Pontiac Trans Sport: Trans sport 1996 3.8 stottert, loopt niet

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.8

Hallo, wie kan me helpen.

De motor slaat wel aan, maar slaat meestal meteen weer af.
De ANWB is erbij geweest, en gaf aan dat de aansturing naar de inspuiters wegvalt ( toch handig die thuis service)
Hij dacht dat het de krukassensor was.

Omdat ik weet dat er ook andere zaken uit te sluiten heb ik al de ontstekingsmodule, en de bobine met kabels vervangen.
Nu heb ik ook zo'n werkplaats boek en ben ik daar maar eens in gedoken, omdat ik niet helemaal de ANWB geloof en kom ik uit bij de PCV sensor. als hier iets stuk zou zijn, dan gaat de auto onregelmatig lopen en hoog of laag toerental.
Ook hoor ik bij alleen contact, een raar sissend geluid onder de auto vandaan komen. soms stopt het na enkele tellen, soms blijft het doorgaan.

de volgende vragen heb ik. hoe krijg ik die PVC sensor open, het boek laat een heel anderplaatje zien als bij die van mij ( 3,4)
Het is volgens mij een kapje wat ik open moet klikken links, maar ik weet niet hoe.

Wat zou het sissend geluid kunnen zijn, lekke slang van de carter koeling ( tank is een onderdeel van dit koelings systeem)?

Wat kost een nieuw krukas sensor ongeveer, en kan deze ook geplaatst worden zonder die special tool?

Graag een reactie,

Groeten

Sander

SanderN

Geplaatst door SanderN (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Pontiac Trans Sport? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Sander
Krukas sensor plaatsen zonder special tool kan wel, maar je hebt nodig :
Een brug, je moet je krukaspoelie verwijderen en je moet wat handig zijn. sensor kost 60 euri bij de dealer. Het is een heel gepruts om te kijken of ie goed d'r op komt, er is een topic van, http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... je kunt ook de auto proberen te laten lopen via de nokkenassensor, moet je deze doorverbinden

SanderN (0), 15 jaar geleden

Hallo Mercury, bedankt voor het linkje,
Brug heb ik niet wordt gewoon, stoep werk, handigheid is ook geen probleem, echter ga ik eerst achter die PCV sensor aan, alleen is me nog niet helemaal duidelijk waar die zit. ( dus die handigheid valt dan toch ook weer tegen)
In het boek staat netjes aangegeven waar deze zit bij een 3.8 echter op het fotootje laten ze 1 zien van een 3.4
Nou heb ik de slang van , dat vaatje gevolgt en gaat die volgens mij naar iets anders toe ( egr??)
Aan die PCV sensor moet toch ook een slang zitten?

Kan jij met het vertellen ?

Groeten

Sander

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

pcv valve bedoel je die zit bovenop de kleppendeksel en gaat naar de onderkant carburateur dat is gewoon een klep carterafzuiging

SanderN (0), 15 jaar geleden

Hallo Robby,

precies die bedoel ik.
Echter in het boek staat een plaatje waar deze ongeveer moet zitten. ( rechts in de rijrichting)
Rechts op het kleppen deksel, echter gaat hier ook een slangetje naar toe, of een draadje. ik zie niets zitten daar?
Ik heb begrepen als deze blijft hangen dat er ook een probleem kan zijn , dat de motor stotterd.

Gr
Sander

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

jij hebt een v6 dus twee kleppendeksels in een ervan moet die zitten bovenop de deksel daar gaan een slang naartoe deze werkt op het vacuum kun je testen als de motor loopt even met je duim onder dicht houden en als de motor af staat en je rammelt ermee hoor je een knikker rammelen

SanderN (0), 15 jaar geleden

Gelukkig ga ik er steeds minder van begrijpen, ik heb de slang tussen de canistor( tankje) en de cansitor Purge Valve losgemaakt.
Loopt de auto goed, een beetje onregelmatig stationair ( lijkt me logisch) en slaat af en toe uit( volgens mij is hiervan de oorzaak de krukassensor) maar verder ok. Beter dan met de slang eraan. Ga morgen even naar de sloop om zo'n klep te halen.

Als iemand nog een tip heeft hoor ik het graag.

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Krukassensor is het niet!! krukassensor werkt heel simpel: signaal, dan inspuiting en vonk. geen signaal, dan geen inspuiting en geen vonk!
Zo'n ding is net als een bobine, hij doet het wel of hij doet het niet. Omdat ie nu wel loopt is het simpel, krukassensor is goed!!
Dus bespaar je de moeite en het geld om er 1 aan te schaffen!! (eigen ervaring, heb ook ooit gedacht dat het lopen op 4 poten zo nu en dan lag aan de krukassensor (want bobines uitgewisseld en getest) nieuwe besteld, gepruts van hier tot ginder gehad en geen resultaat. Heb de nieuwe nog op de plank liggen, want was toch al bezig dus weer terug omgeruild. Bleek het achteraf toch de ontstekingsmodule te zijn, maar die heb jij al vervangen, de bobines ook getest? En dat sissend geluid duidt op een vacuum lek ergens. probeer dat met draaiende motor eens te traceren, grote kans dat dat een medeveroorzaker van je probleem is. Maar je krukassensor=> 100% zeker van niet!!
greetz
Peco Power

SanderN (0), 15 jaar geleden

Ik had ook alweer te vroeg gejuigd, na even te laten staan, start de motor en slaat direkt weer af.
Ik heb een Chilton boek, hierin staat dat een slechte contact of een haperende krukassensor, tijdens het lopen een "mis"kan geven. DIt doettie ook, tevens zou ook kunnen voorkomen dat de de motor start, de het signaal van de sensor( wat er dan niet is) later pas aan de PCM doorgeeft en vervolgens de injectoren afsluit.
Ook heeft bij uitlezen aangegeven dat het aan de sensor zou liggen.
Ik hoop dat jij gelijk hebt.
Ook denk ik aan een benzine probleem.( heb mijn twijfels over de pomp, ik ben bang dat deze niet constant pomt ofzo.
Dit kan ook het effect geven van het uitzetten van de injectoren, dus een mis tijdens het rijden of na starten direct weer afslaan.
Ook kan het natuurlijk nog de PCM zijn.
Maar goed volgende week weer vervolg, dan heb ik een afspraak met een kennis om er samen een dagje aan te sleutelen.
Ik heb inmiddels al 3 modules en 8 bobines liggen, dus ik ga er maar vanuit dat dit het niet is, ook heb ik een extra aarde gemaakt. Dus ik hoop dat ik dit inmiddels wel eens mag uitsluiten.
Ik laat de hopelijk snelle oplossing weten.

Groeten
Sander

SanderN (0), 15 jaar geleden

Zo van de wal in de sloot.
Ik ga je mening delen, ik heb de stekker van de sensor eraf gehaald, en doet de motor inderdaad helemaal niets meer.
Nu start deze tenminste nog, maar slaat weer gelijk uit, vreemd dat ik eergisteren nog wel kon rijden.
Retourleiding gecontroleerd, ligt nu een plas benizine op de stoep, dus ok
grondplaat ontsteking nogmaals extra geaard met een startkabel, ook geen resultaat.
Alle bobines nogmaals verwisseld, geen resultaat.
Waarom start die dan wel, maar slaat weer af??
Het maakt overigens ook al niets meer uit of ik dat ene slangetje ( canistor) er wel of niet op zet???
Heeft iemand nog een creatief Idee?

Groet
Sander

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

als jij nu start en je houd de sleutel in startpositie blijft hij dan wel lopen

SanderN (0), 15 jaar geleden

Hallo Robby, nee ik heb het zojuist geprobeerd het maakt niet uit. hij gaat dan zelfs niet eens aan?????
Als ik de motor gewoon start, gaat die zich even instellen en gaat dan juist lopen op 1000 toeren, dan gaan de toeren ietsje omhoog en loopt deze terug naar 0. uit dus.
elke keer voor het starten gaat de benzine pomp ook langer lopen, voordat deze uitslaat. zou het ding dan gewoon stuk zijn, maar waarrom start die dan elke keer weer wel?
Gaan de sturing naar de inspuit uit als hier geen benzine meer komt?
Hellup hellup deze lerende pruts doe het zelver.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Pontiac Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.