Na mijn probleem met het stationair toerental dat soms schommelde heb ik het volgende voorgehad:
Zie link voor de vorige probleemstelling + hetgeen toen bekeken werd, http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... .
Nu dit:
- De motor draaide onregelmatig en viel na 3 maal licht gas geven uit
- Het lampje "stop" brandde.
Ik heb de wagen toen langs de kant gezet en deze +- 2 weken laten staan (geen tijd om er toen naar te kijken).
Toen bleek dat de accu volledig plat was, deze was ook niet terug op te laden.
Ik heb toen een nieuwe accu gestoken en heb toen opgemerkt dat bij het aanschakelen van het contact, het lampje van de voorgloeiing totaal niet meer oplicht.
Terwijl dit voordien dacht ik toch telkens oplichtte voor het voorgloeien.
Ook wil de wagen nu niet meer starten.
Wat heb ik uitgemeten:
- de gloeibougies, 3-4ohm met de gloeibougie in de hand, 8-10ohm met de gloeibougie in het blok
- ik krijg continu 11V op de gloeibougies, dus dacht ik aan het relais van de voorgloeiing
(wanneer ik deze contacten uitmeet met de stekker los, geven deze niet door naar de contacten van de gloeibougies onderling)
(om deze reden trek ik ook de voorgloeirelais los wanneer ik er niet aan werk)
- de bekabeling van de relais naar de gloeikaarsen
- de bekabeling van de gloeirelais naar het motormanagement
- de voedingen/zekeringen voor het motormanagement
Heeft iemand dit al eens voorgehad ?
Kan ik het voorgloeirelais uitmeten door deze met 12V op pen 8 en 9 te schakelen (ik vermoed van wel aangezien pen 8 via het motormanagement op de - is geschakeld) ?
Kan het management de relais als foutief zien en daardoor weigeren van de motor te starten ?
Ik ga nogal de weg op van deze relais gezien het feit dat ik 11V op mijn gloeibougies zou hebben maar het lampje op de tableau totaal niet werkt, ook niet wanneer het contact wordt ingeschakeld.
Ik hoop dat iemand me hierbij verder kan helpen...
________________________________________________________________________________________________________________________
UPDATE 1:
- Het lampje van de gloeibougies werkt terug zoals het zou moeten.
Echter heb ik nog CONTINU 11-12V over de GLOEIBOUGIES zelf MET CONTACT UIT.
De relais van de gloeibougies wordt dan ook behoorlijk warm (met contact uit...)
OOK: CONTINU 11-12V over de fiche van de SOLENOIDE BRANDSTOFPOMP met CONTACT UIT.
Deze solenoïde zoemt continu (met contact uit).
De motor startte daarnet na wissen van foutcodes met een MaxiDiag MD802 (hiermee geraakte ik niet in de injectie en dergelijke).
Enige foutcode was "DF174 Incorrect Instrument Panel Configuration".
Bij het starten draaide de motor normaal al keerde hij niet snel terug naar het stationair toerental na lossen van de gaspedaal.
Na enige tijd verhoogde het stationair toerental naar 1500. Bij het afleggen en terug aanleggen liep de motor naar de 3000 toeren toe.
Hierna heb ik deze aangelegd aangezien ik niet wil dat hij op hol slaat...
Eventuele verdunning van de olie met diesel moet ik nog eens door een tweede persoon laten nakijken.
________________________________________________________________________________________________________________________
UPDATE 2:
- Vandaag startte de motor terug, deze draaide ook mooi op stationair toerental (+-850tr/min).
- Gloeibougies worden nog steeds continu aangestuurd (relais krijgt heel warm), solenoide soms wel soms niet.
- - - >Toen viel plots de toerenteller uit...
Na opnieuw starten ging de toerenteller terug, dan begon hij plots te schommelen tussen 0 en 850 tr/min (aan/uit dus).
Na afleggen wil de wagen opnieuw niet meer starten, ook brandt het rode ledlampje continu en schiet de ventilator zonder enige reden aan (ventilator aan met contact uit).
Ik begin nu infeite meer richting de computer van de motor te denken...
Heeft iemand hier meer weet over ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Alles wees dus infeite naar de stuurboite van de motor...
De af en toe defecte werking van de immobilizer, het continu werken van de gloeibougies, het wegvallen van de toerenteller e.d.
Ik heb de stuurboite gedemonteerd en kon een "klutsend" geluid horen --> Water in de stuurdoos (toch een redelijke plas)...
Ik heb de stuurdoos geopend en er zijn enkele pinnen van de connector naar de printplaat volledig gecorrodeerd (soms zelfs tot afbreken bij simpelweg aanraken).
De stuurdoos bleek al eens geopend te zijn, afgaande van de pakking die te zien was.
Ik ben dan bij Vandekerckhove in Ingelmunster langsgeweest, maar daar willen ze er niet aan beginnen.
Men zou dit blijkbaar naar het buitenland toesturen waarna de vaststelling "waterschade" zou volgen... (+ betalen voor verzending en geleverde werk).
Nu zal ik denk ik eens proberen om deze connectoren van de printplaat te lossen.
Een andere oplossing is een andere stuurdoos, maar dan dien ik de immobilizer opnieuw te laten programmeren neem ik aan ?
Als er eenmaal vocht in een dergelijke component zit, zal je deze niet meer goed krijgen. Beste is op zoek naar een andere regeleenheid, maar dan zal er idd één en ander geprogrammeerd moeten worden. Een gebruikte is niet te programmeren voor een andere auto helaas.
[quote=Jarno5187]Als er eenmaal vocht in een dergelijke component zit, zal je deze niet meer goed krijgen. Beste is op zoek naar een andere regeleenheid, maar dan zal er idd één en ander geprogrammeerd moeten worden. Een gebruikte is niet te programmeren voor een andere auto helaas.[/quote]
Beste,
dank voor de reactie.
De vochtschade heeft ervoor gezorgd dat enkele bruggen van de fiche tot de printplaat zijn "doorgeroest".
De ecu werkte tot voor kort nog normaal, ttz, er waren geen grote gevolgen van (buiten dat de motor soms even mank liep in ralentie.
Maar ik zal dus inderdaad voor de gemakkelijkere en meer zekere oplossing gaan en mij een andere ecu zoeken.
In principe heb ik genoeg aan een ecu met sleutel (transponder).
Ik hou jullie op de hoogte.
Alvast bedankt!
11 jaar
Dit mag afgemeld worden.
Er werd uiteindelijk een occasie ECU met sleutel aangekocht.
De oude ECU was helemaal geoxideerd door inlopend water (ECU bevindt zich onder linker voorlicht).
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Master of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar