Hallo Allemaal,
Ik heb een probleem met mijn peugeot. De koelvin slaat niet aan als de motor heet wordt. Tijdens het rijden is dit geen probleem maar als ik in een file kom als de motor al warm is loopt de temperatuur snel op. Nu heb ik bij de zekeringen gekeken en de betreffende zekering bleek stuk. Nadat ik deze had vervangen en de motor stationair liet draaien om op te warmen sloeg de vin weer aan! Vervolgens sloeg de vin weer af omdat de motor afkoelde. De zekering bleek echter weer stuk. Omdat ik dacht dat de vin wellicht meer vermogen vroeg omdat deze een geruime tijd niet heeft gedraaid probeerde ik het nogmaals maar wederom brandde de zekering door.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is? De vin doet het dus gewoon en er is contact. Ik zou niet weten waar er kortsluiting kan ontstaan. Kan ik proberen om er een 30A ipv een 20A in te zetten? of levert dit weer andere problemen? Ik heb namelijk wel gelezen dat een koelvin makkelijk 30A kan trekken maar er zit niet voor niets 20A in lijkt mij.
Ik ben er benieuwd of iemand mij hiermee kan helpen.
Alvast bedankt voor de reacties.
Groet Jaco
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Controleer de kabelboom en stekkerverbinding eens van je koel fan , dat de zekering kapot gaat kan veroorzaakt worden door een kortsluiting of door
overbelasting (te zwaar draaiende ventilator motor byv. ).
Een zekering (20A) vervangen voor een zwaardere zekering (30A) is NOOIT aan te raden , Dit kan brand veroorzaken !!
(je zult niet de 1ste zijn die na zo`n expiriment een zwarte auto overhoud)
succes.
Heb je ook in het boekje gekeken hoe zwaar de zekering dient te zijn? 20 ampère is namelijk max 250 watt.
Bedankt! Ik zal de kabelboom nalopen. Ben alleen bang dat ik daarvoor eerst alles onder de motorkap vandaan moet halen om die te volgen maar dat is niet anders. Volgens het onderhoudsboekje hoort er ook gewoon 20A in dus dat zal ik maar aanhouden. Brand zitten we natuurlijk niet op te wachten. Maar als de kabels intact zijn draait de ventilator motor waarschijnlijk te zwaar? iets anders loopt er namelijk niet op. En als die te zwaar loopt moet er toch gewoon een hogere ampere in? of zie ik dat nou verkeerd?
Alvast bedankt!
groet Jaco
11 jaar
Als de ventilator motor te zwaar loopt (kan een mogelijkheid zijn) kan het systeem overbelast raken waardoor de zekering stuk gaat ,
Een zekering met een hoger amperage plaatsen zorgt er niet voor dat de ventilator beter gaat draaien .
Maar zorgt er eerder voor dat de kabels Te heet worden met alle gevolgen van dien ,
Een zekering dient de verbruiker en de kabels te beschermen tegen kortsluiting / overbelasting .
Aangezien je aan het begin van je topic #1 aangeeft dat de ventilator motor aanslaat als je er een nieuwe zekering in doet ,
en deze ook blijft draaien zolang dit nodig is , ga ik eerder uit van overbelasting dan van een kortsluiting .
(want bij een kortsluiting gaat een zekering meteen kapot).
Het beste kun je beginnen met het controleren van de ventilator motor , want mijn vermoeden gaat er naar uit dat hier de fout in zit .
succes .
En als die te zwaar loopt moet er toch gewoon een hogere ampere in? of zie ik dat nou verkeerd?
nee, als die te zwaar loopt moet je hem gewoon vervangen.
Oke bedankt voor de hulp! Omdat ie het niet lang geleden nog heeft gedaan heb ik toch hoop om hem aan de praat te krijgen. Ik kan wel met een andere peugeot vergelijken hoe soepel de vin draait. Morgen (4-6) ermee aan de slag en dan krijgen jullie de "uitslag."
11 jaar
Beste Limbra,
Bedankt voor alle suggesties. De vin die onder de kap zat bleek voor een grotere motor bestemd. Ik was er na eerdere mankementen al achter gekomen dat de auto (tweede hands gekocht bij een gerenomeerde garage) een keer schade had gehad. Waarschijnlijk is dit een frontale klapper geweest en was er een nieuwe vin nodig. Voor het gemak is er destijds maar een vin ingezet voor een 1.6 motor ipv een 1.1 motor die dus meer vermogen vraagt. De vin past natuurlijk wel maar steekt voor een derde uit bij de radiateur omdat die dus is berekend op een kleine motor. Al bij al dus weer een flinke kat in de zak aangeschaft voor 6.500 euro destijds bij een garage waarvan je denkt dat die te vertrouwen is. Ik heb er een lichtere vin ingezet (lang leve de autosloop!)en alles draait weer als een zonnetje.
Nogmaals bedankt!
Gr Jaco
11 jaar
Zou idd kunnen dat door de zwaardere (krachtigere) Fan de zekering steeds kapot ging .
Als het hierbij blijft en de auto verder goed functioneert en zijn werk doet , hoeft het niet perse een kat in de zak te zijn .
Maar fijn dat het opgelost is en thanx voor de feedback .
veel rijplezier maar weer.
gr. Limbra
Graag gedaan! Ik had vorig jaar ook al een lekke ABS pomp en nadat ik blikschade had aan mijn deur (vloog uit mn handen toen ik open deed in een "windtunnel") bleken ook alle ophangpunten voor de kappen al krom. Was nog een hele klus voor de schade expert om alles weer netjes te monteren. Een lekke ABS pomp lijkt mij ook geen kwaal voor een auto met 35.000 km. op de teller. Al met al nawee-en van een schade van voordat ik hem kocht, bij een garage welke pretendeert alleen kwaliteit te verkopen, die uiteraard wel op mijn rekening komen.
Shit happens zullen we maar zeggen! Mijn volgende auto haal ik wel bij Peugeot 604, die vervangt alles gelukkig meteen! ;)
Nogmaals dank.
Gr Jaco
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar