close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 205: Zuiger beschadiging

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: TU1M

Per ongeluk is een stuk metaal in mijn motor gekomen. Dit heeft flinke beschadigingen aangebracht aan de cilinderkop maar ook een kleine beschadiging aan de zuiger. Bij de sloop kan ik voor 40 euro een nieuwe cilinderkop kopen. Kan iemand uit ervaring vertellen of de beschadiging zoals op de foto te zien is nog te repareren is indien ik alleen de cilinderkop vervang. Daarnaast heb ik een koppakking van 2,5 jaar oud die helemaal in takt eraf is gekomen en alle kopbouten, zou ik deze kunnen hergebruiken zodat de motor nog wel 10 jaar kan lopen.

[img]http://i55.tinypic.com/a0dttc.jpg[/img]

Geplaatst door

juulh009 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

koppakking incl bouten dien je ten alle tijden te vervangen, zijn voor eenmalig gebruik!

betreft de schade, lastig te beoordelen van af een foto

zitten er geen krassen in de wanden ?

De wanden zijn volgens mij wel in orde, dit zal ik beter moeten bekijken bij daglicht. Er heeft een bitje uit een bitjesset vastgezeten tussen de inlaatklep. Helaas heb ik het niet gezien dat het erin is gevallen, behalve dat het ontbrak uit de sleutelset. Toen dacht ik dat ik die wel terug zal vinden ergens, maar helaas in de motor

juulh009 0

13 jaar

De vraag is of de bovenste zuigerveer ( compressieveer ) niet vast zit. Zo niet, zou ik het wel aandurven om de zuiger te laten zitten en dan eventueel een andere kop er op. Kwestie van het carter demonteren en de zuiger er uitpakken. Moet ook gedaan worden om een andere zuiger te monteren, dus wat dat betreft geen extra werk.
Wel oppassen dat de cilinderbussen niet naar boven komen. Deze kun je blokkeren door er even een metalen plaat overheen te leggen en vast te draaien met de oude kopbouten. Anders moet je de voetpakkingen ook nog vervangen.

moderator 0
badge

13 jaar

Kopbouten kunnen blijven staan. Moeten wel gecontroleerd worden op lengte maximum 176 mm.
Ik meet ze altijd na, maar heb er nog nooit 1 moeten vervangen.
Koppakking kost origineel (oe nr 9677399780 ) nog geen 13.50 euro !

GOVA 0
badge

13 jaar

Bedankt voor de reactie.
Ik kan het helaas niet bij de groothandel inkopen, de prijs in Enschede voor een koppakking zal wel maal 2 zijn. Maar ik snap niet zo goed waarom de oude koppakking er niet op zou kunnen, het materiaal is immers toch hetzelfde gebleven als dat het tussen twee stukjes metaal met een paar schroefjes vast zit. De motor in mijn 205 is maar een 1.1 liter atmosferisch, kan toch nooit veel te lijden hebben.

juulh009 0

13 jaar

Een pakking komt nooit 100% op de oude plek terug. Deze heeft zich gevormd bij de 1e montage.
Gewoon vervangen.

moderator 0
badge

13 jaar

De zuiger kan je wel laten zitten.
Ervaring heeft geleerd dat in zulke gevallen vaak nadien drijfstanglagerschade optreedt. De krachten die de lagers te verwerken hebben gekregen zijn namelijk enorm, wat vaak resulteert in kleine beschadiging die dan na enkele 100 en km erger wordt. De motor gaat dan ratelen en uiteindelijk loopt het lager helemaal kapot.
Helaas kan je dit niet meer verhinderen.
Dus gewoon proberen en hopen dat je geluk hebt. Indien niet, andere motor zoeken.

Harald4118 0

13 jaar

Uiteindelijk de koppakking vervangen maar de bouten hergebruikt. De auto heeft nu inmiddels 200km gereden en het lijkt erop dat het goed gaat. Bedankt voor jullie hulp.

juulh009 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.