auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: 1.9 dci F9Q 120 PK 2003 HELP

Bouwjaar: 2005

Auto is al een tijdje een probleemkindje.
motor loopt erg rauw, trillingen van het blok worden ook doorgegeven aan het chassis, motorsteunen zijn gecheckt (visueel) door de garage, niets mis mee.
EGR twee maal vervangen, geen verbetering
onder de 2800 rpm trekt hij niet hard, erboven doet hij er een forse schep bovenop.
Turbo fluit, maar niet met een konstante toon, hij gaat heen en weer in toeren onder belasting.
Wagen trekt moeizaam in 6e versnelling top 180 km/uur.
Bij gageven duidelijk toename van de vibraties.
Alleen de distributie is nog niet gescheckt. Uiteraard zien ze geen storingen op de testkast

Welke Renault specialist kan mij nou nog een tip geven? Bosch center?

Geplaatst door

lemmer (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is je turbo wel in orde? trek de slang es van de turbo af en kijk of er geen olie in de slang zit, beetje vet mag het wel wezen maar vrij veel olie mag niet dan is je turbo naar de klote. En voel dan gelijk even aan het asje van de turbo, hij mag wel iets bewegen 1-2 mm maar als ie echt los aan voelt ie ie duidlijk stuk, dat wordt dan turbo+intercooler. Bij de renault dealer checken ze het zó voor je, ze zijn bekend met turboproblemen

Arjan576 0

19 jaar

Arjan, dank je voor je reactie,
De trubo spruitstuk en intercooler worden nu vervangen. Ik heb de turbo zelf gezien, hij had geen overmatige speling (axiaal) maar na een aantal malen ronddraaien met de hand kwam er steed een zwaar punt in, mischien gaf hij daardoor onbalans?alles was moddervet, slangen intercooler dus in ieder geval was het niet goed.
Ik moet nog zien dat de nieuwe Turbo een oplossing kan geven voor de trillingen. Ik ben benieuwd. In ieder geval heb ik op de duitse site WWW.LAGUNA2.de gelezen dat een turbowissel vaak een nieuw wagen gaf.
Mordenmiddag is hij klaar en moet ik naar Duitsland, weten we gelijk het resultaat.

lemmer 0

19 jaar

Ok da`n, ontzie de motor wel ff een paar honderd km, ik denk dat je die al wel hebt overbrugd inmiddels. Is alles nu in orde?

Arjan576 0

19 jaar

Ik heb gereden alsof hij ingereden moest worden, is niet soepeler geworden en de motorvibraties zelf erger geworden, roken is zeker voorbij, hij trekt nu wel gelijkmatig.
Weet je mischien of het een motorsteunprobleem kan zijn, en hoe kan ik dat controleren, als ik terugdenk is de trilling er na het wisselen van de koppeling ingekomen, het is het sterkste voelbaar in de stuurkolom/ Stuur.
Als je hem laat freewheelen met de motor stationair bij 120 km/uur voel je niets trillen, het is echt bij accelereren, hij dreunt dan ook echt.
Arjan, ben jij mischien Renault specialist?? en heb je de duitse site gezien?

Alvast bedankt voor je reacties

lemmer 0

19 jaar

Laat ff de onderste motorsteun nakijken, die andere steunen geven doorgaans weinig problemen, maar laat ze daar ook even naar kijken, ik werk bij een renault dealer, maar echt een specialist ben ik (nog) niet ik werk pas net 3 jaar in de autobranche. Ik zal die site es gaan bekijken. De koppeling is vervangen zei je? misschien zit de versnellings bak steun niet goed, die steun moet precies weer geplaats worden zoals ie zat. Dat kan ook tot vervelende resonanties leiden. Maar waarschijnlijk kun je zo`n steun maar op één manier monteren als er pasbussen in zitten. Maar laat er even naar kijken, want als na het monteren van de koppeling die trillingen optreden zit er ergens een montagefout, ik denk zelf de mototsteun. En zijn de wielen gebalanceerd? Nou ja, succes

Arjan576 0

19 jaar

Ik heb de onderste steun gevonden, maar kon er niet veel aan zien, geen overmatige speling of zo.
Het is wel frappant dat als je de wagen beweegt het hele voorste (aluminium) gedeelte van het subframe beweegt.
De motorsteun links onder het luchtfilter lijkt me wel erg slap, ik kan de motor zo heen en weer bewegen.
De wielen en banden zijn meerdere keren gebalanceerd, en gecontroleerd, tevens een optimalisatie gedaan van de band op de velg dus?
A.s. Woensdag om 120000km beurt, dus dan gaat de distributie eraf, kunnen we die fout ook uitsluiten.

In ieder geval bedankt voor je reactie, je hoort het nog wel.

lemmer 0

19 jaar

Veel waarschijnlijker is de reaktiestang van de BOVENSTE motorsteun de boosdoener, of verkeerd afgesteld of hij maakt kontakt met de motorsteun(aluminium). Kijk ook even of de aircoleiding nergens tegenaan komt danwel of er kontaktvlakken zijn.

Als de riem as woensdag vernieuwd wordt dan moet de steun toch los; kunnen ze hem gelijk controleren.

Henk Nobach 0
badge

19 jaar

De bovenste heeft een sleufafstelling, hebben ze daar een stelgereedschap voor?
Ik zag zo geen contactsporen, zal morgen nog eens extra goed kijken aan de onderkant.

Thanks

lemmer 0

19 jaar

Uitlaat met cat vervangen, loopt veel beter.
De vibratie in het stuur is gebleven. Hoe kun je de motorsteunen controleren. Stationair voel je hem ook door de auto heen, als je de bovenste reactiearm loszet is het weg. Mijn twijfel gaat steeds meer naar de motorsteun.
Iemand een tip?

lemmer 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.