auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 307: Zekering 8 klapt als ik het contact aan doe

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: HDI

Geachte sleutelaars,

Ik heb een probleem met een Peugeot 307 HDI van 2004, zodra ik het contact aan doe klapt zekering nummer 8 (onder de motorkap) eruit, volgens het boekje moet deze zekering van de stuurpomp zijn, maar de auto wil ook gelijk niet meer aanslaan.
Op dit forum een stukje gevonden over een slecht geïsoleerde draad bij de radiateur, lopen zoeken maar niks gevonden, tevens de bedrading van de stuurpomp los gehaald en weer klapt de zekering eruit.
Volgens het originele boekje van Peugeot moet dit trouwens een zekering zijn van 70 A maar ik kan geen mini zekeringen krijgen groter dan 40 A dus dat is al vreemd.

Heeft hier iemand misschien een oplossing? Komt het vaker voor?

P.s. kan de auto niet uitlezen op foutcodes omdat de zekering steeds eruit springt.

Hopende op een antwoord.

Groetjes,

Berend

Geplaatst door

Big-B (0)
badge

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als het een kleine zekering is met F8 er bij, dan is dit een zekering die dient voor de EGR klep, de koelventilator incl het relais hiervan en de motorcomputer (EBE)
Mijn 1e gok zou zijn de bedrading van de koelventilator/relais koelventilator. Deze bedrading wil wel eens doorschuren/kortsluiting maken op het metalen balkje links onder achter de bumper thv de radiateur. Om dit goed te kunnen controleren kun je het best de bumper verwijderen of het stukje kunststof plaat wat aan de onderzijde vastzit aan de bumper.

hans4074 0
badge

10 jaar

Hallo Hans,

Bedankt voor je reactie, had de plastic kap onder de bumper al verwijderd, had dit al eerder gelezen op het forum en ook in mijn eerder bericht al vermeld.
Deze bedrading heb ik gecontroleerd en zit goed op zijn plek en geen slijtage verschijnselen.

Big-B 0
badge

10 jaar

Ik had het gelezen in je eerste bericht. Het is echter op afstand moeilijk in te schatten hoe handig en nauwkeurig je bent, oftewel of je de bedrading/kabelboom daar ook inderdaad goed hebt gecontroleerd? De zwaardere zekering (70A) waar je over spreekt, zit samen met nog een aantal zware zekeringen in een apart kastje verstopt hangend onder de BM34. De BM34 is de zekeringkast gelijk onder het deksel waar o.a. ook die F8 zekering in zit.

hans4074 0
badge

10 jaar

Hallo Hans,

De 70 A zekering had ik inderdaad ook al gevonden, deze was nog heel, heb de hele kabelboom uit elkaar geplozen die naar het relais van de koelvin gaat, elke kabel apart doorgemeten i.v.m breuk of iets dergelijks, niks te vinden, wel was de stekker wat gecorrodeerd en uiteraard ook vervangen, tevens aansluitpunten schoongemaakt.
Jammer genoeg geen effect, zekering f 8 klapt er nog steeds uit als ik hem op contact zet, hele zekeringkast ook al nageplozen ook hier niks te vinden.
Ondertussen nog de accu verwisseld omdat deze langzamerhand de geest gaf, ben een beetje op het einde van mijn latijn.
Ben niet echt een wizzkid met elektronica maar kan me wel redden, alleen kan ik hier verder echt niks vinden wat er loos kan zijn.

Groetjes,

Berend

Big-B 0
badge

10 jaar

Om even gericht voor jou in het elektrisch schema van Peugeot te kunnen kijken is het handig om de laatste 8 posities van het VIN te plaatsen zodat er op het juiste schema gekeken kan worden.

hans4074 0
badge

10 jaar

Is prima, zal dit morgen even plaatsen dan, ben alweer blij thuis te zijn na zo'n dag ;-)

Big-B 0
badge

10 jaar

Dit zijn de laatste posities van het VIN nummer 83705360 ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat ik de storing kan oplossen met je hulp.

Big-B 0
badge

10 jaar

Mogelijk is de bosdoener op te sporen door de resterende zekeringen eéén voor één uit te trekken terwiijl op de plaats van de zekering die uitspringt een multimeter aangesloten staat. Zodra de meter op 0 springt bij uithalen van een zekring heb je zoek richting/bosdoener.

voyager 0

10 jaar

Even gekeken op het schema op VIN. Wat je eens kunt proberen: op de BM34 (zekeringkast motorruimte) zitten een aantal stekkers. Je moet van die stekkers de GRIJZE 16 voudige (16 aansluitingen) stekker hebben. Dit is zo'n stekker met een rode ontgrendel-clip. In die grijze stekker zit op positie 14 de draad die voeding krijgt via zekering F8 en die draad gaat naar de elektronische module voor/van de koelfan. Knip deze draad eens door net na de stekker en kijk dan eens of de zekering F8 nog klapt. Bij o.a. de 307 werkt peugeot niet met draadkleuren, dus ik kan je dan ook geen draadkleur van die draad geven. Je moet dus echt naar het juiste nummer (14 in dit geval) op de rand van die stekker zoeken. Knip de draad nu niet gelijk achter de stekker af, maar op ca. 2cm zodat je de draad eventueel weer aan kunt sluiten met een waterdichte verbinding. Mocht de zekering dan nog springen, doe dan eens hetzelfde met de draad op positie 8 van de 16 voudige ZWARTE stekker. De draad die daar in die zwarte stekker op positie 8 zit, zit inwendig in de BM34 gekoppeld op dezelfde inwendige aansluiting als positie 14 van de grijze stekker, dus krijgt ook z'n voeding via F8. De draad die in die zwarte stekker op positie 8 zit, geeft voeding aan 3 onderdelen, namelijk de brandstof-voorverwarming, uitschakeling 3e plunjer op de HD pomp en het elektroklepje van de EGR. Gezien je eerdere metingen en controles richting de koelfan, kun je natuurlijk ook besluiten om de draad op positie 8 van de zwarte stekker als eerste door te knippen. Mag je zelf weten. :-)

hans4074 0
badge

10 jaar

En?

hans4074 0
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.