close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Pontiac Trans Sport: Pontiac Transsport 1996 3.8 vakt soms geheel uit

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.8

Ik heb sinds kort een pontiac transsport 1996. Deze valt soms tijdens rijden, bijvoorbeeld met gas los naar een stoplicht of in een bocht soms uit. Na stoppen en starten doet hij het gewoon weer.
Enkele keer, valt hij tijdens rijden in bebouwde kom ook uit. start dan weer, loopt heel even en slaat dan weer af. dit kan soms 10 keer herhaald worden ( dan sta je dus een kwartier op de weg de boel te blokkeren) en dan doet ie het weer weken lang goed.
Ik denk zelf aan de krukas sensor, maar ben daar niet zeker van.
Mijn vriendin Gaby ( zij rijdt deze auto altijd) denkt wel eens dat het eraan ligt aan de airco die aanstaat?

Ik ben vanuit belgie in 1 keer terug gereden met airco aan, en er is niets gebeurt?

Iemand een idee?

Groet Sander

Geplaatst door

Gaby1996 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Sander, als je voor de auto staat en je kijkt onder de kap, dan zie je daar boven de v-snaar een batterij met bobines en bougiekabels. Dit is dus het ontstekingsdeel van de pontiac, erg storingsgevoelig.
Merk nu je bougiekabels even met en plakbandje met cilindernummer er op, en haal met een dopje 5,5 de bobines los. je ziet nu de ontstekingsmodule, die zit voorop met een boutje 7 vast aan de stekker, deze loshalen en ff inspuiten met contactspray.
Nu zie je een aluminiumplaat, waarschijnlijk zwaar geoxideerd, deze zit aan de onderzijde vast met 3 moertje 10, onder de koperen vierkantjes die je ziet. deze losdraaien vanaf de onderkant endan de plaat even met staalwol weer oxidatie vrij maken, even een massakabel maken (niet te dun!!) en deze bij het weer vastzetten verbinden aan 1 van de 3 (koperkleurige) boutjes (aan de onderkant natuurlijk!) deze kabel aan het blok of aan het schutbord bevestigen en daarna alles weer terug monteren, wss ben je dan van het probleem af.
suc6
Peter

Mercury 0
badge

17 jaar

Peter, ik ben vandaag direct aan de slag gegaan, fluitje van een cent. Nu maar hopen dat het goed is.
Zat inderdaad veel aanslag op.
Ik zag vandaag nog wat anders........ als ik in de vrij sta en ik geef gas tot bijvoorbeeld 2000 toeren, zie ik de toeren teller soms schudden, ook gaat het management control lampje branden.
Heeft dit ook hiermee te maken.
Tevens....heel erg bedankt voor het snelle reageren, op deze manier kan ik heel wat dingetjes zelf even uit proberen.
De auto is trouwens zowieso niet zo goed...als ik op crouse control rijd bij 80, schudt de motor.
Helaas heb ik al begrepen dat er dan toch echt een revisie aan zit te komen.
Maar ja, het blijft een ideale auto voor een groot gezin( 4 kinderen) en mijn vrouw wil persee een witte.
Dus zij gelukkig.....en ik sleutelen.

Groet

Sander

Gaby1996 0

17 jaar

Het schudden heeft wss te maken met de ontsteking, als je geluk hebt ben je er nu vanaf, als je pech hebt zit er nog iets fout in een van de 3 bobines of in de ontstekingsmodule (die onder de bobines zit) bobines gewoon bij een sloper in de buurt weghalen (en liefst niet 1 die gespecialiseerd is in amerikanen, want die vragen vaak net zoveel voor een gebruikte als wat een nieuwe kost)de bobines kun je gewoon ff simpel testen met een extra bougiekabel en een extra bougie, je trekt 1 van de bougiekabels van de auto van de bobine af, zet ff met een tierip de extra bougie vast aan de massa van het blok ergens (ik zelf gebruik altijd het hijsoog) dan zet je de extra kabel op de bobine en dan start je de auto, vonkt de bougie, dan is die bobine voor die cilinder goed, zo check je alle 6 de cilinders. is er op alle 6 vonk dan is de ontsteking goed, maar wordt het misschien wel eens tijd om de bougies te vervangen, de voorste drie zijn een makkie, de achterste 3 zijn iets lastiger maar met wat hulpstukjes uit de doppenset wel te doen, ff het opstapje van je vrouw uit de keuken lenen, dan hoef je niet zo ver te rekken(tip) ;-) draai ze eruit met nog een beetje warme motor, dat wil beter want ze willen nogal eens vreselijk vast zitten. erin draaien met koude motor, handvast en een heel klein tikje vastzetten daarna met de sleutel want anders krijg je ze d'r haast niet weer uit. een set nieuwe bougiekabels willen ook wel eens helpen. wat is de kilometerstand? mijn laatste 3.8 transsport heb ik tot 295000km meegereden en toen weggedaan omdat ik graag het nieuwe type wilde (zo'n mooie blauwe met goudzilver onderlangs en ik heb d'r nu 1 uit 2001 met 130000 op de klok) maar was op ook af en toe wat ontstekingsellende na nog niet echt op motorisch of technisch, wel wat roest aan de bodem. Voor evt. tekeningen oid mail mij maar ff.
Suc6
Peter

Mercury 0
badge

17 jaar

Nou, leuke ervaring die bougies vervangen. Het enge is als je hem losdraait dat je het gat niet meer kan vinden om hem erin te draaien, maar alles in 1 keer gelukt. Helaas het probleem is nog steeds daar. Ik wordt altijd telefonisch op de hoogte gehouden door mijn vriendin. ( grote paniek dus). Laatst zelf maar weer eens een stuk gaan rijden. ik zal het rare probleem nog eens proberen te omschrijven. Als ik bijvoorbeeld 80 rijdt, zie ik heel even de toerenteller terug vallen en weer naar boven schieten, de auto schokt, alsof hij uit gaat en weer aan. schakelt terug en rijdt weer gewoon, dit doet hij soms binnen 10 minuten 3 keer en vervolgens rijdt hij een half uur goed. Ook heb ik mijn vriendin gehoord dat zij soms plank gas geeft en niet harder dan 40 km haalt.
Dit bij lage toeren, dus het is niet de bak die slipt. Heb jij nog een idee wat ik doen.

Ik ga zeker nog een hele ontstekingsmodule halen op de sloop, maar heb daar niet zoveel tijd voor.
Echter weet ik niet of dit wel de oplossing gaat geven.......heb nog steeds gevoels matig het gevoel dat het de kruskas sensor is of wellicht de computer.
Mijn vriendin geeft ook wel eens aan dat het lijkt alsof het elke keer het ergste is na het tanken.
Het symptoom lijkt ook wel op een benzine te kort, of zoiets, maar dan zou dat eerder bij een bijna lege tank moeten zijn, en niet bij een volle Toch?

Graag je reactie...en bedankt zover

Groeten

Sander

Gaby1996 0

17 jaar

Goed, nog steeds een probleem dus , heb je de bobines al gecheckt zoals ik boven omschreven heb? je kunt de bobines onderling gewoon uit wissellen dus die van 3/6 kun je ook op 5/2 zetten of 4/1 zo kun je checken of het in je ontstekingsmodule zit of in 1 van de bobines. Bij een volle tank is vreemd, maar het zou te maken kunnen hebben met de brandstof retour leiding of de luchtmassameter, deze zit vooraan net achter het luchtfilter, een zwarte platte sensor met een stekker eraan, krukassensor is het 100% zeker niet, is die stuk, dan vonkt ie never te nimmer ooit meer en krijg je hem nooit meer aan de praat. Haal eens en bus goede contactspray en haal alle stekkers dieje ziet ff los en spuit die ff goed in, de kabelboom boven de stuurbekrachtigingspomp is ook zo'n lastige, daar wil ook nog wel eens een slecht contact zitten. misschien heb je een dichtzittend benzinefilter?
Nog ff weer de bekende tip, www.pontiac-transsport.de hier zitten de echte transsport freaks, stel je vraag in het duits of in het engels, ze helpen je altijd en hebben werkelijk alle know-how.
voor parts heb ik wel enige adressen, maar dan moet je me ff e-mailen
suc6
peter.

Mercury 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Pontiac Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.