close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Zeer incidenteel maar vervelend lampje zelfdiagnose motor P0300

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo. Wij hebben nu voor de tweede maal (eerste keer 12-11-2010) te maken gehad met het gaan branden van het lampje zelfdiagnose motor waarbij de motor heel slecht gaat lopen. Na stilzetten van de auto en motor uit en opnieuw starten is het probleem weg!? Vorige keer gebeurde het op de snelweg. ANWB erbij geweest maar kon niets vinden dan foutcode P0300. Letterlijke melding van de ANWB in reparatierapport was: "Hield in en gaf P0300 aan. Brandstof erbij gedaan. Proefrit gemaakt en uitgelezen; geen storing. Life data gaf aan dat tijdens de storing de brandstofdruk 0 bar was; graag brandstofsysteem controleren." De dealer heeft dit gedaan en verder gekeken maar de oplossing ligt niet voor de hand. Nu lees ik vaker van complete onderzoeken, van alles vervangen en al met al een dure zaak dus vroeg ik me af of er ideëen zijn in welke richting te zoeken, te beginnen bij simpel en goedkoop? Het gebeurt dus zelden en we weten nu dat (inmiddels nu dus 2 keer) bij auto aan de kant zetten, motor uit en motor weer aan, het probleem weer weg is maar vervelend is het natuurlijk wel. Ik verneem graag; alvast bedankt voor de hulp!

Geplaatst door

M.J.Rog (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Frapante is overigens dat het op de zelfde locatie gebeurde! Bij het invoegen op de snelweg na een 180 graden bocht (naar rechts). Zal wellicht niets toevoegen richting de oplossing maar je weet maar nooit..

M.J.Rog 0

13 jaar

P0300 is een misfire op een niet gedefinieerde cylinder. Een misfire is het ontbreken van verbranding in een cylinder.
Verbranding kan wegvallen door het ontbreken van vonk of het ontbreken van brandbaar mengsel.
Ik vraag me af hoe de ANWB die brandstofdruk van 0 heeft vastgesteld. Als de druk 0 is loopt de motor totaal niet meer.
En volgens mij kun je die ook niet uitlezen.

Het probleem kan wel veroorzaakt worden door het kortstondig wegvallen/lager worden van de benzinedruk.
Daar kan die 180 graden bocht op van invloed zijn.
Hoe vol was de tank toen dit gebeurde? Bijna leeg, half of (bijna) vol?

oldford 0
badge

13 jaar

Dank voor je reactie! De man van de ANWB begreep er ook helemaal niets van. Bij de eerste keer (waar dus de ANWB bij kwam) was de tank ongeveer 20% en vandaag was de tank nagenoeg vol (gister getankt). Mijn vrouw had de auto in beide gevallen mee en zij omschrijft het slecht lopen van de motor tijdens het rijden alsof er iets aanliep (gas geven gaf het geluid, gas los was het weg) en bij uitstappen als het geluid van een kapotte uitlaat.

M.J.Rog 0

13 jaar

P0300
Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
M744 - Combustion misfiring on unspecified cylinders.
ME746 - Ignition misfiring.
S2000PM1/2 - Misfiring on one or several undetermined cylinders.

dus vonk niet goed
kan zijn dat bobine blok slecht is
wil graag weten welk merk bobine het is en laatste acht van chassis nummer
als het sagem is zal waarschijnlijk probleem in bobine zitten
eletrifill is in plaat er van gekomen
zat in bobineblok metaal deel niet goed vast en was kans dat op den duur los schoot met dit als gevolg
met behulp van de chassisnummer kan ik zien of missfire en bobine wissel bij deze wagen bericht van is en weet ik welk merk er nu op gaat

kans groot bobine blok + bougies
bobineblok is 130euro ex montage
bougies vv inc montage 80 euro ongeveer (denk dat hier dan ook bobine blok gratis gemonteerd word)

[quote=oldford]Ik vraag me af hoe de ANWB die brandstofdruk van 0 heeft vastgesteld. Als de druk 0 is loopt de motor totaal niet meer.
En volgens mij kun je die ook niet uitlezen.[/quote]
life data op de tester denk ik...

maarten4874 0
badge

13 jaar

dus vonk niet goed
kan zijn dat bobine blok slecht is
wil graag weten welk merk bobine het is en laatste acht van chassis nummer
als het sagem is zal waarschijnlijk probleem in bobine zitten
eletrifill is in plaat er van gekomen
zat in bobineblok metaal deel niet goed vast en was kans dat op den duur los schoot met dit als gevolg
met behulp van de chassisnummer kan ik zien of missfire en bobine wissel bij deze wagen bericht van is en weet ik welk merk er nu op gaat
=======================

Goedemorgen. Inmiddels gekeken naar het merk Bobine; dat is Bougicord (PBT-GF30 en BBC 2.2 NDT staan als typenummer erop aangegeven). Geen Sagem dus; bovenstaand probleem dus niet van toepassing? Laatste 8 cijfers van chassisnummer zijn 41789714. Ik verneem graag. Bedankt tot zover!

M.J.Rog 0

13 jaar

Het helpt niet bij de directe oplossing van het probleem maar:
Maarten, even doordenken. Stel voor de discussie dat er ergens een benzinedruk van 0 gegeven wordt.
Denk je dan niet dat je nog wat meer foutcodes zou moeten hebben? Benzinedruk ongeldig of Benzinedruk sensor signaal te laag?

Ik heb hier een Saxo staan met ook een 1.4 motor, maar daar zie je alleen het toerental in live data met EOBD.
En o ja, dat de motor EOBD compliant is. Zit geen benzinedruk sensor op, dus uitlezen gaat slecht.
Misschien dat die tester die je gebruikt ook pids laat zien die de auto niet support? Pleit niet voor de kwaliteit als dat zo is.

oldford 0
badge

13 jaar

@ oldford: ik las het verhaal zo; TIJDENS de storing (p0300) is de brandstofdruk 0 bar,dan ga ik ervan uit dat de brandstofdruk wel uit te lezen is geweest....
maar goed,door met de peugeot ----->>

maarten4874 0
badge

13 jaar

Als de brandstofdruk TIJDENS de storing 0 was, is dat geen live data, maar eerder Freeze Frame data.
Maar ook daar weer even doordenken: met een druk van 0 slaat de motor af.
De meeste benzinesystemen hebben geen brandstofdruk sensor - zeker in die tijd niet en zeker deze niet.
Met een druk van 0 verwacht je meer foutcodes.
Zo maar er van uit gaan dat alles wat je ziet klopt is niet verstandig. Zeker niet bij Franse auto's van dit bouwjaar.

In dit geval is het dus of een fout in de motor software die iets laat zien dat er niet op zit, of een fout in de scanner die pids laat zien die niet gesupport worden.

oldford 0
badge

13 jaar

ik zal voortaan langer doordenken oldford.

maarten4874 0
badge

13 jaar

Maar niemand kan mij verder helpen?

M.J.Rog 0

13 jaar

Ik heb er geen pasklaar antwoord voor.
Situatie in de gaten houden en zo veel mogelijk gegevens verzamelen op het moment dat het gebeurt.
Waar (altijd die ene 180 graden bocht)? Weer, zonnig, regen, warm, koud. Tankinhoud. Hoe lang al gereden? Net warm of door en door warm.
Of die situatie bewust gaan opzoeken en elke dag die betreffende bocht gaan rijden.

Met 2 maal voorgekomen is er te weinig data voorhanden om iets exact te kunnen zeggen.

oldford 0
badge

13 jaar

inderdaad geen info betreffende bobine probleem
maar dan nog kan de bobine de boosdoener zijn
weet niet hoe vervelend het probleem is en/of hoe vaak het voorkomt
maar eventueel bobine blok eruit halen en kijken of de vier rubbere tutten nog wel zwart zijn
is er een bruin dan bougies en bobine blok vervangen. dan was het deze cilinder die probleem gaf

betreking op symtonen heb ik wel het een en ander
maar allemaal betrekking op lucht en soms met storing of niet
echter dan kan ik deze storing code niet plaatsen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.