Hallo iedereen,
Ik heb een erg vergelijkbaar probleem als op http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... , maar ik heb wat extra informatie en vragen dus vandaar deze post.
Vanaf ongeveer een week geleden start de motor steeds moeilijker. De startmotor ging bij iedere keer weer wat langzamer/moeizamer. Typisch wat je krijgt met een lage accu-spanning. Nadat de motor zelf aanslaat draait alles helemaal zonder problemen.
Een paar dagen geleden had de startmotor geen kracht genoeg meer om de motor aan te krijgen. In eerste instantie dacht ik dus aan een te lege accu. Ik rijd veel korte stukjes, in theorie mogelijk (accu is nog geen jaar oud overigens). Toen met startkabels naar andere accu proberen te starten, maar dat maakte niets uit (motor andere auto liep, heeft er in totaal 20 minuten aangehangen). Bij iedere keer proberen ging de startmotor weer wat langzamer, totdat deze helemaal niets meer deed.
Bij het maken van contact nu hoor ik wel een 'klik' (relaitje?), m'n wijzertjes (km/u, toerental) gaan naar beneden, accu spanning zakt wat (veel, maar niet naar 0) in, maar startmotor doet absoluut niets meer.
Multimeter op de accu geeft overigens nu 13,0 V aan.
Gezien m'n zeer beperkte tijd wil ik het graag in 1x gefixed hebben ;). Vandaar de volgende vragen:
- Is het 'gewoon' de startmotor die het heeft begeven, of kan er nog wat anders aan de hand zijn?
- Ik ben 'm nog niet tegengekomen met vorig onderhoud, waar zit het ding ongeveer?
En wat algemener:
- Weet er iemand een goed adresje in omgeving eindhoven waar ze onderdelen (met name nu dus startmotor) hebben voor dit soort auto's?
- heeft iemand (of ergens op internet) een technisch overzicht van deze auto (en specifiek de motor)? Zoiets heb ik graag als naslagwerk en het autoboekje zelf is wat summier.
Alvast vriendelijk bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt op een slechte accu. Accu spanning onbelast op 13 volt zegt niets meet maar eens wat er over blijft terwijl je start.
Hans
Bedankt voor je reactie, dat zal ik vanavond meteen 's doen.
Maar zoals ik ook al zei, ook met een andere accu er langs doet de startmotor helemaal niets meer. Ik vermoed dat er dus nog meer aan de hand is...
17 jaar
Maakten die startkabels wel goed contact? Want anders helpt een accu erbij of een draaiende auto met accu erbij ook niet zo heel gek veel. Als je de 'donorauto' stationair iets hoort zakken tijdens het aansluiten van de startkabels maak je contact (hij moet dan wat harder werken omdat de lege accu stroom gaat vragen).
suc6
Peter
17 jaar
Als er een onderhoudsvrije accu in zit en deze echt slecht is krijg overstarten met te dunne startkabels de startmotor ook niet of slecht rond. Dit soort accu's heeft een hoge inwendige weerstand.
Hans
Het is (geloof ik) inderdaad een onderhoudsvrije accu. En de gebruikte startkabels zaten in zo'n auto-pakketje van 25,-; zeker geen topkwaliteit nee.
Contact maakten ze zeker wel, ik merkte het wel aan de rest van de electronica e.d. (maar of het genoeg was (cheapo startkabels) laat ik dus even in het midden).
Niemand vind het gek dat de startmoter *helemaal* niets meer doet? Ook niet een beetje proberen ofzo, maar echt niets.
Bedankt zover voor de reacties! Ik ga vanavond als het even kan kijken met 'echte' startkabels en checken hoe hard de accu inzakt tijdens het starten.
Zodra ik weet wat het is/was laat ik het natuurlijk ook even weten. Is dit archief ook weer compleet ;)
17 jaar
Zojuist de accu nogmaals gechecked. Tijdens het starten zakt hij iets in, maar blijft boven de 12V. Lijkt me in orde dus.
Dus dan wordt het toch de startmotor zelf.. Of de bedrading oid.
17 jaar
Ja inderdaad als de accu spanning rond de 12 volt blijft zal de startmotor kapot zijn.
Controleer ook de massa kabel die aan de motor zit,deze zou het ook kunnen veroorzaken.
Hans
Zojuist nogmaals gechecked, met koplampen ed aan blijft de accu rond de 12V. Proberen te starten doet 'm 0.5V inzakken, thats it.
Gezien het feit dat de startmotor geleidelijk aan kapot is gegaan (steeds langzamer, van 100% naar 0% in +/- een week) denk ik niet dat het de bedrading is.
Mijn laatste vraag: weet iemand het type-/partnumber van de startmotor voor een 1996 Pontiac TransSport (2.3 16V handgeschakeld)? Kan dit nergens online vinden...
Iedereen bedankt weer voor de bijdrages!
17 jaar
Kijk even op www.pontiac-transsport.de daar zitten een stel echte freaks, je kunt je vraag gewoon in het engels stellen, je krijgt altijd antwoord en ze hebben een aantal leveranciers waar je korting krijgt. IK heb in duitsland en leverancier waar ie 120 euro kost gereviseerd en tegen inlevering van de oude. Stuur maar ff mail naar mij als je zijn website wilt. (deze site moet geen reclame-site worden).
suc6
Peter
ik heb wel een adres in eindhoven,mail mij ook maar even als je wilt
paul
17 jaar
Zaterdag de hele dag in een TransSport garage geweest. Deze specialiseren zich in TransSport / MPV modellen van verschillende merken.
In 2 uur hadden ze m'n startmoter vervangen (80,- euro voor het ding zelf).
Bij het wegrijden hoorden ze dat m'n stuurbekrachtiging een wat 'slippend' geluid maakt. Meteen wilde ze m'n powersteering-fluid controleren en ja hoor, d'r zat transmissie-olie in. Meteen even vervangen door het echte spul (34,-)en het geluid is helemaal weg. Het stuurt zelfs wat lekkerder (soepeler) nu, maar dat kan ook tussen de oren zitten ;)
Meteen een zijruit vervangen (had nog een oude blanke met folie geblindeerd), 40,- en de tranmissie-olie gechecked (gelukkig helemaal in orde). Overal heb ik er zelf bijgestaan dus weet nu ook waar het zit :)
Ik miste nog wat details (plastic kapje op railing van deur) en iemand heeft m'n pontiac embleem er ergens vorige week afgetrokken. Beide mocht ik gratis (!) meenemen.
Ik mag geloof ik verder geen reclame maken, dus mail me als je het adres wil ;)
Helemaal grappig: iemand na mij had ook wat problemen. Bleek z'n verdamper van de LPG installatie te zijn en die hadden ze niet op voorraad. Mijn wagentje heeft vroeger op LPG gereden maar had nog wel wat van de installatie aan boord. Ter plekke mijn verdamper verwijderd en verkocht aan de andere klant. Geregeld door de garage zelf. Nog aardig wat centjes aan over gehouden. Prima!
En iedereen hier natuurlijk ook weer bedankt voor de bijdrages. Mocht ik hier iemand tegenkomen met een probleem waar ik mee kan helpden dan zal ik het zeker niet nalaten.
17 jaar
de problemen die je omschrijft heb ik hetzelfde ondervonden.
Ik dacht aan lekstroom oid omdat de motor maar net aanslaat (soms net niet).
Dus staandaard niet van huis zonder starthulp!
Na enkele keren da avvu opladen geen problemen meer gehad, maar zoals ik jouw verhaal lees zal ik ook een keer aan de beurt zijn.
Eerst mijn probleem met de koppakking verhelpen.....(zucht)
17 jaar
Hallo bram startmotor pontiac gereviseerd bij k&k in acht heb ik ook daar gekocht ,bouwen hem zelfs er onder voor dezelfde prijs .
zit zelf ook met wat problemen gas benzine maar dat laat ik je later even weten
groetjes
d.a.j.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Pontiac Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar