectie) die al 236000km achter zn bumper heeft. Olieverbruik is bij mij vooral vanwege een slechte nokkenas-oliekeerring; de zijkant van het blok is namelijk vanaf de nokkenas nat van de olie. Verder zie ik geen BMW-pluim achter mn auto met doorhalen in zn toeren dus het olieverbruik is idd erg miniem bij dit blokje.
120 km/h en 4000RPM op de teller is ook normaal, beetje schreeuwlelijk op de snelweg dus, maar door die korte versnellingsbak vraagt het XS-je er gewoon om sportief bereden te worden. Met die versnellingsbak kan die, met 'slechts' 1360cc, erg vlot uit de voeten.
In ieder geval; wen maar aan het autootje, er gaan erg weinig dingen spontaan stuk aan een 205. Ik heb tot nu toe alleen maar 'normale' slijtage dingen hoeven te vervangen (klop-klop).
19 jaar
Hoi, ik ben ondertussen het loshalen van de pluspool een beetje zat, dus ik wilde eens kijken waar de spanning vandaan kwam. Met een multimeter ging het niet (dat kostte mijn multimeter-zekering) maar de stroom was te laag voor mijn gloeilampje.
Wel viel me op dat ik elke keer een klik hoorde als ik de accukabel tegen de pool aan tikte. Na wat zoeken bleek het mijn startrelais te zijn! Die staat onder spanning als de motor uit staat. dat voelde ik ook na een nacht, want dan is ie gewoon warm. En als ik het relais eruit trek, lekt ie geen of aanmerkelijk minder stroom. Ik dus naar de winkel voor een nieuw relais, maar volgens de verkoper zou dat het probleem niet verhelpen, omdat hij dacht dat de kortsluiting tussen het contactslot en het relais moest zitten. maar hoe kom ik daar nou in vredesnaam achter??? Suggesties, waar en hoe te zoeken? (ik heb wel een dynamo uitgebouwd maar ben verder nog steeds leek! :-) )
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar