Peugeot 406: 'zuigend gierend' geluid bij intrappen koppeling.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 1800 16v

Als ik de koppeling intrap hoor ik soms een vreemd 'zuigend gierend' geluid. Net of er iets aanloopt of slipt. De koppeling werkt wel perfect. De koppelingsplaten zijn volgens mij niet versleten. Auto 'trekt' nog uitstekend. Het geluid is het ene moment sterker aanwezig als hat andere. Nogmaals alleen! bij intrappen van koppelingspedaal. Multi-riem is wel pas vervangen; kan dit ermee te maken hebben? Wie herkent dit geluid? Wat moet ik eraan laten doen?
Vriendelijke groet S. Dijkstra.

S.

Geplaatst door S. (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

patrick20 (0), 16 jaar geleden

een gierend geluid in de friktie duid vaak op een rotte druk/trek lager

S. (0), 16 jaar geleden

ho patrick,
Wat bedoel je preies met een rotte druk/trek lager?

mcitr. (0), 16 jaar geleden

op de drukgroep zit een lager dat er voor zorgt dat de draaiende drukgroep kan worden ingedrukt. dit doe je vanaf je pedaal met een kabel. op het moment dat je je pedaal indrukt drukt het lager op de drukgroep. Als het lager kapot is hoor je het op dat moment gieren. vaak het begin van het einde. ik zou er mee doorrijden tot je echt gekke geluiden gaat horen. dit is meestal de oorzaak van vervanging van de koppeling. de platen zijn zelden versleten.

Santa (0), 16 jaar geleden

[quote=mcitr.]vaak het begin van het einde. ik zou er mee doorrijden tot je echt gekke geluiden gaat horen.[/quote]
IK zou er juist NIET te lang mee blijven doorrijden, MITS je handig bent in het schakelen EN terugschakelen ZONDER gebruik van de koppeling te maken....!

Het zal niet de eerste keer zijn dat de boel door zo'n pokke-lagertje vastslaat met meer schade als gevolg.....

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Echt kwaaltje bij Peugeot en Citroen bakken. Meestal wordt het druklager door de drukgroep heen geperst met alle gevolgen van dien. Doorrijden is niet wenselijk al was het alleen maar omdat je dan onverwijld komt stil te staan en de koppeling echt niets meer doet. Beter is gewoon de auto in te plannen en er rekening mee te houden. En ze willen ook nog wel eens volledig aan gort gaan. Maar op de sloop zijn er zat te vinden....

Sytze

mcitr. (0), 16 jaar geleden

laatst hadden we een Ford die had het ook. je kunt echt heel lang rijden met een herriemakend druklager.
maar idd, alle koppelingen tot nu toe allemaal zoals Sytze aangeeft

S. (0), 16 jaar geleden

Na vervanging van lager, drukgroep en koppelingsplaten probleem opgelost. 'Koppeling' gaat stukken lichter en geen rare geluiden meer. Nu maar hopen dat het geheel weer ruim 200.000 km. mee gaat! Dank voor jullie bijdrage.

406driver (0), 16 jaar geleden

Dag Sjoerd,
Hoe veel uur werk was het om de drukgroep en de koppelingsplaten te laten vernieuwen of wat heeft het gekost?

groet.

S. (0), 16 jaar geleden

Simon,
Volgens een zeer bekende (ook landelijke) peugeot-dealer hier in de buurt moet je rekenen op plm 'een dag' werk à 65 euro per uur en 200 euro aan materiaalkosten. Dus in het meest gunstigste geval kom je dan op 720 euro. Er hoeft echter maar iets tegen te zitten en je zit al snel op 800 euro. Gelukkig heb ik de reparatie op een andere manier op kunnen lossen.

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

800,-? De helft komt eerst vriend.....en is lang geen dag werk. Sommige mensen willen zeker instant rijkdom...

S. (0), 16 jaar geleden

Sytze,

Wat bedoel je met: 'sommige mensen willen zeker instant rijkdom'.....?
Mijn bovenstaande beschreven berekening heb ik toch echt van de dealer door gekregen.

Santa (0), 16 jaar geleden

Dealer (door sommigen verguisd en ook wel STEALER genoemd...)......
Het moge natuurlijk wel bekend zijn dat de dealers met vastgestelde bedragen werken en veel meer "kosten" hebben dan een universeel.
Maar ja, wie betaalt dat mooie dealerpand ook alweer???

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Ahum...let op: de set kost compleet 179,-. Dan blijft er volgens Sjoerd over 621,- Dan voor de bak olie nog een paar tientjes dus hou je een kleine 600 over voor arbeidsloon. Dat vind ik voor 4 tot 5 uurtjes werk ruim bemeten. Maar goed, ieder mag rekenen wat ie wil en als de klanten er happy mee zijn.....ach prima toch?

sel (0), 16 jaar geleden

Ik heb inmiddel mijn 406 8klepper verkocht. Heb een 406 hdi uit 2003 gekocht, kleppen, koppeling, dgi-injector.. dat werd mij even te veel.. hopelijk meer geluk met deze hdi.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.