Porsche 924: Ontsteking afstellen 924

Bouwjaar: 1981, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Omdat ik startproblemen heb en al van alles gedaan heb wil ik vandaag bkijken of de nokkenas wel goed staat en de ontsteking.

Daarover heb ik een paar vragen:

Als ik de nokkenas wil controlen en de ontsteking af wil stellen waar vind ik dan het merkteken? Ik lees hier namelijk verschillende dingen over.
Staat die op de krukaspoelie of vind ik die op het vliegwiel?

Als deze goed staat moet de rotor van de ontsteking op het merkteken van de open rotor staan?

ReMo9450

Geplaatst door ReMo9450 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Porsche 924? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Draai de krukas met een ring of dopsleutel totdat de krukas met het merkteken op het vliegwiel op het bovenste dode punt (B.D.P.) staat (gezien van boven langs de hoofdremcilinder naar beneden bij het scheidingsvlak van motor en koppelingshuis.
Als je de beschermkap van de distributieriem hebt gedemonteerd, zie je op het nokkenastandwiel boven aan een punt staan (zie foto)
[url=http://imageshack.us][img]http://img259.imageshack.us/img259/6686/...[/img][/url]

De rotor moet dan (wijzen) in lijn staan met (het) de markeringspunt op het nokkenastandwiel.
De voorontsteking is 10° voor BDP met de vacuümslang niet aangesloten en 900 t/min.

ReMo9450 (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ben bezig geweest met een stroboscooplamp maar die geeft veel te weing licht. Het lijkt erop dat de bougies niet voldoende spanning krijgen want ze vonken nou ook niet echt super. Eerst maar eens zoeken hoe ik de bobine kan testen.

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Een huis tuin en keuken manier om de bobine te testen is door de kabel van de verdelerkap te trekken, deze op het blok te leggen, starten en te kijken of er een dikke ‘vette’ vonk te zien is. Vervolgens de motor goed warm stoken en daarna met warme bobine hetzelfde procédé. Als er opnieuw dezelfde vette vonk te zien is, dan zit het meestal wel snor.
LET OP! Doe dit niet bij auto's die op gas rijden.

Praktische tip om dit te testen is door met een simpele universeelmeter de volgende meting uit te voeren. Haal de verdeelkap van het ontstekinghuis, laat de bobinekabel er aan zitten. Trek de kabel van de bobine. Meet de weerstand van bobinekabel tot onder de verdeelkap. Meet vervolgens de weerstand van een bougiekabel, van kap tot kap. De beide weerstanden bij elkaar opgeteld moeten ongeveer 10 Kilo Ohm bedragen. Zo kun je per bougiekabel bekijken of de weerstand die de vonk over het hele traject af moet leggen goed is, of veel te hoog waardoor er spanningsverlies optreed.

succes

ReMo9450 (0), 16 jaar geleden

Heb nog niet gekeken of hij een grote vonk geeft. Maar als de motor draait meet ik op de plus en min van de bobine slechts 2,36 volt. Verwacht dat dat toch richting de 12 volt zou moeten gaan. Ook als ik rechtreeks op de min van de accu meet blijft dat zo. Ik verwacht dus dat er in de plus draat iets niet goed zit.
Misschien heeft het iets met de startonderbreker te maken?

ReMo9450 (0), 16 jaar geleden

Heb de bobine met een multitester doorgemeten. Het aantal ohm's was erg laag. Primair en secondair beide 2,8 ohm. Bobine maar vervangen maar het mocht niet baten. Auto start nog steeds slecht. Dus maar weer verder zoeken.

panky8334 (0), 16 jaar geleden

Een klein (niet zichtbare) scheur in de verdelerkap kan natuurlijk ook het probleem zijn.

Groeten Henk

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Porsche 924 of stel zelf een nieuwe vraag.