Hallo forumgebruikers,
Ik heb een raar probleem. als ik mijn auto start koud dan slaat hij wel gewoon aan maar dan loopt hij ongeveer 10sec op 3,5 cillinders. daarbij hoor je ook een knikkerend ratelend geluid. dit is kort daarna verdwenen. wel is opgemerkt dat dit naar voren komt bij temperaturen onder de 3 graden.
ik heb vervangen 4 gloeibougie's ,brandstoffilter, luchtfilter, en de egr schoongemaakt.
wel moet ik er bij melden dat als ik gestart heb en ik ga daarna rijden dan hoor ik ongeveer 4km nog een raar geluid dat als ik gas geef en hij komt terug naar stationair dan slist hij. alleen bij gas loslaten. dit is ook weer verdwenen zodra ik klein stuk heb gereden. kan iemand mij helpen a.u.b ik weet het niet meer.
het is een megane2 1.5 dci met 184.000km
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Mogelijk is een van de verstuivers niet helemaal lekker.
Ok want hij rookt ook helemaal niet, hij trekt ook lekker door en loopt na paar seconden ook lekker. heeft dit met de verstuiver te maken?
14 jaar
ojaaa wat hij ook doet bij koude start is dat hij een grote rook geeft, soort van wit blauw. ongeveer 2 seconden.
hoop dat je er iets aan hebt!
groetjess
14 jaar
Verlies je koelwater?
14 jaar
geen druppel!
14 jaar
zijn de kleppen te stellen van deze motor? 1.5 dci 2003 motor type k9k. zou dit er mee te maken kunnen hebben?
14 jaar
Er is mogelijk een van de verstuivers niet lekker. Controleer dit dan eerst voordat je verder gaat veronderstellen, wat er allemaal nog meer zou kunnen zijn?
S6
Ralf
Vind ik ook ,Ralf.
En kortstondig roken bij de koude start is niet abnormaal voor een diesel.
En een tijdelijk knikkergeluid kan veroorzaakt worden door een niet goed gangbare verstuivernaald.
Als deze motor zelfstellende kleppen heeft, kan daar iets mee mis zijn, maar dat denk ik niet.
14 jaar
Zo heb hem net opgehaald bij de renault. ze hebben hem uitgelezen en een lektest verstuivers uitgevoerd. conclusie niks te zien helaas. moet hem koud neerzetten zodat ze dit kunnen waarnemen.
Beste Wiersum,
als ik hem koud start dan wordt de hele straat blauw van mijn auto. en loopt dan ook op 3.5 cillinder na ongv 5 seconden is het weg. ik snap het niet meer.
14 jaar
heb net een dieselservice gesproken over dit probleem. hij zegt dat dit veel voorkomt bij de dci als de klep speling niet goed is. ik dacht dat dit hydraulische stoters waren???
14 jaar
niemand?
14 jaar
Als je (hydr.) klepstoter niet in orde is, kan het inderdaad wel zijn dat hij de eerste 10 seconden nogal ´nagelt´. Echter het verband met die ontzettende rookwolk komt toch echt ergens anders vandaan. Blauwe rook duidt op olieverbruik.!! Of is het misschien zwarte rook? Dit zou duiden op brandstofoverschot.!!
Verlies je olie? Moet je regelmatig olie bijvullen? Ik weet niet of deze hydr. stoters heeft, indien ja, dan zou het kunnen dat er een van lek is. Dat betekent bij uitgeschakelde motor, dat de olie in deze, terug loopt naar het carter. Bij starten moet deze dan eerst weer "gevuld" worden, voordat deze de juiste lichthoogte weer heeft.
Ralf
Kleppen zijn handmatig te stellen! In koude toestand Inlaat 0,20mm Uitlaat 0,40mm +-0,05mm. Controleren, of bijstellen is nooit verkeerd natuurlijk. Hoe is verder de staat van de turbo?
Hij verbuikt geen druppel olie en of koellvoeistof. turbo staat? hij trekt goed of geen bijgeluiden. ook bij doortrekken geen rook ontwikkeling. daarom vindt ik het raar dat die rook bij koud starten zo blauw en wit is. na 10 sec geen probleem meer rest van de dag!
14 jaar
dealer heeft geconstateerd dat het de EGr klep is. deze vervangen loopt weer als een zonnetje!!! kosten 475 euro
14 jaar
[quote=ydasci]dealer heeft geconstateerd dat het de EGr klep is. deze vervangen loopt weer als een zonnetje!!! kosten 475 euro[/quote]
Dus niet. loopt weer kl+te als hij koud is. is nu bij de dealer. zijn verder aan het kijken. ik ruik weer euro'ssss
14 jaar
Laat de auto nog eens uitlezen, en begin helemaal vanaf vooraf! En als dit op niets uitkomt zal je alle verstuivers nog eens goed kunnen controleren, en goed kijken of ze goed geprogrammerd zijn. Anders zul je de verstuivers kunnen demonteren en opsturen nog een dieselspecialist, deze bekijkt dan het inspuitbeeld van de verstuivers en stelt deze opnieuw af. Dit probleem komt wel meer voor en dan weet je zeker dat je versuivers goed functioneren.
zo gisteren opgehaald, ze kwamen alleen nog op de verstuiverds uit die vermoeden dat er 1 bij zit die niet goed inspuit. ik afspraak gemaakt bij dieselspecialist ben benieuwd.
14 jaar
en weet je al wat meer?
Is toch een bekend verhaal bij 1.5dci, er zijn al heel wat drijfstanglagers kapot gelopen op een pissende verstuiver
Krijgen al die nieuwe gloeibougie's wel spanning?
Zoniet, dan loopt 'ie ook op drie pootje de eerste paar kilometer.
14 jaar
Niet dus, bij een direct ingespoten diesel is gloeien niet noodzakelijk. Dit wordt gedaan voor een betere uitstoot.
was inderdaad een verstuiver die de boel verziekt. het word nu weer goed weer en hij start en loopt weer goed. wacht wel tot de volgende winter. laat ik ze alle 4 vervangen ben ik er van af! iedereen bedankt!
14 jaar
Mooi dat het probleem opgelost is !
inmiddels verstuivers vervangen en probleem opgelost bedankt voor de bijdragen allemaal!
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar