Hallo allemaal! Ben van plan een Megane coupé op LPG-G3 te gaan aanschaffen (bouwjaar 97/98/99), en zou graag van mensen horen wat aandachtspunten zijn bij de aanschaf van zo'n auto, zowel m.b.t. type als het LPG-G3-gebeuren. Bij aanschaf van m'n vorige auto, kwam ik er (pas na de koop) achter dat Twingo's van voor '98 bekend staan om hun roestige/rotte subframes, maar bijv. ook voorveren etc. Hoe zit dit bij de Mégane's? En welke dingen zijn van belang i.v.m. een LPG-G3-installatie (die al is geinstalleerd)?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vraag of de klepzittingen al eens zijn vervangen. Zwak punt van Renault op lpg.
Gr.
Beste nathalie,
aandachtspuntje is het uitlaat-spruitstuk, deze wordt met LPG heter dan daar waar hij oorspronkelijk voor gemaakt is. Bij mij is die gescheurt geweest a.g.v die te hoge temp, bij warm weer en flinke vermogen vragen van de motor loopt de uitlaattemp al behoorlijk op en met LPG nog wel meer, Daar kan ie niet goed tegen. Over dit spruitstuk zit een aluminium hitte schild (zit er niet voor niets, geeft al aan hoe heet ie wordt)) . Even (laten) verwijderen en je ziet de staat van het spruitstuk.
vervangen kost +/- 500,-.
Let er ook op dat je twee goed werkende sleutels hebt i.v.m. de startonderbreker. Een defecte sleutel (met code) kost je een vermogen, volgens mijn dealer in Steenwijk: 300,- . Ik weet het is te belachelijk voor woorden maar het is Renault ten top. Reparaties bij Renault dealers zijn schreeuwend duur.
Vraag tevens of de koppakking al een keer is vervangen. LPG (is zuur) heeft een extra slijtage van je koppakking tot gevolg. Wordt je ook niet vrolijk van ( 1200,-)
En als laatste tip: modellen van na 1998 hebben zelf stellende kleppen. Kleppen van Modellen vóór 1998 moeten zeker iedere 15.000 km gesteld worden. Is ook een nadelige eigenschap van LPG. kosten +/- 70,-.
17 jaar
[quote=Ruud van Hees]LPG (is zuur) heeft een extra slijtage van je koppakking tot gevolg.[/quote]
Zuur??
LPG verbrand heter waardoor de kop heter wordt. Daardoor extra slijtage aan klepzetels.
Het rijgedrag van de bestuurder is daarbij een belangrijke factor.
Als je 3 jaar of meer (ook afhankelijk aantal kms) in een gasbak wilt rijden, neem dan een koprevisie mee in je kostenberekening. Dan kan het alleen maar meevallen als het niet nodig is.
17 jaar
Conroleer (of laat het doen) de staat van de schroefveren voor. Ik heb een Megane van 1996 gehad waarbij een veer gebroken is. Dit schijnt een zwak punt te zijn van de eerste types Megane.
De veer gaat in de schotel onderin roesten en kan daar dus breken.
Ook zit de accu bij de eerste serie Megane in de bak onder de ruitenwissers en daar is de waterafvoer slecht, er blijft troep liggen en dat samen gaat rotten/roesten. Kijk met een zaklamp goed rond de plek waar de accu staat.
Bij de phase II megane is de accu verplaatst naar een andere plek.
Succes !
17 jaar
[quote=RolandK10257]Conroleer (of laat het doen) de staat van de schroefveren voor. Ik heb een Megane van 1996 gehad waarbij een veer gebroken is. Dit schijnt een zwak punt te zijn van de eerste types Megane.
De veer gaat in de schotel onderin roesten en kan daar dus breken.[/quote]
Zeg maar gerust Renault-kwaal. Ook bij Twingo, Clio, R19, Laguna enz. uit die tijd.
17 jaar
Inmiddels heb ik een prachtige Renault Megane gekocht. Dankzij de tips kon ik gericht kijken en vragen stellen. Rijd er nu een aantal weekjes in rond - vergeleken met mijn vorige auto (Twingo) is dit pure luxe! En helemaal leuk is het als ik moet tanken ;-) Heerlijk, zo'n LPG-auto! Bedankt allemaal!
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar