Porsche Cayenne: Porsche Cayenne S 2003 V8 4.5L

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: V8 4.5L

Beste mensen,

We hebben te maken met een cayenne die de afgelopen 3 maand met regelmaat strand. Het PSM lampje begint te branden en soms kan de klant gewoon door rijden maar soms komt hij niet hoger als 1000 toeren en kan de klant helemaal niets meer. De auto is al meerdere keren bij de Porsche garage geweest en daar is inmiddels in volgorde het volgende gedaan:

1) Storingen gewist en verder rijden
2) Storingen kwamen terug --> Gas pedaal vervangen (Elektronische)
3) Bedrading door gemeten --> Stekkers vast gezet dmv een soort spray, was veel voorkomend volgens hun.
4) Gasklephuis vervangen --> zat volgens hun ruimte op een as, kwam ook veel voor volgens hun.


Telkens is de auto terug gegaan naar de klant maar kwam hetzelfde probleem weer, er worden diverse storingen getoond. Soms een paar en soms alle, hieronder alle storing die zijn gepasseerd:

P2138
P2126
P2121
P0103
P2101
P0638

Volgens onze Porsche garage zou het uitsluitend gaan om de bovenste 2 en zijn de rest gevolg van, al twijfel ik nu overal aan.

Is er iemand die dit heeft mee gemaakt of dit probleem herkent? We zijn namelijk al een hoop geld armer maar nog niets wijzer.

Bvd,

mvg,

Erik

Diag

Geplaatst door Diag PRO , lid sinds 15 jaar geleden

10 Reacties

Hans4040 PRO, 7 jaar geleden

Volgens Autodata hebben alle code`s te maken met de gasklep (Throttle Position Sensor/Switch) en de Lucht Massa Meter (Mass Air Flow)
Dus Sensor of Switch defect, bedrading...
P0638 heeft te maken met de basis setting (niet uitgevoerd)

Succes.

Diag PRO, 7 jaar geleden

Beste Hans4040,

Super dank u voor uw antwoord. De basis setting is naderhand al wel meerdere keren geprobeerd, zowel in Nederland als in Luxemburg. Verder heeft u het over de sensor of switch maar zijn dit losse onderdelen? Of zitten deze beide op de gaspedaal en/of op het gasklephuis??? Die zijn namelijk beide vervangen. Even aangenomen dat ik hier correct mee ben, blijft dan volgens u alleen de bedrading over????? Ik zou namelijk zeggen dat dit toch niet zo moeilijk door te meten is voor de Porsche garage als je de juiste schema's erbij hebt. Of zeg ik hier nu hele rare dingen?

Bvd,

mvg,

Erik

Hans4040 PRO, 7 jaar geleden

Erik,

bedrading doormeten moet voor de garage niet moelijk zijn, zeker niet als men een schema heeft.
De schakelaar/sensor zit inderdaad op het gaspedaal...
Kijk hier voor meer info die ik vond op internet: http://p2138.enginetroublecode.com/porsc...

Diag PRO, 7 jaar geleden

Beste Hans,

Volgens jou zou het dus in de bedrading moeten zitten? Ik zelf heb dat vermoeden ookal vanaf het begin. De eerste klacht van de klant is namelijk in Luxemburg ontstaan bij het starten in de ochtend. Het hotel daar gaf aan dat er veel steenmarters aanwezig waren......
U had in uw eerste bericht ook nog de luchtmassa meter genoemd maar ik denk dat dit een gevolg van is, klopt dat? Als er namelijk echt een luchtmassa meter probleem zou zijn vermoed ik dat porsche ook wel een linker of rechter in de code erbij vermeld aangezien er twee op zitten.

Zijn er buiten bedrading nog andere optie's?

Mvg,

Erik

oldford PRO, 7 jaar geleden

P0103 - Luchtmassa meter "A" signaal te hoog

Als de luchtmassa meter storing een gevolg is, dan zou je eigenlijk 2 foutcodes moeten hebben. 1-tje voor LMM "A" en de 2e voor LMM "B".
Bovendien als P0103 geen elektrische storing is zou je ook P010F kunnen krijgen. Dat is: Luchtmassameter 'A' / 'B', verhouding.
Dus ik zie dat gevolg nog niet zo. Welke links en rechts is weet ik niet, maar dan ben je gauw achter als je eentje los haalt en de foutcodes bekijkt.
P0103 is voor LMM "A". P010D is de foutcoe voor LMM "B".

Diag PRO, 7 jaar geleden

Beste Oldford,

Volgens u zouden alle problemen dus prima veroorzaakt kunnen worden door een defecte lucht massa meter?

Bvd,

mvg,

Erik

oldford PRO, 7 jaar geleden

Waarom denk je dat?

Diag PRO, 7 jaar geleden

Beste Oldford,

Aangezien de Porsche garage deze storing tot nu toe heeft genegeerd omdat ze alleen aan de pedaal/geasklephuis dachten en de P0103 af deden als gevolg van. Aangezien u een punt heeft en we deze storing niet volledig mogen negeren blijft bij mij alleen de vraag dan over of we dan 2 problemen hebben (En daar geloof ik nooit zo in) of dat de P0103 de hoofd storing is en eventueel de anderen een gevolg van. Slaat dat ergens op?

Als de rekeneenheid meer zuurstof meet/opmerkt als dat de luchtmassa meters aan hebben gegeven, zou het dan kunnen dat hij de storingen geeft als hij nu doet? En dus ook het pedaal en het gasklephuis erbij betrekt?

Mvg,

Erik

oldford PRO, 7 jaar geleden

Aangezien ik denk dat de code P0103 geen gevolg is, kom ik op minstens 2 problemen uit, ja.

Is dit soms dezelfde auto? En hoe is dat opgelost? https://problemcar.nl/topic/porsche/p042...

check

Beste antwoord, geplaatst door Diag PRO, 7 jaar geleden

Beste Oldford,

Ja dit is dezelfde auto, er is een hoop pech met dit voertuig. Het vorige probleem is opgelost door er een nieuwe cat in te zetten. Toen is het een paar maand goed geweest en kwamen er dus nieuwe problemen. De Porsche garage komt er nog steeds niet uit, hij staat er nog steeds. Ze hebben inmiddels een tussentijdse factuur gestuurd van € 2500.00 aan zoek uren maar hebben nog geen antwoord......

Mvg,

Erik

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Porsche Cayenne of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.