close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Stabilisator stangetjes voorzijde vernieuwen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: EW10, 2.0 16V

Hallo,

Op de brug heb ik gezien dat mijn 406 speling heeft op de 2 stabilisator stangetjes die tussen torsiestang en veerpoot zijn gemonteerd. Dit rammelt tijdens het rijden, dus ik ga ze vernieuwen. Vraag hierbij is wanneer deze stangetjes spanningsvrij zijn. Ik heb de beschikking over een kolombrug, dus waarbij de wielen vrij hangen. Wanneer ik dan het wiel eraf gehaald heb, kan ik er goed bij. Is dit de beste methode om dit te doen of blijft er zo veel spanning op de stangetjes staan? Ik heb namelijk ook een oprij-brug, maar dan kun je er eigenlijk niet echt goed bij.

Groeten,

Erwin

Geplaatst door

Erwin2907 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gewoon op de kolombrug, heb ze bij de 406 van m'n vader vorige maand vervangen. Dat heb ik gewoon gedaan door de auto op de krik te zetten en vervangen maar, het is een karweitje van niks

Succes
205 FREAK

205freak 0

17 jaar

gaan veelvuldig stuk, zijn niet zo duur, bijvb bij de Brezan; bonnen bewaren, als ze weer gaan gewoon om vervanging gratis vragen. demontage doe ik bij de onderste bijna altijd door de moer en bout er af te slijpen. de bout draait altijd zo vast mee dat het inbusje om de bout tegen te houden doldraait.

mcitr. 0

17 jaar

Peugeot gebruikt geen inbus maar Torx. Wellicht als je de goede maat torx gebruikt, dat deze dan niet dol draait.

Richard9710 0

17 jaar

De moeren van de stabistangen zullen zeker vast zitten, daar helpt zelfs een torx niet tegen.
Doorslijpen is echt de beste oplossing om ze te demonteren

205freak 0

17 jaar

[quote=Richard9710]Peugeot gebruikt geen inbus maar Torx. Wellicht als je de goede maat torx gebruikt, dat deze dan niet dol draait.[/quote]
Niet te hard roepen jongens! Heb de nieuwe hier liggen(met ijzeren kogelhuis) en zijn allemaal met inbus 5 mm. Neemt niet weg dat het losmaken alleen vlot gaat door middel van slijpen natuurlijk. Pracht systeem.....maar het werkt maar 1 keer!

Sytze

sytze 0
badge

17 jaar

Systeem van niks, bij de 1.9 GTI uit 87 kon je tenminste nog een zeer platte sleutel (maat weet ik niet meer)kwijt tussen het plaatje aan de veerpoot en het kogelhuis. Dan had je tenminste wat te zeggen met je gereedschap.
Zolang het nieuw is werkt t prima , daarna houd het al op

205freak 0

17 jaar

15 mm! Kan op de huidige ook nog wel eens passen.

sytze 0
badge

17 jaar

[quote=sytze][quote=Richard9710]Peugeot gebruikt geen inbus maar Torx. Wellicht als je de goede maat torx gebruikt, dat deze dan niet dol draait.[/quote]
Niet te hard roepen jongens! Heb de nieuwe hier liggen(met ijzeren kogelhuis) en zijn allemaal met inbus 5 mm. Neemt niet weg dat het losmaken alleen vlot gaat door middel van slijpen natuurlijk. Pracht systeem.....maar het werkt maar 1 keer!

Sytze[/quote]
Uiteraard geloof ik dat niet aangezien in een week of 3 terug nog het complete fusee heb vervangen en daarbij ook de bovenste kogel van de stabilisatorstang heb los gemaakt en ik me niet kon herinnerren daar een imbus voor te hebben gebruikt. En de rest van de auto zit met torx in elkaar. Maar helaas, ik had het mis, het is inderdaad een inbus. Maar zoals ik al aangaf, de bovenste kogel heb ik los gemaakt, gewoon met een dopsleutel.

Richard9710 0

17 jaar

Bedankt voor de tips, ik zal de bouten + moeren zeker meebestellen.

Erwin2907 0

17 jaar

Moeren zitten er standaard bij geleverd.....

sytze 0
badge

17 jaar

En de bouten zitten er natuurlijk al aan.
Check effe of je de goede hebt Erwin, er zijn twee types.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Hoi Pieter,
Ik zie het, de scheiding ligt volgens Masterbase bij serienummer 7665. Mijn identificatienummer eindigt op de cijfers 81201707. Ik neem aan dat het gaat om de cijfers 1707 en dat ik dus de eerste versie moet hebben? Of bedoelt men met het serienummer iets anders dan het identificatienummer?

Erwin2907 0

17 jaar

De verschillen zitten blijkbaar in de aansluitingen. Er is een versie met 2 haakse zijden en 1 met een haakse + rechte zijde. Ik heb die met 2 haakse zijden. Misschien is er daarom ook de discussie over imbus of torkx.
En dat het losslijpen maar eenmalig is maakt niet uit als de bouten + moeren erbij zitten. En anders kan ik altijd nog de hakhamer gebruiken :)

Erwin2907 0

17 jaar

Door dat je er een inbus inzet rek je de bout op de eerste slagen gaan best en dan loop de moer vast omdat door de inbus de bout te wijd word.
Hou hem vast met een waterpomp tang en je draaid hem zo los.
De zelfde soort stangen zitten op de achteras nu hoor ik daar ook een rammel welke moet je dan vervangen de korte dikke of de wat langere?
Groeten Jan

depex406 0

17 jaar

Moet je even kijken welke speling heeft. De kleine plastic stangetjes hebben bij mij nog nooit speling gehad. De spoorstangen heb ik bij 2 verschillende 406en totaal al 6 keer vervangen.

Richard9710 0

17 jaar

Oke bedankt

depex406 0

17 jaar

Erwin, is het inmiddels gelukt ze te vervangen ?

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Ik ga donderdag aan de gang ik heb inmiddels ook ontdekt dat voorste fusee kogels kapot zijn hij ging steeds vreemder sturen .
En donderdag ga ik het spul erin zetten en laat ik hem uitlijnen.
Nog tips voor het inzetten van de fusee het ziet er makkelijk uit?
Groet Jan

depex406 0

17 jaar

Zorg dat je vinger niet tussen het fusee en de draagarm zit als je de draagarm van de bout van de fuseekogel slaat. Mijn vinger kon daar niet goed tegen (heb nog steeds een bloeduitstorting onder mijn nagel zitten, maar dat komt ook wel weer goed). Let ook op dat zodra je het fusee los hebt, je de aandrijf as goed in de bak gedrukt houd. Anders loopt de bakolie er uit.

Richard9710 0

17 jaar

Dat is goeie ja ik doe er wel een sjorband oid omheen .
Groet Jan

depex406 0

17 jaar

Hoi Pieter,

Ik heb ze in bestelling staan. Ik zal hier nog posten als het gelukt is.

Erwin

Erwin2907 0

17 jaar

[quote=Richard9710]Zorg dat je vinger niet tussen het fusee en de draagarm zit als je de draagarm van de bout van de fuseekogel slaat. Mijn vinger kon daar niet goed tegen (heb nog steeds een bloeduitstorting onder mijn nagel zitten, maar dat komt ook wel weer goed). Let ook op dat zodra je het fusee los hebt, je de aandrijf as goed in de bak gedrukt houd. Anders loopt de bakolie er uit.[/quote]
Zal ik je ook nog even op de vingers tikken? hahaha

Je moet op de draagarm slaan en nergens anders op. Je voelt je lekkerder in een Peugeot.........met een zere klauw.

sytze 0
badge

17 jaar

[quote=Richard9710]Zorg dat je vinger niet tussen het fusee en de draagarm zit als je de draagarm van de bout van de fuseekogel slaat. Mijn vinger kon daar niet goed tegen (heb nog steeds een bloeduitstorting onder mijn nagel zitten[/quote]
dit bovenstaande zegt meer over de manier van sleutelen dan over het fusee opzich!! met een beetje inzicht had je een blauwe nagel natuurlijk kunnen voorkomen...... maarja! tegenwoordig wil men doehetzelfen, de echte doehetzelfer kan niet zonder verbanddoos [url=http://imageshack.us][img]http://img503.imageshack.us/img503/4372/...[/img][/url]

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Ik heb er 1 fusee in ik heb de remklauw en de schijf eraf gehaal kon ik er goed bij bout los even verwarmen tikkie ertegen en los.
Alleen wat zat die fusee vast in die veerpoot uiteindelijk met een pijpetang vanuit de verwarmings techniek kreeg ik hem los.
Wat me wel opviel is dat het beruchte stangetje naar de stabilsator er ook weer beroerd uit ziet het rubber kapje hangt weer los heb ik met de kerst erin gezet.
groet jan

depex406 0

17 jaar

Ik twijfel bij de stabilistator verbindingsstangen toch wel aan de kwaliteit van de verschillende leveranciers. Jan weet je toevallig welke jij eronder hebt gezet ?

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Merk weet ik niet maar ze komen van de Rie automatrialen in bennekom.
Ik ga hem weer vervangen ik zal eens kijken wat voor merk het is.
En ik heb ook zo mijn twijfels over de kwaliteit

depex406 0

17 jaar

Als ik via masterbase en hbase kijk zie ik ook veel verschillende leveranciers met verschillende prijzen. Weet toevallig iemand wat er origineel gemonteerd wordt ?

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Ik heb originele stangetjes van Peugeot gekocht, ca. 40 euro per stuk. P-nummer 5087.48
De stangetje zijn legergroen van kleur en er staat een soort driehoekig merkje op met daarachter e tekst W6 19
De gewrichtjes worden aan een kant afgedicht met een wit plastic dopje en aan het beweegbare deel met een rubber hoesje met nummer 020 061 029 012 * erin gegoten. Ook weerk het driehoekige merkteken.
Ik ben uit voorzorg maar voor origineel gegaan, liever een paar tientjes meer uitgeven. Best kans dat de stangetjes al eens gemodificeerd zijn omdat ze toch nogal snel slijten.

Erwin2907 0

17 jaar

Die had je nou net niet moeten hebben. Je moet diezelfde hebben die een metalen huis hebben. Die van plastic zijn zo stuk.

sytze 0
badge

17 jaar

[quote=depex406]Merk weet ik niet maar ze komen van de Rie automatrialen in bennekom.
Ik ga hem weer vervangen ik zal eens kijken wat voor merk het is.
En ik heb ook zo mijn twijfels over de kwaliteit[/quote]
Jan als ze nog maar een half jaar oud zijn dan zou ik er mee terug gaan. Van zoiets mag je toch wel meer kwaliteit verwachten.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

[quote=sytze]Die had je nou net niet moeten hebben. Je moet diezelfde hebben die een metalen huis hebben. Die van plastic zijn zo stuk.[/quote]
Sytze heb je een aanbeveling voor een specifiek merk ? Via een paar onderdelensites vind ik alleen maar van die types met kunstof deel.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Bel dit bedrijf maar eens: Carfix in A,dam 020 6880348.

sytze 0
badge

17 jaar

@Pieter.
Zal ik eens doen maar vermoed al wat ze zeggen we kunnen die dingen niet aanslepen lig aan Peugeot of de wegen .
Ik zal ook eens naar Carfix bellen.

depex406 0

17 jaar

het huis is niet van platic, alleen het afdek kapje.

Erwin2907 0

17 jaar

Stangetjes uitgewisseld. De moeren zitten niet bij de nieuwe stangetjes. Daarom eerst de draadeinden netjes schoongemaakt en in de kruipolie gezet voor ik deze losdraaide. De moeren met een luchttol loshalen scheelt ook, de bout heeft dan bijna geen tijd om mee te gaan draaien.
De draad die uitsteekt, daar kun je een binnenzeskantsleutel inzetten, dus het slijpen etc. is mijns inziens nooit nodig.

[url=http://img520.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img520.imageshack.us/img520/1229/...[/img][/url]

Erwin2907 0

17 jaar

En Erwin hoe rijdt de auto ? verbetering ? minder rammelen ?

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Ja, het uurtje werk is de moeite waard geweest. Auto rammelt niet meer. Bovendien zou hij theoretisch gezien nu strakker moeten rijden (minder overhellen), maar dit is niet echt merkbaar in de praktijk. We zullen zien hoe lang deze stangetjes het volhouden. Ik zag trouwens aan de achterwielophanging soortgelijke stangetjes, maar deze rammelen nog niet. Heb jij ook last van het gerammel, of zijn ze bij jou nog goed? Je kunt het beste je wiel vrij hangen voor dit klusje, de stab.stang is dan bijna spanningsvrij.

Erwin2907 0

17 jaar

Op een slechte klinkerweg heb ik een beetje een rommelende rammel. Niet zo'n probleem maar als het deze stangen zijn is het de moeite wel waard. Zat er iets van speling of slijtage op de oude stangen ?

pieterp9094 0
badge

17 jaar

ja, als je het makkelijk wil voelen moet je je wiel vrij hangen (spanning van stangetje af) en er dan flink aan trekken. Je voelt dan de speling. Het kan ook met de wielen op de grond, dat heb ik ook gedaan (op de oprijbrug athans) en toen kon ik het ook voelen. Je moet dan alleen wat harder rammelen om het te voelen.
Het uitwisselen is een peuleschil.
Heb jij nog naar dat bedrijf van Sytze gebeld wat zij hiervoor hebben?

Erwin2907 0

17 jaar

Bedankt voor de info, dan kruip ik er ook nog eens onder. Nee geen contact meer gehad met dit bedrijf. Misschien heeft Jan al wat info.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Ik heb eerst een ander probleem opgelost namelijk de rubber bus in de motorsteun boven op de motor is los en dat gaf een geluid daar konden die stangetjes niet tegen op, ik ga nu eerst een week naar Barcelona dus de enige Peugeot die ik komende week zie is die van een spaanse taxi.
Groeten Jan

depex406 0

17 jaar

Ongelooflijk hoeveel Peugeot 406 daar bij de luchthaven staan maar dit terzijde .
Ik heb inmiddelis beide fuseekogels en rechtsvoor weer een een stangetje vervangen maar de grootste lawaaimaker was een defecte reactiestang boven de motor waar het rubber helemaal verdwenen was en elke keer met gas geven en loslaten er een harde bonk te horen was deze reactiestang kon alleen de dealer leveren maar er zat een levertijd op van 6 weken ik heb hem eerst voor nood met een rubberslang opgevult wat al veel scheelde en bij mijn oude vertrouwde sloperij een stang gehaalt.
Door dat het rubber eruit was had de motor veel beweging waardoor er een enorme scheur in de gasslang gekomen was wat best een gevaarlijke situatie is.
Wat me eigenlijk erg boos maak want omdat ik gestoord werd van het geluid heb ik in februari de auto naar een peugeot dealer gebracht en deze heeft de hele uitlaat vervangen want volgens de monteur was het de uitlaat en deze was nog geen 3 jaar oud maar ik dacht als het gebonk maar stopt nee dus hielp niks en blijkt het deze stang.
Groeten Jan

depex406 0

17 jaar

Ik heb een incidentje gehad met een verborgen kuil in een berm. Gevolg landing op de stabilisatorstang en krom verbindingsstangetje. Ik heb 'm verwijderd. Is zonder rijden APK-afkeur?

AS1 230

17 jaar

Ja volgens mij wel.

depex406 0

17 jaar

dat is ook niet echt goed voor je weggedrag, je auto helt nu meer over in de bochten?

Erwin2907 0

17 jaar

Is zonder stabilisatorstang rijden APK-afkeur? Nee
Alleen bij bedrijfsauto's.

Echter niet bevorderlijk voor het weg gedrag. (Met kromme doorrijden nog slechter)
Oiram

Zo op het oog lijkt de stab. stang zelf ok. Hoe kritisch komt een eventuele afwijking in die stang?
Ik bedoel, als ik een nieuw reactiestangetje plaats terwijl de stab. stang niet 100% recht meer is, gaat dat problemen geven?

AS1 230

17 jaar

de stang is gemaakt van verenstaal, die plooi je niet zomaar. Als er geen zichtbare schade is zou ik gewoon het stangetje vervangen.

AR 67202 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.