Net weer terug van een korte vakantie in Belgie, en ja hoor: net zoals eerdere vakanties een oplichtend storingslampje diesel injectiesysteem/voorgloeien.
In Nederland gebeurt mij dit nooit maar in 3 achtereenvolgende vakanties in Belgie en Frankrijk (in 3 jaar) telkens wel. Het lijkt wel of dit iets met de bergen/lucht te maken heeft.... Op zich is de "oplossing" heel simpel: restarten en je kan weer zonder problemen verder maar het blijft niet echt lekker rijden zo. Ik ga zo langzamerhand hier stevig van balen en vertrouw de auto zo niet echt meer want als het nu eens wel een storing wordt die je langs de kant laat staan!
Direct in Nederland de zaak laten uitlezen bij de dealer, er waren wel een hoop storingen vastgelegd (druksensor banden, Xenon lampen, startblokkeren, en ook het inj.systeem) in het systeem maar de dealer heeft niet direct een oorzaak, gaat nu overleggen met Renault Nederland.
Mogelijke oorzaken die ik met eigen research kon achterhalen:
- storing in de EGR-klep
- Luchtmassameter kapot
- draadbreuk naar de turbosensor
- lekke intercooler
heeft iemand nog suggesties of ervaringen hiermee?
Rob.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Welke storingen zaten er in het dieselinspuitsysteem??
Wat waren de exacte foutcodes van je inspuitsysteem? Is je calibratie versie wel 7409?
De oorzaken die je opheeft zijn allemaal 'gekende' problemen maar zouden een continu storing geven en niet allen op lange afstanden. Heeft je injectiecomputer de laatste software update?
De storingen zijn uitgelezen door de dealer en ik weet geen codes, ik heb alleen meegekeken op de diagnosecomputer en zag schermen met aantallen fouten en codes.
Overigens begrijp ik van Henkie dat er verschillende versies zijn van de software in de Laguna en dat ik de laatste versie moet hebben (lijkt Windows wel...)?
Is het dan zo dat latere versies ander parameterinstellingen hebben en dat de "fout" die er bij mij gerapporteerd wordt eigenlijk helemaal geen fout in de hardware is maar meer in de diagnosesoftware?
De opmerking van Nicolas begrijp ik maar dan zou het betreffende onderdeel GEHEEL kapot moeten zijn. Maar wat nu als dit "aan de rand van de specificaties" functioneert en dus af en toe erbuiten?
Ik geef bovenstaande opmerkingen zeker wel door aan de dealer, hopelijk kan hij er wat mee.
Als er nog meer mensen deze problemen kennen hoor ik het graag!
Rob.
19 jaar
Rob, jij slaat de spijker op z'n kop. De laatste software is iets toleranter, waardoor een (geringe) afwijking in het luchtverbruik niet direkt als een storing (df 078/ df205)wordt gezien.
Henkie, dank voor je snelle reactie, als de dealer niet met deze optie komt zal ik zelf het verzoek doen.
Overigens, ik neem aan dat de door jou aangegeven versie 7309 de laatste is.
Rob.
19 jaar
7309 is niet de laatste versie,zit nu na 74--
Verwijderd omdat de gegeven info van mij niet juist was.
Inderdaad dat dacht ik,verkeerd dus.
Dank je voor de correctie.
Bij herprog gaat alles automatisch,dus ik zie alleen de cal.versie.
p.s. jij bent toch wel goud geld waard voor je baas?
@ henkie,ik heb nog eens gekeken bij een laguna 2,07-2001,die heeft calibratieversie 7409 als laatste,ervoor is het vanaf 7404.
Henkie en Patrick,
De dealer heeft bij mij net softwareversie 7409 (was volgens hem net een maand uit!) geinstalleerd (Laguna 1.9dCi 11-2001).
Voor wat het waard is.
Hopelijk zijn de storingen die ik had nu definitief opgelost.
Dank voor al jullie respons.
Rob.
19 jaar
@Patrick.Ik geef het niet graag toe; ik zat er naast. Haha.
mooi dat het nu opgelost is .
Enne Henkie,thnx.
Maar ik ben erg eigenwijs,hahahah
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar